ثابت شود؛ باید ماهواره‌های آمریکا را ساقط کنیم

آفتاب یزد- گروه سیاسی : روزی که آذری جهرمی‌
وزیر ارتباطات در توئیتی از یک خبر خوش در آینده برای مردم گفت، معلوم بود که خیلی مطمئن است و امیدوار . امیدوار به اینکه در فردای این پیام ، ماهواره سیمرغ به نشانه قدرت ایران تبدیل شود و بر مدار زمین جای بگیرد و همراه با نوشته‌های از پیش حفظ شده گزارشگر صداو سیما در هنگام پرتاب ماهواره ، که با لحنی حماسی باید قرائت شود،
مژده دهد که خبر خوش همان ماهواره سیمرغ است .
اما ... از قرار معلوم همه چیز آن طور که باید پیش نرفت و وزیر ارتباطات به جای مژده سیمرغ ، ازشکست پرتاب ماهواره سخن گفت.


بنا شد تا این‌بار از دومین پروژه تا زمان موفقیت سخنی به میان نیاید. پروژه ای به نام ماهواره دوستی که وزیر این‌بار زمان پرتابش را اعلام نکرد . اما ناگهان خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خارجی، با پخش تصاویری اعلام کردند گویا دومین پرتاب ایران هم موفق نبوده است.
دراین میان عده ای صرفا این اتفاق را به نقص فنی و شکست‌های متعارف یک آزمایش فضایی ارتباط می‌دهند و گروهی دیگر پا را از این فراتر گذاشته و سایر احتمالات، از جمله نقش ظرفیت فضایی بازدارنده آمریکایی موسوم به
«Left of Launch» را که در رابطه با شکست تجربه‌های موشکی سایر کشورها از جمله
کره شمالی مورد استفاده قرار گرفته، مطرح می‌کنند. هرچند هنوز نه برای آنکه همه دلایل شکست‌های ماهواره ای ایران را نقص فنی بدانیم و نه برای اینکه همه آن را به گردن آمریکا بیندازیم ، شواهد و مستندات کافی برای رد یا قبول آن ارائه نشده است .

> آنچه ظریف گفت
این را هم باید اضافه کرد که روزنامه نیویورک تایمز اخیرا در گزارش اختصاصی خود مدعی شد آمریکا برای اخلال در برنامه موشکی ایران عملیاتی فوق‌سری داشته و تلاش می‌کند با وارد کردن قطعات قلابی به ایران موشک‌های ساخت این کشور را معیوب کند.
در این گزارش آمده بود: «کاخ‌سفید از زمان ورود دونالد ترامپ به عملیات آمریکا برای خراب‌کاری در برنامه موشکی و راکتی ایران شتاب بخشیده است.»
اما اظهارات روز گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه این گمانه‌زنی را تشدید کرد . او در گفت‌وگویی با ان‌بی‌سی به سوال‌هایی درباره فعالیت موشکی ایران و تهدیدهای اخیر از سوی آمریکا و اسرائیل درباره مواجه با ایران پاسخ داد. ظریف تلاش نافرجام ایران در پرتاب دو ماهواره را(بدون اشاره به اینکه ماهواره دیگر دوستی هست یا نه) تایید کرد و گفت: «این مسئله ممکن است به همان کارزار خرابکارانه آمریکایی مرتبط باشد که نیویورک تایمز از وجود آن خبر داده بود باید این مسئله را به دقت بررسی کنیم.»
اما چه قدر اظهارات ظریف را می‌توان با واقعیت منطبق دانست و تا چه میزان آن را می‌توان استراتژی توجیه شکست پرتاب ماهواره ای ایران دانست؟ در پاسخ به این سوال شاید بد نباشد تا نیم‌نگاهی به اقدامات خرابکارانه این سال‌ها از طریق ویروس‌ها یا جاسازی ابزارهای اشتباه یا خراب به جای ابزارهای مورد نظر بیندازیم.

