امنیت را تولید می‌کنیم مصرف نمی‌کنیم

آرمان: وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ورود به جهان پساغربی گفت: وقتی من می‌گویم وارد جهان پساغربی شده‌ایم این سخن به این معنا نیست که من پیش‌بینی زوال آمریکا را می‌کنم. چرا که نه بلدم و نه درست است چنین سخنانی را مطرح کرد. در این گونه جمع‌ها باید سخنان علمی و مبتنی بر واقعیت مطرح کرد، اما می‌خواهم بگویم که تمام قدرت، دیگر در آمریکا و اروپا خلاصه نمی‌شود. محمدجواد ظریف تصریح کرد: می‌خواهم بگویم اینکه دانش و امنیت ما درون زاست امتیاز کوچکی نیست. اینکه ما می‌توانیم خود تولید کنیم. تولید کننده باشیم و مصرف کننده صرف نباشیم امتیاز بزرگی است. ما امروز امنیت‌مان را تولید می‌کنیم و مصرف نمی‌کنیم.
ورود به دوره انتقالی
وزیر امور خارجه کشورمان در اولین سخنرانی خود پس از رد استعفایش از سوی رئیس‌جمهور در چهارمین همایش بررسی راهکارهای دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سخنانی با بیان اینکه «دنیا در حال تغییر است و در عرصه‌ جهانی تغییرات اساسی رخ داد» اظهار داشت: دیگر شرایط مانند قبل نیست که دو قدرت در عرصه‌ تحولات جهانی و بین‌المللی تعیین کننده باشد. این دوران تمام شده است و دنیا و عرصه‌ بین‌الملل وارد یک مرحله انتقالی شده است که این مرحله به عنوان مرحله پسا غربی شناخته می‌شود. ظریف در همین راستا گفت: آنچه که من در این راستا می‌گویم شعار نیست و به این معناست که دیگر غرب همه چیز دنیا نیست. در کشورمان دو تفکر همچنان گرفتار غرب محوری هستند. دسته اول کسانی هستند که شیفته غرب هستند و فکر می‌کنند که همه چیز در غرب تعیین می‌شود و دسته دوم کسانی هستند که سر ناسازگاری با دنیا دارند. در واقع می‌خواهند بگویند که انتهای تفکر غرب‌ستیزی و غرب‌گرایی، یک موضوع است و آن اینکه همچنان این دو تفکر غرب را محور همه امور می‌داند. در حالی که ما وارد جهان پساغربی شده‌ایم. این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در ادامه سخنان خود در این چارچوب با بیان اینکه «در جهان پساغربی منابع تصمیم‌گیری و منابع قدرت متکثر شده است» ادامه داد: وقتی من می‌گویم وارد جهان پساغربی شده‌ایم این سخن به این معنا نیست که من پیش‌بینی زوال آمریکا را می‌کنم. چرا که نه بلدم و نه درست است چنین سخنانی را مطرح کرد. در این‌گونه جمع‌ها باید سخنان علمی و مبتنی بر واقعیت مطرح کرد، اما می‌خواهم بگویم که تمام قدرت، دیگر در آمریکا و اروپا خلاصه نمی‌شود. وی در همین چارچوب خطاب به شرکت‌کنندگان در این مراسم گفت: خیال نکنید که ما موضوع دعوا هستیم. ما خودمان کنشگر هستیم.
