بعد از گوسفندهای رومانیایی دام‌های افغانی هم در راه‌اند

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: صف‌های گوشت با وجود واردات انبوه آن همچنان ادامه دارد. گوسفند‌های رومانیایی هم آمدند و گوشت‌هایشان توزیع شد اما هنوز صف‌های گوشت جمع نشده است. روز گذشته حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت از افغانستان هم گوشت گوسفندی وارد شود اشکالی ندارد! اما در این میان سوالی که ذهن کارشناسان و مردم را به خود مشغول کرده این است که مشکل کجاست که با وجود واردات انبوه گوشت، هنوز صف‌های گوشت و مرغ جمع نشده است و مردم کماکان از ابتدای صبح در میادین صف می‌کشند تا گوشت تنظیم بازاری خریداری کنند؟
در کنار صف‌های گوشت، وضع بازار مرغ یخی وارداتی هم تعریف چندانی ندارد. مرغ‌های یخ زده هم طرفداران زیادی در بین مردم پیدا کرده و در حالیکه قیمت مصوب آن 11 هزار و 500 تومان اعلام شده با این حال کمتر مرغ فروشی این رقم را رعایت می‌کند و قیمت آن در حد 14500 تا 15 هزار تومان به مشتری فروخته می‌شود و جالب آنکه هیچ برخوردی هم با گرانفروشان نمی‌شود!

> گوسفندهای رومانیایی هم ذبح شدند


رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی دیروز گفت: 1100 راس دام وارد شده به کشور ذبح و توزیع شده است و محموله دیگری وارد نشده بود که این میزان دام هم کشتار و در سطح شهر تهران توزیع شد. طبق گفته مسئولان جمعه شب گذشته هم نزدیک به 1300 راس گوسفند دیگر هم وارد کشور شده که در حال ورود به چرخه توزیع هستند. ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در رابطه با تاثیر این دام‌ها بر بازارها و کاهش صف‌ها تاکید کرد: در حال حاضر هیچ تاثیری بر بازار نداشته و میزان واردات هنوز به قدری نیست که بتوان بر آن تکیه کرد.

> وزیر : دام افغانی هم وارد شود !
وضع به قدری آشفته و مغشوش است که حجتی وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید اگر کسی بخواهد از هرات افغانستان هم گوشت وارد کند مشکلی ندارد اما حرف زیاد زده می‌شود مرد عمل باید وجود داشته باشد.وی گفت: اگر می‌توانند وارد کنند مشکلی نیست؛ می‌توانند با قیمتی که سازمان حمایت تعیین می‌کند از هرات گوشت وارد کنند هیچ محدودیتی نیست و نبوده است. با این حال اظهارات روز گذشته حجتی نشان داد که خود وزارتخانه هم سردرگم شده که چرا با وجود این میزان گوشت وارد شده به کشور قیمتها همچنان بالاست یا صف‌های گوشت از بین نمی‌رود.حجتی گفت: گوشت قرمز به میزان کافی حتی بیش از سال گذشته نیز وارد کشور شده است. قیمت هر کیلو گوشت شقه در بازار تهران 80 هزار تومان و در استان‌ها 75 هزار تومان است و ما انتظار داریم قیمتها پائین تر هم بیاید.وزیر جهاد کشاورزی این نکته را هم خاطر نشان کرد که 10 کشتارگاه در برزیل که گوشت منجمد تولید می‌کنند ماموریت دارند گوشت به ایران وارد کنند و حتی تاکنون 6 پرواز برای واردات دام سبک انجام گرفته است.

