صالحی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب: اروپایی‌ها در بعد اقتصادی قدم امیدوار کننده‌ای برداشتند

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، ثبت کانال اینستکس -INSTEX- (ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری ویژه پرداخت اروپا و ایران) را یک قدم امیدوارکننده عنوان کرد و گفت: انتظار داریم اروپایی‌ها در همین مسیر با سرعت و شتاب بیشتر حرکت کنند و قدم‌های نهایی را بردارند.
وی روز گذشته در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب در موزه دفاع مقدس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بزرگ‌ترین دستاورد صنعت هسته‌ای این است که متخصصان ایرانی مسلط به علم هسته‌ای شده‌اند و در حوزه‌های مختلفی ازجمله در اکتشاف و استخراج قدم‌های بلندی برداشتیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: الان می‌توانیم راکتورهای تحقیقاتی را طراحی کنیم و اگر کشورهای همسایه علاقه‌مند به راکتورهای تحقیقاتی آب سبک هستند، می‌توانیم این راکتورها را برای آنها طراحی و در اختیارشان بگذاریم و آموزش بدهیم تا رادیو داروی خود را تولید کنند.
صالحی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویند صنعت هسته‌ای متوقف شده است چنین نیست و ما به قسم خود پایبندیم. باید دستاوردهای هسته‌ای به مردم نشان داده شود و باید مردم را براساس واقعیات خوشحال کنیم.


صالحی همچنین درباره همکاری با اروپایی‌ها گفت: همکاری در بُعد فنی خوب جلو می‌رود و حتی پروژه‌هایی را اروپا در ایران انجام می‌دهد ازجمله ایجاد بهترین مرکز ایمنی هسته‌ای در غرب آسیا که 20 میلیون یورو برای آن تعهد کرده‌اند. در بُعد سیاسی و حقوقی اختلاف نظرهایی داریم. اروپایی‌ها انتظارات خودشان را دارند و ما هم آرای خودمان را داریم و ما در مدار سیاسی خود حرکت می‌کنیم.
وی درباره سازوکار مالی اروپا (اینستکس) گفت: اروپایی‌ها در بعد اقتصادی قدم امیدوارکننده‌ای برداشتند. امیدواریم در همین مسیر با سرعت و شتاب بیشتر حرکت کنند. آنگونه که خودشان اعلام می‌کنند قیدها و مشکلات خودشان را دارند و علی‌رغم اینکه با تاخیر انجام دادند، اما ثبت شرکت اینستکس به نظر من یک قدم امیدوارکننده‌ای است. البته قطعا این قدم نهایی نیست و انتظار داریم قدم‌های نهایی را بردارند.
به گزارش ایرنا، صالحی خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی همواره آماده است و اگر چنانچه طرف مقابل در چارچوب تعهدات برجامی عمل نکند تصمیمات مقتضی را در زمان خود خواهد گرفت. رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: ما آرام آرام در حال عبور از این گردنه خطرناک هستیم.
سایر اخبار این روزنامه