تولید امنیت


وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه «یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ایران طی این سال‌ها بحث استقلال در کنار شعارهای آزادی و جمهوری اسلامی بوده است» عنوان کرد: چرا موضوع استقلال برای ما مهم است. استقلال یعنی چه؟ آیا استقلال به این معناست که ما با دنیا در بیفتیم؟ آیا وقتی گفتیم «نه شرقی، نه غربی» یعنی می‌خواهیم با همه دنیا بجنگیم و اگر یک روز مثلاً رابطه‌مان با فلان کشور شرقی خیلی خوب باشد دیگران به ما بگویند که شما غرب را رها کرده‌اید و گرفتار شرق شده‌اید و بر خلاف شعار «نه شرقی و نه غربی» عمل کرده‌اید؟ به نظر من باید استقلال را در بستر تاریخی که این موضوع به شعار مردم ایران تبدیل شد مورد بررسی قرار دهیم و به آن توجه کنیم. ظریف بیان کرد: در دوران رژیم قبلی جایگاه ما در معادلات جهانی مشخص بود و همگان می‌دانستند که ما به کدام قطب نزدیک و وابسته هستیم. در واقع مردم در اعتراض به این شرایط در جریان پیروزی انقلاب اسلامی استقلال را به عنوان یکی از شعارهای محوری خود مطرح کردند و اگر چنین مطالبه‌ای وجود نداشت و محقق نمی‌شد امروز شخصی مثل ترامپ می‌توانست بیاید و ادعا کند که اگر آمریکا دو هفته از ایران حمایت نکند مردم ایران مجبور می‌شوند به زبانی غیر از زبان فارسی صحبت کنند. عضو هیأت دولت ادامه داد: آنها اکنون نمی‌توانند چنین چیزی را در مورد ما بگویند. چرا که ما در مسیری حرکت کردیم که امنیت و پیشرفت و توسعه‌مان درون زا است. ما به مردم خود متکی هستیم. این به معنای کناره‌گیری، عزلت و جدا شدن از دنیا نیست. این به این معناست که یک مقام آمریکایی نمی‌تواند بگوید که اگر ما دو هفته از ایران حمایت نکنیم مردم ایران مجبور خواهند بود که بعد از دو هفته به زبان‌هایی مثلاً چینی، روسی و یا ترکی حرف بزنند. دیپلمات عالی رتبه‌ کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مقاومت مردم ایران در برابر فشارها در طول ۴۰ سال گذشته گفت: اینکه مردم ما مقاومت می‌کنند به این معنا نیست که بگوییم ما کاری نکنیم چون مردم مقاومت می‌کنند. ما باید هزینه‌های مردم را کم کنیم. ما باید هزینه‌ دانشمندانمان را که می‌خواهند کار تحقیقاتی انجام دهند کم کنیم و به آنها در مسیر تحقق خواسته‌هایشان کمک کنیم، اما می‌خواهم بگویم اینکه دانش و امنیت ما درون زاست امتیاز کوچکی نیست. اینکه ما می‌توانیم خود تولید کنیم. تولید کننده باشیم و مصرف کننده صرف نباشیم امتیاز بزرگی است. ما امروز امنیت‌مان را تولید می‌کنیم و مصرف نمی‌کنیم.
بدون مردم؟ هیچ!
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: خود باور هستیم و باور داریم که می‌توانیم. این شعار نیست ما به خودمان باور داریم و بر اساس این خودباوری می‌دانیم که با این فراز و نشیب‌ها که اکنون با آن رو‌به‌رو هستیم باز هم به سمت فراز و به سمت اعتلا حرکت خواهیم کرد. این اعتلا و فراز را محققان و مردم ایران می‌آفرینند و ما تا زمانی که به مردم اعتماد کنیم در این مسیر حرکت خواهیم کرد. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: امام(ره) فرموده‌اند که مردم ولی‌نعمت ما هستند. این سخنی است که ما باید به آن باور کنیم و به آن اعتماد کنیم. ما باید بدانیم که بدون مردم هیچ هستیم. و اگر این را ملاک خود قرار دهیم و به آن اعتماد داشته باشیم هیچ چیز جز امید جلوی ما نخواهد بود. ظریف در راستای تبیین این صحبت خود خطاب به شرکت کنندگان در این مراسم گفت: شما دیدید که آمریکایی‌ها چندین بار طی ماه‌های گذشته با استفاده از راهکارها و شیوه‌های مختلف تلاش کردند که ایران را منزوی کنند، اما نتوانستند. البته من می‌دانم قدرت دلار مهم است و شما محققان و پژوهشگران اکنون برای تحقیقات خود و تأمین لوازم مورد نیاز خود با مشکلات و سختی‌هایی به خاطر نوسانات به وجود آمده رو‌به‌رو هستید. اما شما ببینید که آمریکایی‌ها در طول یک سال گذشته چندین بار تلاش کردند که با تشکیل جلساتی در شورای امنیت، ایران را منزوی کنند و قطعنامه‌ای در محکومیت ایران بگیرند، اما در این مسیر به اهداف خود دست پیدا نکردند. آنها حتی اسم اجلاس ورشو را نیز تغییر دادند تا به اهداف خود در مورد ایران دست پیدا کنند ولی باز هم در این مسیر شکست خوردند.