> برخی اقدامات خرابکارانه
برنامه‌های فضایی جمهوری اسلامی‌از ابتدای دهه ۸۰ و پیش از شهادت سردار حسن تهرانی‌مقدم مطرح و بعد از یک توقف چند ساله به صورت جدی از ابتدای دهه ۹۰ مورد پیگیری قرار گرفت.
گفته می‌شود جنگ سایبری آمریکا و اسرائیل از همان دهه ، به شکل جدی دنبال شد که البته بسیاری از این حملات سایبری در آن زمان رسانه ای
نمی‌شد . اما معروف‌ترین این حملات ماجرای ویروس« استاکس نت» بود. موضوعی که ظاهرا غیر قابل پنهان بود و از همین بابت رسما رسانه ای شد .
ویروس استاکس نت از طریق ویندوز منتشر می‌شد و ابتدا سیستم‌های کنترل صنعتی شرکت زیمنس را هدف گرفته بود. استاکس نت یک کرم رایانه‌ای بود که توسط آمریکا و اسرائیل در دولت جورج بوش، توسعه داده شد.
فراموش نمی‌کنیم روزی را که ادوارد اسنودن، افشاگر فعالیت جاسوسی آمریکا گفت این کشور با حمله سایبری به تاسیسات اتمی‌ایران آغازگر روند جهانی حملات سایبری مخرب علیه کشورهای دیگر بوده است. طرح حمله سایبری به بخش غنی‌سازی اورانیوم در ایران از سوی ریاست‌جمهوری جرج بوش با رمز بازی المپیک آغاز شد.
اما این همه ماجرا نبود، اوایل سال 90 بود که نا گهان سرو کله یک بدافزار دیگر که قرار بود بلای جان ایران شود پیدا شد . «استارس» نام دومین ویروس ساماندهی شده علیه سیستم‌های
ایرانی بود .
هنوز مدت زمان زیادی از دردسر استارس برای ایران نگذشته بود ، که سومین ویروس جاسوسی علیه ایران نیز کشف شد . همزمان با آغاز سال تحصیلی 90 ، معلوم شد که حمله دیگری با نام حمله « دوکو» صورت گرفته است . حمله ای که به دنبال جمع‌آوری و سرقت اطلاعات از تاسیسات و مجتمع‌های صنعتی برای به کنترل درآوردن آنها بود، این کرم اینترنتی به دلیل ایجاد فایل‌هایی با مقدمه DQ ؛ دوکو نامیده شد.
ویروس« فلیم »عنوان ویروس دیگری بود که در آن سال‌ها به عنوان ویروس جاسوسی مطرح شد . گفته می‌شد این ویروس هم توانایی جمع‌آوری و ضبط اطلاعات ذخیره شده در رایانه ؛ تغییر تنظیمات ؛ ضبط مکالمات ؛ عکس‌برداری از پنجره‌های کامپیوتر و ثبت پیام‌های اینترنتی را دارا بود .
از سویی دیگر روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز"
نوشته بود که در اواخر سال 2012 و زمانی که اوباما و معاونانش روابط دیپلماتیک مخفیانه با ایران را آغاز کردند، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا با طرح‌ها موازی به کار خود ادامه می‌دادند و با فعالیت‌های جاسوسی تلاش داشتند تا به خرابکاری در زیرساخت‌های هسته‌ای تهران بپردازند.
دوم فروردین 94 بود که خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت که یک تاجر ایرانی لوله‌های آلومینیومی‌مخصوصی را که آمریکا صادرات آنها به ایران را ممنوع کرده تهیه کرده بود. این لوله‌ها در سانتریفیوژهایی استفاده می‌شد که به غنی‌سازی اورانیوم می‌پردازند.
اسناد نشان می‌دهند که عوامل آمریکا به جای آنکه مانع از صادر شدن این لوله‌ها به ایران شوند اقدام به ارائه لوله‌های متفاوتی کردند که در صورتی که ایران از آنها در دستگاه‌های خود استفاده کند کاملا متلاشی شده و سانتریفیوژ هنگامی‌که به سرعت مافوق صوت می‌رسد نابود می‌شود.
