رهبري با لوايح چهارگانه مخالفتي ندارند


رئيس‌جمهور گفت: خط مقدم ما در مقابل آمريکا، وزارت خارجه، بانک مرکزي و وزارت نفت است. از دکتر ظريف، همتي و زنگنه بابت ايستادگي‌شان تشکر مي‌کنم.

به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در بانک مرکزي گفت: خط مقدم ما در مقابل آمريکا، وزارت خارجه، بانک مرکزي و وزارت نفت است.

رئيس‌جمهور در اشاره معني‌داري به سفر بشار اسد گفت: آقاي بشار اسد گفت سفر من ديپلماتيک نبوده و صرفا براي تشکر از ايران آمده‌ام.

وي گفت: در تمام رسانه‌ها نکته‌اي که مي‌گويند اين است که دولت هيچ کاري نمي‌کند ما مي‌دانيم نقدينگي از سال ۸۲ تا ۹۲ به طور متوسط رشد آن ۲۷ درصد بوده از ابتداي دولت يازدهم تا امروز ۲۳ درصد است و اينکه توانستيم نقدينگي را کنترل کنيم، مهم است.

وي ادامه داد: بخش بزرگي از پايه پولي قبل از اين دولت در رابطه با استقراض و بانک مرکزي بوده که مي‌د‌انيد چه خطراتي براي ما دارد و الان اگر پايه پولي بالا مي‌رود به خاطر بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي است و الان شما مسئول هستيد و بانک‌ها بايد سعي کنند از اين پايه پولي استفاده نکنند که اين فشار به اقتصاد مي‌آيد. وضع بانک‌ها در مطالباتي که اين‌ها مطالبه مي‌کنند در اين ماه‌هاي اخير نسبت به گذشته کاهشي بوده و اين بانک‌ها هم کمک کردند و قدم اول را برداشتند که نسبت به ماه‌هاي قبل کاهش يافته است.

روحاني گفت: همين پايه پولي را موسسات بالا بردند اما اينکه اين معضل بزرگ در کشور ما حل و فصل شد به دولت ما ارتباطي نداشت و مربوط به دولت‌هاي قبل بود که بارش به دوش ما افتاد که مجبور به حل و فصل شديم. وي با اشاره به لزوم اصلاح نظام بانکي گفت: ما در حين فشار اقتصادي دشمن در يک روند سريع همزمان توانستيم نظام بانکي را اصلاح کنيم و اين مسئله بسيار اهميت دارد و در ادامه اين اصلاح به زودي چند بانکي که مربوط به نيروهاي مسلح هستند در هم ادغام مي‌شوند و يک بانک واحد تشکيل مي‌شود.

رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه بانک مرکزي بار مسئوليت سنگيني همچون دولت در مسئله اقتصاد به دوش دارد گفت: نبايد دور دولت و بانک‌ها ديوار بکشيم زيرا ديوار کشيدن کار دولت هم فعاليت دولت را سخت مي‌کند و هم اينکه به نفع مردم و کشور نيست. وي ادامه داد: بانک‌ها نيز براي فعاليت نياز دارند که دور آنها ديوار کشيده نشود. اگر بانک‌هاي ما رابطه اقتصادي خوبي با دنيا داشته باشند قطعاً موفق‌ترند و من از مديران بانک‌ها مي‌خواهم که درباره اين مسئله صحبت کنند. دليل اينکه ما در مجامع جهاني بانکي و اقتصادي دنيا شرکت مي‌کنيم براي اين است که با دنيا ارتباط خوبي برقرار کنيم و عقب نيفتيم. رئيس‌جمهور افزود: مگر بدون ارتباط بانکي با دنيا مي‌شود کار کرد مگر با سياست چمداني مي‌توان پول جابجا کرد. هم اکنون ما مي‌خواهيم براي حل مشکلاتي همچون گوشت ده‌ها ميليون دام وارد کنيم اما نمي‌توان پول آن را با چمدان داد.

حسن روحاني با اشاره به اهميت FATF و گروه اقدام مالي و لوايح چهارگانه گفت: اگر رابطه ما با گروه اقدام مالي قطع شود قطعاً فعاليت ما در دنيا با مشکل جدي مواجه مي‌شود و اگر لوايح چهارگانه به صورت کامل تصويب نشود، به ضرر ما است.

