افغانستان و مقصد گردشگری ایرانی‌ها

آماری که ما از سال ۹۶ داریم نشان می دهد که در این سال چیزی حدود ۸۶۰ هزار نفر گردشگر افغانستانی به ایران آمده‌اند؛ این آماری است که سازمان گردشگری اعلام کرده است و در مقابل طی همان سال چیزی حدود ۱۱۵ هزار نفر ایرانی به عنوان گردشگر به افغانستان رفته اند. اگر این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که چیزی حدود هشتاد و شش و نیم درصد افغانستانی‌ها بیشتر به ایران سفر کرده‌اند؛
این نشان می‌دهد که ایرانی ها افغانستانی‌ها را مورد تکریم قرار می دهند که آنها به ایران می آیند!
از طرف دیگر ما یک رابطه فرهنگی غنی با افغانستان داریم یعنی در واقع در منطقه یک حوزه فرهنگی ایرانی وجود دارد که ما به آن جغرافیای ایرانی فرهنگی می‌گوییم. در این جغرافیای ایرانی فرهنگی خیلی از کشورها از جمله افغانستان حضور دارند؛ این کشورها نباید تحت تاثیر القائیات نفوذی خارجی‌ها قرار بگیرند. ما و کشورهای همسایه باید به یکدیگر کمک کنیم؛ چندین سال است که در کشور افغانستان جنگ است و خیلی از اهالی افغانستان به عنوان مهاجر به ایران آمده‌اند و ایران هم آنها را تحت پوشش قرار داده و در حال زندگی هستند بنابر این اینکه ما بگوییم گردشگران افغانستانی مورد تکریم قرار نگرفته‌اند، حرف درستی نیست.
هم مسئولان افغانستانی ایران را خوب می‌شناسند و هم مسئولان ایرانی با افغانستانی ها در ارتباط هستند. تبادلات فرهنگی و سیاسی که بین دو کشور وجود دارد بازگو کننده این نیست که ایرانی ها و افغانستانی ها دچار بدفهمی از یکدیگر نیستند، اگر بخواهیم از بعد گردشگری هم به این موضوع بپردازیم گفته می‌شود که تعداد گردشگران ایرانی به افغانستان کمتر از گردشگران افغانستانی به ایران است. این به این دلیل است که زیرساختهای گردشگری افغانستان آماده نیست! یکی از موارد مهم برای اینکه گردشگری کشور توسعه پیدا کند امنیت است، متاسفانه تحت نفوذ خارجی ها جنگ داخلی چندین سال است که در افغانستان مشکلات امنیتی ایجاد کرده است که خود افغانستانی ها هم از این موضوع رنج می برند و این مانع توسعه گردشگری می شود.


البته شهرهایی از افغانستان هستند که امنیت دارند و ۳۰ درصد جمعیت افغانستانی نیز در این شهرها زندگی می‌کنند. مناظر طبیعی خیلی خوبی در افغانستان وجود دارد و در برخی از شهرها جاذبه های تاریخی- فرهنگی خیلی زیادی وجود دارد و این کشور از لحاظ جاذبه ها بسیار غنی است اما از لحاظ زیرساخت های گردشگری باید خیلی بیشتر روی آن کار شود و به آن رسیدگی شود. اولین بحث موضوع امنیت است بعد از آن هم حمل و نقل های زمینی و هوایی و حتی
جاده ها باید مورد بررسی قرار بگیرد، همچنین باید به اقامتگاه های مسافرتی نیز رسیدگی شود هرچند که گفته می شود که در حال رسیدگی هستند اما باید این رسیدگی افزایش پیدا کند. موضوع دیگر پذیرایی یا رستوران های این شهر است، حتی رستوران های سر راهی نیز باید توسعه پیدا کنند و کیفیت ارائه خدمات با قیمت مناسب باید در این کشور لحاظ شود؛ در حال حاضر گفته میشود که سفر به این کشور به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان برای هر گردشگر ایرانی آب میخورد، این هزینه ها خیلی بالا است و باید اینها اصلاح شود، این موضوع بد فهمی نیست در اصل مشکلاتی در زیرساخت‌های گردشگری افغانستان است که خود مسئولان این کشور نیز بر آن واقف هستند و باید تلاش شود که آنها برطرف شوند و دو کشور همسایه بتوانند همانطور که سابقه فرهنگی طولانی دارند به صورت دوستانه و مسالمت آمیز با یکدیگر زندگی کنند.