آن موقع که بحث برسر این بود که آیا تضمینی هست که بعد از انجام عملیات برجام این اتفاقات را پایانی باشد؟
همان زمان از سوی رسانه‌ها ادعا شد که بیشترین اظهارات ایران درباره خرابکاری روی مجموعه آب سنگین اراک متمرکز است که همچنان در حال ساخت بوده و موضوع اصلی را در آخرین دور از مذاکرات تشکیل می‌دهد چون در صورتی که این رآکتور وارد فاز عملیاتی شود، به تولید پلوتونیوم خواهد پرداخت.
نشان به آن نشان که محمد جواد ظریف در مصاحبه‌ای که تابستان 93 با روزنامه نیویورک تایمز داشته گفت که برخی تلاش داشتند در سیستم خنک‌کاری رآکتور اراک خرابکای ایجاد کنند.
مصاحبه آن زمان نشان می‌دهد که گفتگوی اخیر وی با ان‌بی‌سی نخستین گفتگویی نیست که در آن از خرابکاری خارجی‌ها در برنامه‌های خاص ایران سخن می‌گوید .
ناگفته نماند ساخت ویروس جاسوسی از موبایل برای دولت‌ها به نام «پگاسوس» توسط اسرائیل یک تهدید برای ایران نیز به شمار می‌آمد، همان طور که ویروس Lipizzan یک ابزار جاسوسی پیچیده و دومرحله ای برای دستگاه‌های اندروید بود درصورت اشاعه اش یک خطر برای دولت ایران می‌توانست محسوب شود .
هرچند باید این را هم اضافه کنیم که طی سال‌های اخیر حملات سایبری دیگری کشورهای مختلفی را تهدید می‌کرد که ایران نیز همواره نسبت به آن‌ها نگران بود . ویروس Shamoon یا Disttrack به منظورآسیب رساندن به شرکت Saudi Aramco در خاورمیانه،، حمله سایبری حرفه‌ای به نام Operation Shady RAT علیه نهاد‌های دولتی و سازمان‌های خصوصی در 14 کشور ،یا حتی ویروس WannaCry ، ویروس‌هایی بودند که بعضا نگرانی‌هایی هم برای کشورما ایجاد کردند . البته ناگفته نماند از آن سو نیز آمریکا و اسرائیل هر از گاهی مدعی حملات سایبری یا اقدامات خرابکارانه ایران به مراکز حساس آمریکا، اروپا و اسرائیل دراین سال‌ها می‌شدند .

> خرابکاری باشد در فضا صورت گرفته
با نگاهی به این تاریخچه به این نتیجه می‌رسیم که اساسا ، اقدامات خرابکارانه علیه سیستم‌های امنیتی و رایانه ای یا تاسیسات هسته ای ایران غیر قابل انکار است. اما آیا این‌ها دلیلی بر آن می‌شود که موضوع عدم موفقیت پرتاب ماهواره ای اخیر را نیز به گردن آمریکا و اقدامات خرابکارانه بیندازیم؟
ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی که خود در هنگام عملیات پرتاب ماهواره سیمرغ حضور داشته است دراین‌باره به آفتاب یزد می‌گوید :
«اظهارات آقای ظریف گمانه‌زنی است، اما نمی‌تواند چندان دور از واقعیت باشد. به هر صورت آمریکا تلاش می‌کند تا تحت هر شرایطی به ما ضربه بزند. ماهواره ای که به هوا پرتاب شد ماهواره شناسایی در آب و هوا ، کشاورزی ، مطالعاتی و امنیتی بود. »