وي با انتقاد از کساني که ايرادهاي نادرست به اين لوايح وارد مي‌کنند گفت: خوب است که براي دنيا و مديران ساير کشورها نيز عقل و تدبير قائل باشيم. امروز همه دنيا در يک نظام مالي مشترک شرکت کرده‌اند و آن را پذيرفته‌اند. آيا آنها عقل ندارند، ما هم در داخل کشور در مجلس شوراي اسلامي‌دولت تدبير کرده‌اند و اين لوايح تصويب شد. آيا آنها عقل نداشتند. نمي‌شود کشور را به دست ۲۰ نفر سپرد بلکه صاحب کشور ملت است و اگر فردا براي کشور مشکلي پيش بيايد و نتوانيم روابط تجاري خوبي انجام بدهيم و پول نباشد مشخص نيست چه اتفاقي رخ بدهد. رئيس‌جمهور با اشاره به مشکل اخير گوشت در کشور گفت: ما مدت سه هفته به دليل مشکل انتقال پول براي گوشت‌هايي که وارد شده بود و در گمرک مانده بود شاهد يک اتفاق بوديم. درست است که کشور بايد در مسائلي همچون گوشت، مرغ و ساير نيازمندي‌ها خودکفا شود اما همان ۱۰ درصدي که بايد وارد شود در زمان خود وارد بازار نشود دچار مشکل مي‌شويم. وي ادامه داد: گوشت توسط يک شرکت خصوصي وارد کشور شده بود اما به دليل آنکه براي انتقال پول آن با مشکل مواجه شديم امکان خروج و آزادسازي آن در گمرک وجود نداشت.

روحاني با اشآره به اينکه گروهي واقعيات را به مردم نمي‌گويند گفت: تا مشکلي در کشور به وجود مي‌آيد همه تقصيرها را به گردن مديريت دولت مي‌اندازند در کشور ما تصميم گير نهايي يا دولت است يا مجلس و يا مقام معظم رهبري. مقام معظم رهبري چند بار به من گفتند با لوايح چندگانه گروه اقدام مالي هيچ مخالفتي ندارند. وي ادامه داد: زماني که مقام معظم رهبري با لوايح چهارگانه مخالفتي ندارد و دولت و مجلس نيز تدبير کرده‌اند و اين لوايح را مصوب کردند پس چه کسي در داخل کشور مخالف اين لوايح است. ما نبايد علاوه بر تحريم آمريکا بر کشور در داخل کشور نيز يک تحريم براساس سليقه خود ايجاد کنيم زيرا به نفع کشور نيست. رئيس‌جمهور ادامه داد: اگر ما در داخل کشور خودمان را تحريم نکنيم و بداخلاقي نکنيم و صاحب کشور را ملت بدانيم قطعاً مشکلات حل مي‌شود و در اين راه همه ما بايد حرف حق را به گوش مردم برسانيم.

روحاني با اشاره به اهميت اشتغال در کشور گفت: بايد بحث توليد و اشتغال کاملاً جدي تلقي شود به همين دليل ما بودجه خوبي براي حمايت از توليد اختصاص داديم و اعلام کرديم هر موسسه و بنگاهي که فقط بتواند با فروش محصولاتش اعتبارات و وام‌هاي بانکي را بازگرداند ما قطعا به آنها کمک مي‌کنيم.

وي ادامه داد: از سوي ديگر علاوه بر اشتغال بايد به مسکن و به خصوص توليد مسکن نيز توجه کنيم زيرا در سايه توليد مسکن است که قيمت‌ها کاهش پيدا مي‌کند.

روحاني با اشاره به آنکه بايد بتوانيم توليد اشتغال ايجاد کنيم تصريح کرد: بايد بتوانيم توليد را به رونق بياندازيم و صادرات را افزايش دهيم اينکه مي‌گويم ۴۰ ميليارد صادرات غيرنفتي کم است بايد بتوانيم آن را افزايش دهيم و براي اين امر سازوکار ارتباط براي صادرات را فراهم کنيم. در حوزه تورم توليدي و مصرف کننده به صورت ماهانه شاهد کاهش بوديم. چنانچه در مهرماه هفت واحد درصد در ماه کاهش داشتيم البته يک ماه هم ۱.۸ شد. مانند ماه‌هاي قبل البته در بهمن روند کاهشي را شاهد نبوديم.

وي ادامه داد: اگر روند کاهش را ادامه دهيم مي‌توانيم تورم را کنترل کنيم در سال ۹۵ و ۹۶ تورم کشور بعد از ۲۶ سال تک‌رقمي‌شد البته امسال با تورم ۲۳ درصدي روبرو شديم که البته ممکن است تا ماه آ‌ينده بالاتر برود. امسال تورم تک رقمي‌را از دست داديم و درصدد آن هستيم که در سال آينده آن را مهار کنيم و رشدش را کمتر کنيم. اين مهم با توجه به روندي که در چند ماه اخير در حوزه تورم شاهد بوديم امکان‌پذير خواهد بود. رئيس‌جمهور گفت: بانک مرکزي بايد نظارش را بيشتر کند، هدف ما کاهش تورم نسبت به پايان امسال است. هدف اصلي رشد اقتصاد است، رشد دو سال گذشته خوب بود که سال ۹۵ حدود ۱۲ درصد و سال قبل هم حدود ۴ درصد بوده و براي سال آينده هم بايد در زمينه رشد قدم برداريم. تعادل قيمت ارز در بازار بسيار سخت است که همه بايد کمک کنند و سياست خارجي ما بايد کمک کنند تا اين روند ادامه يابد که قيمت ارز به قيمت متعادل بازگردد.