> 17 هزار تن گوشت دپو چرا ترخیص نمی‌شوند ؟
در حالیکه وضع گوشت در کشور اوضاع پیچیده ای پیدا کرده و دولت هم برای واردات آن با ارز 4200 تومانی چراغ سبز داده در این شرایط 17 هزار تن گوشت در گمرک دپو شده و اجازه ترخیص ندارد
منابع خبری دیروز خبر دادند درحالی که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد می‌شود تا کسری تولید را تامین کند و ذخایر فعلی گوشت هم ۲۵ هزار تن است، هم اینک
۱۷ هزار تن گوشت در گمرک به طمع بهره‌مندی از معافیت مالیاتی دپو شده است. بر اساس خبری که دادستان بندرعباس به خبرگزاری تسنیم داده است، 17 هزار تن گوشت قرمز در گمرک بندر شهید رجایی دپو شده است؛ درحالی که این رقم معادل 17 درصد واردات سالانه گوشت قرمز است که وارد کنندگان به طمع بهره‌مندی از معافیت جدید گمرکی که دولت برای واردات گوشت قرمز در نظر گرفته آن را در گمرک ذخیره کرده اند.
باز هم پای واردکننده‌های سوء استفاده گر در میان است که مشخص نیست به پشت گرمی‌چه کسانی مرتکب تخلفاتی می‌شوند که با سفره مردم ارتباط دارد. ابوالفتح ابوالهادی دادستان بندرعباس علت این گونه تخلف واردکنندگان را اینگونه بیان کرده : به‌دلیل اینکه این کار به‌نفع واردکنندگان بوده تا از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند، به همین دلیل آنها عامدانه اقدام به دپوی گوشت در این منطقه کرده‌اند. اکنون این سوال مطرح است که اگر
وارد کنندگان بخواهند همچنان این گوشت‌ها را دپو کنند دولت چه برخوردی خواهد کرد؟ دادستان بندرعباس در این باره گفته: اگر خود واردکنندگان به‌سرعت اقدام به ترخیص محموله‌های گوشت کنند که خیلی خوب است در غیر این صورت، مجبور هستیم خودمان برای این کار اقدام کنیم.
دستهایی در کار هستند !
امیرعلی نادری کارشناس گمرک در خصوص دپوی این میزان گوشت در گمرک و دلایل آن به خبرنگار آفتاب یزد گفت: 17 هزار تن رقم بسیار بالایی برای بازار گوشت است و بی شک اگر این مقدار گوشت وارد بازار شود تاثیر مثبتی در شرایط بازار خواهد داشت اما به نظر می‌رسد دستهای قوی در کار هستند که نمی‌خواهند این کار انجام شود. وی در خصوص افراد پشت پرده ماجرا گفت: من اطلاع دقیقی ندارم اما شما تصور کنید وقتی ذخیره فعلی گوشت کشور نزدیک به 27 هزار تن در حال حاضر است، دپوی 17 هزار تنی چه تاثیر منفی بر بازار خواهد گذاشت و ورود آن به بازار کشور تا چه حد در تعدیل قیمتها موثر است.

> یک آدم معمولی می‌تواند
سریعا گوشت وارد کند؟
خبرگزاری فارس روز گذشته به نکته جالبی در خصوص کسانی که به سرعت می‌توانند گوشت وارد کنند اشاره کرد. بر اساس این گزارش، واردات گوشت به سرعت برق برای هر شخصی قابل انجام نیست و در این موضوع شکی نیست اما واردات کالایی همچون گوشت، آن هم با این سرعت تنها برای عده‌ای قابل اجرا است که از «رانت اطلاعاتی» استفاده کرده و از قبل سفارش خود را در سیستم بانک مرکزی ثبت سفارش کرده و نسبت به خرید کالا از فروشندگان خارجی اقدام کرده باشند. از سوی دیگر رانت دریافت ارز دولتی (اعم از ارز ۴۲۰۰ تومانی یا نیمایی) که شرکت‌های مختلف دولتی و غیردولتی برای واردات گوشت دریافت کرده‌اند،‌ هنوز نتوانسته بازار را به تعادل بکشاند و فقط سود قابل توجهی را نصیب افراد خاص کرده است. لازم به ذکر است که بنا به اظهار منابع دولتی ،
دولت یک میلیارد دلار به تامین گوشت اختصاص داده است از سوی دیگر گوشت جزو لیست تحریم نیست بنابراین منعی در واردات آن نه در حوزه تامین اعتبارات و نه محدودیت‌های ورود نداریم. همچنین در سراسر دنیا بازارهایی هستند که بخواهند به ایران گوشت صادر کنند. بنابراین نباید مشکلی در تامین گوشت وجود داشته باشد.