فرصت‌سوزی در صادرات برق به اروپا


گروه انرژي: محمد پارسا رييس فدراسيون صادرات انرژي گفت: اتحاديه اروپا خواهان دريافت برق با ظرفيت ۵ هزار مگاوات از طريق گرجستان و اوکراين است، اما بخش خصوصي اجازه صادرات برق ندارد و نمي‌تواند به اين پروژه‌ها ورودکند.وي گفت: ما سال گذشته 10 هزار مگاوات کمبود برق داشتيم که به طور حتم امسال اين عدد بيشتر مي‌شود چون بيشتر نيروگاه‌ها را به شبه‌دولتي‌ها واگذار کردند در حالي که مطالبات همين نيروگاه‌ها تا سال گذشته 30 هزار ميليارد تومان بود که معلوم نيست دولت با اين وضعيت درآمدي از کجا مي‌خواهد آن را پرداخت کند.

به گزارش ايلنا، محمد پارسا، رئيس فدارسيون صادرات انرژي در نشست خبري خود با اشاره به قيمت‌هاي حامل‌هاي انرژي گفت: تا قيمت‌ها آزادسازي نشود ريشه فساد خشکانده نخواهد شد. ما اکنون شاهد هستيم که ميلياردها دلار بنزين و گازوئيل از کشور خارج مي‌شود و چون جديدا تبديل دلار به ريال سخت شده به جاي آن پارچه و لباس‌هاي برند تحويل مي‌گيرند.

وي ادامه داد: ما بارها به دولت گفتيم که شما ساليانه 4 برابر بودجه کل کشور يارانه مي‌دهيد يعني رقمي‌معادل 1.6 تريليارد تومان آن هم با نرخ نيمايي. در حالي که از اين يارانه به يک کارگر کارخانه يک ميليون تومان هم نمي‌رسد اين کارگر نهايتا يک خانه 60 متري دارد نه ماشيني دارد که يارانه بنزين بگيرد نه استخر دارد که يارانه آب بگيرد و نه بناي هزار متري دارد که يارانه گاز را بگيرد اما کسي که خانه چندصد متري و سه ماشين در پارکينگ دارد ماهيانه 200 ميليون يارانه مي‌گيرد ما اين مدل يارانه دادن را عوامفريبي مي‌دانيم.

پارسا عضو اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: دولت شعار مي‌دهد که مي‌خواهيم خصوصي سازي کنيم سوال اينجاست بخش خصوصي چگونه مي‌خواهد با اين قيمت‌هاي غيرواقعي در حوزه انرژي سرمايه‌گذاري کنند. پس آقايان بهتر است شعار ندهند.

وي در خصوص پيشنهاد فدراسيون به دولت براي راه‌اندازي کارت انرژي گفت: ما به دولت پيشنهاد داديم که به هر خانوار کارت انرژي تخصيص دهد با وضعيت موجود بيشتر خانواده‌ها مازاد انرژي خواهند داشت که مي‌توانند آن را به قيمت واقعي در بورس بفروشند. مجلس طرح هر ايراني يک ليتر را براي بنزين پيشنهاد داد اما اين کار فايده‌ ندارد بلکه بايد در تمام حوزه‌هاي انرژي اين امر صورت بگيرد.

وي با انتقاد از سياست‌گذاري‌ها گفت: دردسرهاي اصلي ما از مجلس هفتم کم ثبات شروع شد که جلوي رشد قيمت حامل‌هاي انرژي را گرفت. آقايان چون مي‌خواستند دوره بعد هم راي بياورند اين تصميم را گرفتند من مستقيم به آقايان توکلي و خوش‌چهره گفتم که شما به اقتصاد انرژي خيانت کرديد که در تلويزيون گفتيد قيمت بنزين 300 تومان است.

پارسا ادامه داد: ما سال گذشته 10 هزار مگاوات کمبود برق داشتيم که به طور حتم امسال اين عدد بيشتر مي‌شود چون بيشتر نيروگاه‌ها را به شبه‌دولتي‌ها واگذار کردند در حالي که مطالبات همين نيروگاه‌ها تا سال گذشته 30 هزار ميليارد تومان بود که معلوم نيست دولت با اين وضعيت درآمدي از کجا مي‌خواهد آن را پرداخت کند.

اين فعال بخش خصوصي در پاسخ به اينکه چه تضمين و راهکاري براي عدم ايجاد تورم در نتيجه پرداخت نقدي يارانه حامل‌هاي انرژي وجود دارد، تصريح کرد: مي‌توانيم با تعريف پروژه‌هاي عمراني سودده، خطوط توليدي مختلف با استفاده از ابزارهاي مالي متفاوت، مازاد مصرف هزينه‌هاي خانوار را هر چند خرد تبديل به سرمايه‌اي مولد کنيم که مجدد مردم از سود آن بهره مند شوند و در نتيجه تورم ايجاد نمي‌شود.

به گفته وي، اتحاديه اروپا خواهان دريافت برق با ظرفيت ۵ هزار مگاوات از طريق گرجستان و اوکراين است، اما بخش خصوصي امکان صادرات برق را ندارد و نمي‌تواند به اين پروژه‌ها ورود کند. از سويي ديگر ايران ۱۱ برابر متوسط مصرف جهاني، گاز و ۳ برابر متوسط مصرف جهاني برق مصرف مي‌کند و ۱۳ برابر متوسط کشورهاي جهان منابع زير زميني دارد، اما معادل آمريکا صدور نيروي انساني متخصص داخلي را در کارنامه دارد. نيرويي که با استفاده از خلاقيت و توانمندي‌هاي آن مي‌تواند تحول قابل توجهي در بخش انرژي ايجاد کرد.

پارسا گفت: اگر اقدام به ساخت يا خريد پالايشگاه در ساير کشورها با اولويت کشورهاي منطقه کرده بوديم، امروز صادرات نفت براي ايران تحريم محسوب نمي‌شد و داراي درآمد با ارزش افزوده بالاتر به صورت تضميني بوديم.

رئيس فدراسيون صادرات انرژي با اشاره به ميدان‌هاي مشترک ايران، قطر و عراق گفت: ما فقط در يک مدت کوتاه توانستيم در پارس جنوبي برداشت خود را بيشتر از قطر کنيم اما آقاي زنگنه تفکر يک وجهي دارد ما به او پيشنهاد داديم که به جاي صادرات گاز بخش خصوصي در اين ميادين وارد شود و گاز را تبديل به برق کند و با ارزش افزوده بسيار صادر کنند اما گفتند چون ما گاز را به قيمت خوبي به ترکيه فروختيم پس صرفه به صادرات گاز است متاسفانه اين يک واقعيت است که ما تفکر اقتصادي درست نداريم.