امیدواری به رفع نارسایی در توزیع گوشت قرمز


گروه اصناف: محمود حجتي وزير جهادکشاورزي گفت: سيب و پرتقال براي شب عيد خريداري و ۷۰ درصد آن منتقل شده و تا ۱۵ اسفندماه مابقي به مراکز استان‌ها منتقل مي‌شود.

به گزارش تسنيم، محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي در حاشيه ستاد تنظيم بازار در بيان تازه‌ترين تصميم‌ها درباره مهار گراني‌هاي کالاهاي اساسي و گوشت، اظهار داشت: در اين جلسه گزارش‌هايي درباره چگونگي تامين کالاهاي اساسي مردم داشتيم البته گزارش‌هاي گمرک و وزارت جهاد کشاورزي حاکي از آن است که بيش از سال 96 واردات کالاهاي اساسي داريم.

وي با ابراز اميدواري درباره عدم بروز مشکل براي تامين کالاهاي اساسي درباره بازار گوشت گفت: همچنين در اين جلسه درباره گوشت و چگونگي توزيع تاکيد شد که به صورت هدفمند و جامعه هدف توزيع صورت گيرد تا مشکلاتي که در اين حوزه داشتيم رفع شود.

محمود حجتي در حاشيه جلسه ستاد تنظيم بازار که برگزار شد، گفت: تاکنون سيب مورد نياز بازار شب عيد براي استان‌ها به طور کامل تامين شده و همچنين تامين پرتقال مورد نياز اين ايام نيز به ۷۰ درصد رسيده است که طي روز‌هاي آينده اين محصول نيز بطور کامل به استان‌ها ارسال مي‌شود و در جهت تنظيم بازار ميوه شب عيد هيچ مشکلي وجود ندارد.

وي افزود: تاکنون ۳۰ هزار تن سيب و حدود ۳۰ هزار تن پرتقال براي تنظيم بازار شب عيد تامين شده همچنين ذخيره ۲۰ هزار تني نيز براي جبران هر نوع کمبودي در نظر گرفته شده است.

حجتي گفت: همچنين در خصوص ديگر کالا‌هاي اساسي براي شب عيد هيچ مشکلي در راستاي تامين وجود ندارد و تنها در تامين گوشت کمبود‌هايي است که با هدفمند شدن توزيع و افزايش واردات تلاش مي‌شود که اين کمبود‌ها نيز جبران شود.

  • روند نظارت بر بازار شب عيد افزايش مي‌يابد

همچنين رضا رحماني در حاشيه جلسه افزود: در تامين کالا‌هاي اساسي عيد مشکل خاصي وجود ندارد و در خصوص گوشت هم با افزايش واردات، صفرشدن تعرفه واردات و در نظر گرفته شدن اعتباري ويژه ازجانب بانک مرکزي براي اين منظور تلاش مي‌شود که کمبود‌ها در مدت زمان کوتاهي از طريق اين واردات جبران شود.

وي ادامه داد: از طريق تعاوني‌هاي مصرف تلاش مي‌شود که توزيع گوشتي که با ارز دولتي وارد شده است بصورت هدفمند انجام گيرد و به دست جامعه هدف که بيشترين مصرف را از اين محصول دارند برسد.

رحماني گفت: نکته مهم، نظارت در روند توزيع کالا‌هاي اساسي و جلوگيري از ورود دلالان به اين عرصه است که در جلسه دیروز هماهنگي‌هاي لازم با دستگاه‌هاي مختلف در همين رابطه به عمل آمد.

وي افزود: همچنين در خصوص تامين ساير اقلام بازار شب عيد نيز مشکلي وجود ندارد و اقلام موردنياز بازار به وفور تامين شده است و اميدواريم با نظارت‌هايي که به عمل مي‌آيد قيمت اين اقلام نيز متعادل شود.

  • کمبودي در بازار اقلام اساسي شب عيد نداريم

اين در حالي است که ديروز محمد آقاطاهر رئيس اتحاديه بنکداران مواد غذايي با اشاره به اينکه کمبودي در بازار اقلام اساسي نداريم، اظهار کرد: اگرچه قيمت شکر و حبوبات در هفته‌هاي اخير با افزايش ۵ تا ۶ درصدي در بازار روبه‌رو شده است، اما کمبودي در توزيع وجود ندارد.

وي با اشاره به اينکه قيمت برنج ايراني در يک ماه اخير ۵ درصد رشد داشته است، افزود: با توجه به تورم و افزايش ساير اقلام، نوسان قيمت برنج ايراني در مقايسه با ساير کالا‌ها چندان نبوده است، چرا که همچنان در بازار تقاضا براي خريد برنج ايراني وجود دارد.

آقاطاهر با اشاره به اينکه قيمت اقلام اساسي در بازار شب عيد نوساني نخواهد داشت، بيان کرد: با توجه به آنکه مواد غذايي در طول سال مورد استفاده قرار مي‌گيرد، از اين رو هيچ ارتباطي به پايان سال ندارد که افزايش تقاضا بتواند بر نوسان قيمت اين اقلام تأثير بگذارد.

رئيس اتحاديه بنکداران مواد غذايي از کاهش قيمت برنج خارجي خبر داد و گفت: با توجه به آنکه ثبت سفارش برنج خارجي يک ماه زودتر از موعد زمان واردات انجام شد، بنابراين اين امر موجب شد تا قيمت برنج خارجي در بازار يک هزار تومان کاهش يابد.

از سويي ديگر اسداله کارگر رئيس اتحاديه ميوه و سبزي تهران درباره آخرين تحولات بازار ميوه و صيفي اظهار کرد: در شرايط کنوني آرامش بر بازار ميوه حاکم است و تنها نرخ صيفي نظير کاهو، خيار، گوجه فرنگي، پياز و سبزي به سبب وقوع سيلاب اخير و تأمين نياز کشور از جنوب با نوساناتي در بازار روبه‌روست.وي افزود: با توجه به ذخيره سازي مناسب سيب و پرتقال براي تنظيم بازار شب عيد پيش‌بيني مي‌شود که نوسان خاصي در بازار اتفاق نيفتد.

همچنين منصور پوريان رئيس شوراي تامين کنندگان دام زنده کشور از کاهش قيمت دام زنده در بازار خبر داد و گفت: با کنترل خروج واردات دام زنده، قيمت هر کيلو دام زنده در دامداري‌ها ۵ هزار تومان کاهش يافته است.وي افزود: با توجه به افزايش زايش دام در اين فصل و کنترل خروج غير قانوني دام از مرز‌هاي کشور شاهد بازگشت آرامش به بازار گوشت خواهيم بود.