دورهمی خوره‌های تکنولوژی با چاشنی کسب و کار

کیک یازده سالگی با وزیر جوان
مهرنوش گرکانی| جشنواره وب ایران از سال‌های کوچک‌بودنش گذر کرده و بعد از ادغام با جشنواره نرم‌افزارهای موبایل ایران از قافله رشد سرسام‌آور تکنولوژی عقب نمانده و یازدهمین جشن خود را با حضور وزیر جوان برگزار کرده است. جشنواره کوچکی که‌ سال هشتاد و هفت توسط شایان شلیله و پایگاه خبری وب‌سایت‌های ایران به صورت خصوصی برگزار شد، پس از فراز و نشیب‌های بسیار و شاید برای رهایی از گزندهای قابل پیش‌بینی در ایران، همین چند ‌سال پیش اجرایش را به انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کارهای اینترنتی سپرد و حالا علیرغم همه‌ انتقادهایی که طی بیش از یک دهه بر روی دوش برگزارکنندگانش سوار شده، آن‌قدر معتبر شده است که اسامی بزرگ حوزه تکنولوژی و فناوری را به سالن محل برگزاری‌اش بکشاند.
جشنواره بیست‌وپنجم و بیست‌وششم بهمن 97 در حالی برگزار شد که طی دو روز با سخنرانی‌های زیاد، اهدای جوایز به اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها و شرکت‌های ایرانی، برگزاری چند پنل عمومی کسب‌وکار و چند پنل علمی و تخصصی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی به پایان رسید. مراسم قرار بود موسیقی زنده را هم برای شرکت‌کنندگانی که بخشی از آنها بلیت‌های چند میلیونی خریداری کردند، ارایه کند که درنهایت به دلیل عدم موفقیت در دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قادر به انجام آن نشد. در سوی دیگر، وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات که این روزها در توییتر می‌توانید از لحظه‌لحظه‌ کار و زندگی‌اش باخبر شوید در میانه‌ برگزاری جشن اختتامیه، به پیگیرانش خبر داد که در حال حرکت به سمت محل برگزاری جشنواره است. جهرمی به سالن برگزاری مراسم در شهرک غرب رفت و با سخنرانی کوتاهش وزن و اعتبار جشنواره را سنگین‌تر از قبل کرد.
سه حاشیه جالب


خواندن انشای دانش‌آموز سیستان و بلوچستانی، پخش تصاویری از وضع مدارس سیستان و بلوچستان و کمک 43‌میلیون تومانی حامیان و شرکت‌کنندگان در جشنواره برای تجهیز مدارس شیرآباد سیستان و بلوچستان هم از نکات جالب جشنواره بود.
برگزاری کارگاهی از سمت پلیس فتا با حضور رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری هم در میان کارگاه‌ها و پنل‌ها از بخش‌های متمایز جشنواره بود. یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل درون‌شهری هم امسال برای رفت و آمد شرکت‌کنندگان در این جشنواره 50‌درصد تخفیف در نظر گرفته بود تا پیوند متناسبی میان موضوع جشنواره و خدمات جنبی برقرار شود. 75 شاخه، 150 جایزه
بهترین اپلیکیشن سال 97؛ برنامه مسیریاب نشان

اما نشان‌ها و تندیس‌های جشنواره به چه کسانی اهدا شد؟ بیش از 150 جایزه در دو شکل داوری تخصصی و جایزه مردمی در یازدهمین دوره جشنواره از میان 5000 شرکت‌کننده به برگزیدگان اهدا شد. شاخه‌های گوناگون اپلیکیشن و وب‌سایت‌ها برگزارکنندگان را ناگزیر کرد که 75 شاخه تخصصی و ریز را مشخص کنند تا اهدای جوایز تخصصی‌تر از همیشه شود. هر چند که آنها همیشه از سوی برخی منتقدان به داشتن انگیزه‌های مالی، ملاحظات تجاری و سهم‌خواهی در داوری‌ها متهم بودند اما برگزاری موفقیت‌آمیز یازده دوره هیجان‌انگیز با مشارکت بخش اعظمی از سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های خصوصی و دولتی نشان از این دارد که کفه‌ موفقیت و پیشرفت برای آنها سنگین‌تر از مسائل دیگر است. اما بهترین اپلیکیشن ‌سال 97 برنامه مسیریاب نشان معرفی شد. در روزهای آتی به معرفی گزیده‌ای از محصولات، شرکت‌ها، اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها و بازی‌های برگزیده در جشنواره خواهیم پرداخت تا قضاوت درباره داوری‌های جشنواره به عهده شما گذاشته شود. سورنا ستاری و دیگران
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سخنران اول مراسم اختتامیه بود و جمله کلیدی‌اش این بود: «بزرگترین افتخار این اکوسیستم باید این باشد که از دولت فاصله بگیرد.» او بعد از صحبت‌هایی درباره پول مفت و تاثیرش روی چاق‌شدن دولت اشاره کرد: «تمام سنتی‌ها فهمیده‌اند که اگر بچه‌ای استارت‌آپی بزند، سنتی‌ها بازنده خواهند شد.»
جالب‌ترین بخش صحبت‌های سام مدن‌پور از سایت خرید و فروش اینترنتی ایسام خطاب به علاقه‌مندان به کسب و کار سه نکته بود:   «1- پول قرض نگیرید. 2- قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرید. 3- وکیل خوب داشته باشید.»
مشکلات قانونی، حقوقی و دولتی کسب و کارها هم یکی از پنل‌های مهم جشنواره بود. اشاره به ثبت دو روزه شرکت در هلند و ثبت 6 ماهه در ایران از نکاتی بود که حسام آرمندهی از بنیان‌گذاران دیوار و کافه‌بازار در این پنل به آن اذعان کرد و از تهدیدات فیلترینگ برای کسب و کارهای نوین گفت. مدیرعامل استارت‌آپ آزمایش‌آنلاین هم در ادامه‌ با اشاره به تجربیات تلخ کسب و کارها از صدور حکم جلب خودش خبر داد.
مدیرعاملان، اعضای هیأت‌مدیره و کارشناسانی از کافه‌بازار، پارس کدرز، کیلید، آچاره، اسنپ‌باکس، زودشور، روبیکا، ای‌نتورک، سرآوا، ویکی‌پدیای فارسی، اتاق بازرگانی ایران، معاون دادستان کل کشور، رئیس فراکسیون فضای مجازی و رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران بخشی از شرکت‌کنندگان و حاضران در جمع دو روزه‌ جشنواره وب و موبایل ایران بودند.