وی درباره اینکه اگر آمریکا دراین شکست دخیل باشد ، این کشور چنین کاری را به چه طریق انجام داده است ؟ و آیا بازهم ویروس یا بدافزار یا تغییرات پنهانی سخت‌افزاری ممکن است در این کاردخیل باشد ؟ اظهار کرد :«در بحث نظریه تخصصی طبیعتا سازمان هوافضا و وزارت دفاع که در بحث ساخت موشک اقدام می‌کند باید دراین‌باره پاسخ بدهد . اما آن چیزی که در گمانه‌زنی‌ها مطرح است این است که آمریکا نه در زمین، بلکه در فضا چنین اقدامی‌انجام داده است و از طریق ماهواره‌هایی که در فضا دارد ماهواره ما را انحراف داده است ،چرا که به نظر می‌آمد سیمرغ در بخش سخت‌افزاری کار خود را به درستی انجام داده است و نمی‌توان بدافزارهایی که درسیستم اخلال ایجاد می‌کنند را پذیرفت . موشک ماهواره را به مقصد رساند و ماهواره را در خارج از فضا و در ارتفاع 500 کیلومتری زمین قرار دادند و ماهواره دودور دورزمین ماموریت انجام داد، ولی بعد از24 ثانیه ارتباطات قطع شد. به نظر می‌رسد که اگر اقداماتی از سوی آمریکا صورت گرفته در مقصد انجام شده است . اما آنچه که گفته میشد این بود که همه بخش‌ها (سکو، موشک و...)کار خودشان را به درستی انجام داده اند. همان‌طور که گفتم زمانی که ماهواره در جایگاه خودش قرار می‌گیرد و ماموریتش را شروع می‌کند، اما ادامه کار با شکست مواجه می‌شود . برای همین عده ای می‌گویند که در آن مقطع بوده که آمریکایی‌ها فعالیت‌هایی انجام داده اند و اگراین امر ثابت شود می‌توانیم در دفعات بعد ما نیز به آن‌ها پاسخ دندان‌شکن دهیم.»

> پاسخ دندان شکن
او می‌گوید:« متخصصین سایت همگی خوشحال بودند که ماموریت انجام شد . اما از آن مقطع به بعد ماهواره ضربه خورد، همه شوکه شدند و متاسفانه پیام یا مدرکی هم به پایین ساطع نشدکه بیانگر این باشد که در آنجا چه اتفاقی افتاد . یا بدانیم آیا با مشکلات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری روبه رو شده ایم .»
حسن بیگی درباره اینکه ظریف اعلام کرده است که پرتاب دوماهواره شکست خورده اند، آیا این یعنی پای ماهواره دوستی هم در میان بوده است :«در مورد ماهواره دوستی اطلاعی ندارم . اما شنیده ام ماهواره دوستی در ارتفاع 200 کیلومتری زمین بود و قطعا می‌تواند درآن باره هم اقداماتی صورت بگیرد .»
عضو کمیسیون امنیت ملی در باره پاسخی که او از آن به عنوان پاسخ دندان‌شکن به آمریکا یاد می‌کند باید چه باشد می‌گوید :«مطمئنا باید تداوم سرمایه‌گذاری دراین زمینه صورت بگیرد. دراین زمینه روس‌ها، چینی‌ها و آمریکایی‌ها، هزینه‌های هنگفتی انجام داده اند تا به موفقیت برسند. اکنون باید راهکارهای جلوگیری از عدم لطمه‌های این چنینی را ببینیم و در ثانی از این پس اگر آمریکا به این برنامه‌ها لطمه زد، ما هم باید این لطمه را به ماهواره‌های آمریکایی وارد و آن‌ها را ساقط کنیم . یک سال پیش چین یکی از ماهواره‌های آمریکایی را زد . بعد از آن بود که آمریکایی‌ها دیگر در سیستم الکترونیکی یا هوشمندی و هوشیاری ماهواره چین اخلال نکردند. ما نیز ماهواره‌های آمریکایی را می‌توانیم بزنیم و در برد موشکی قدرت منحصر به فردی هم داریم که ماهواره‌های آمریکایی رابزنیم.»