سلطان‎های فساد چگونه شکل می‎گیرند؟

۷۰ درصد ناکارآمدی‌ها؛ ساختار معیوب و مدل اداره کشور
سلطان‎های فساد چگونه شکل می‎گیرند؟
آرمان: نماینده مشهد و کلات در مجلس گفت: قانون و ساختار ما سلطان‌ها را ایجاد می‌کند؛ این مدل اداره کشور سلطان‌ها را می‌سازد و باید جلوی آن را گرفت. رضا شیران خراسانی در نشستی با موضوع تشریح طرح مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه اظهار کرد: بالاترین افتخار ما این است که نظام مردمسالاری دینی هستیم که در طول ۴۰ سال گذشته همواره اداره کشور بر اساس اصل ششم قانون اساسی به اتکای آرای عمومی بوده که مظهر این آرا در انتخابات ۱۰ دوره مجلس، ۱۲ دوره ریاست ‌جمهوری و دوره‌های مختلف شورای شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبری نمود داشته است. وی با بیان اینکه قانون اساسی ما مشارکت مردم را در قانون‌گذاری در چارچوب قانون اساسی به دو گونه معین کرده است، عنوان کرد: یک نمونه غیر مستقیم بوده که در اصل ششم است و نمونه دیگر مشارکت مستقیم بوده که در اصل ۵۹ و ۱۷۷ قانون اساسی به نام همه‌پرسی در این قانون آمده است. مشارکت مستقیم چندان هم مستقیم نیست زیرا اگر قرار باشد که اصل ۵۹ اجرا شود یا رئیس‌جمهور و یا ۱۰۰ نفر از نمایندگان باید آن را درخواست کنند و این درخواست باید به تصویب دو سوم نمایندگان برسد و شورای نگهبان نیز آن را تایید و بعد اجرایی کند.
ساختار معیوب و ناکارآمدی‌ها


وی خاطرنشان کرد: حداقل در کشور ما۷۰ درصد ناکارآمدی‌های کشور به دلیل ساختار معیوب و مدل اداره کشور است و ۳۰ درصد افراد هستند. مدل تمرکزگرا موجب شده که کشور گران اداره شود. در بودجه سال ۹۸، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات جاری و حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی یا مالی است. این مدل ما را به این وضعیت رسانده که هر چقدر نفت بفروشیم و مالیات بگیریم، باز هم کمبود داریم. این مدل ما را به اینجا رسانده که بیش از ۳۱ درصد جمعیت کشور در ۱۰ شهر هستند یعنی ۱۱۴۰ شهر دیگر حدود ۶۸ درصد جمعیت را دارند، این توسعه نامتوازن برگرفته از همان مدل است. ایسنا نوشت؛ این نماینده مجلس بیان کرد: ۸ استان کشور یعنی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، سمنان، یزد و کرمان ۵۲ درصد مساحت کشور را دارند اما جمعیت آنها ۲۲ درصد هستند یعنی در ۴۸ درصد سرزمین ما، ۷۸ درصد جمعیت زندگی می‌کنند. این ۵۲ درصد نیز در تمام شاخص‌ها پایین هستند، بنابراین ما در ساختار، ایراد جدی داریم و هر زمان که خوب نفت می‌فروشیم، نواقص ما پنهان است و اگر ارزان شود، نواقص ما مشخص می‌شود. شیران خراسانی با بیان اینکه اجرای قانون‌دو عامل مهم دارد، عنوان کرد: یک عامل وضع قانون است، زمانی که قانونی وضع می‌شود که کشش اجرا ندارد، متروکه است، بنابراین خود وضع قانون در اجرای آن اثربخش است، دوم نیز نظارت نماینده است. چرا نماینده نمی‌تواند ناظر با اقتدار باشد زیرا در گروگان نیازهای محلی خود قرار دارد، تا زمانی که نماینده خواهش‌کننده باشد، مقتدر نیست. وی اضافه کرد: لابی در مجلس بسیار زیاد بوده و لابی زیادی انجام می‌دهند تا برای حوزه انتخابی خود امکاناتی را بگیرند. چرا ۸۵ امضا برای یک وزیر جمع می‌شود اما در کمتر از یک هفته به زیر ۱۰ می‌رسد؟ همیشه این حرف‌ها وجود داشته اما زمانی که دولت و مجلس هماهنگ هستند، کمتر صدای آن شنیده می‌شود و زمانی که هماهنگ نیستند، بیشتر می‌شود.
اشکال در توزیع گوشت!
این نماینده مجلس در خصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان، گفت: این قانون اشکال در قانون‌نویسی دارد و ما بدون مطالعه کار کردیم. اگر به دنبال شایسته‌سالاری هستیم، باید شایسته‌پروری و شایسته‌گزینی را نیز طی کنیم تا شایسته‌سالاری شکل بگیرد. زمانی که آقای رشیدیان را برداشتیم، آیا جوان ۲۵ ساله را به جای ایشان قرار دادیم؟ شاید یک فرد مسن‌تر آوردیم که مشکل بازنشستگی ندارد. متن نوشته شده را با مطالعه ننوشتیم. نمایندگان زمانی را برای مطالعه و پژوهش اختصاص نمی‌دهند و بیشتر رای‌محور هستند. شان ملی را محلی کردید. شیران خراسانی خاطرنشان کرد: نقش مجلس در اتفاقات کشور بسیار پررنگ بوده است. اگر دولت متورم شده، مجلس مجوز آن را داده، هر روز یک قانون گذاشتیم و دولت را متورم کردیم. تا زمانی که این ساختار وجود داشته باشد، حتما سال دیگر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای ما خواهد شد و باید قرض کرد تا حقوق و مزایا را پرداخت نمود که اکنون نیز همین است. نماینده مشهد و کلات در مجلس بیان کرد: امسال میزان درآمد ارزی ما کاهش پیدا کرده و باید برای آن تدبیر می‌کردیم، اگر ۱۰ میلیارد دلار کالای اساسی بیاوریم، تضمین است. از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ میلیارد دلار، ارز ۴۲۰۰ تومانی دادیم. وی افزود: مدل توزیع ما در گوشت اشکال دارد، به همین دلیل با قیمت مناسب به دست مردم نمی‌رسد. ما مشکل شکر در بازار نیز داریم، مگر شکر و برنج کم است؟ همه وجود دارد اما ما در توزیع مشکل داریم. چرا از کلمه کالابرگ می‌ترسید؟ جنگ است، از مردم بپرسید که تمایل دارند در صف باشند یا به آنها کالابرگ بدهند؟
تولد سلطان‌ها
شیران خراسانی ادامه داد: در کشور بیش از ۱۵ میلیون پرونده قضائی وجود دارد و هند نیز با وجود اینکه ۱۵ برابر ما جمعیت دارد، دارای همین میزان پرونده است. اشکال در ساختار و اسناد عادی بوده و باید سند عادی را اصلاح کرد. حدود ۹ هزار میلیارد برای درآمدهای اقتصادی قوه قضائیه می‌دهیم، علاوه بر آن اقتصاد کشور نیز در این پرونده‌ها درگیر است. نماینده مشهد و کلات در مجلس گفت: در مملکت ما حرف‌های حاشیه‌ای خریدار دارد اما حرف‌های زیربنایی و علنی خریدار ندارد. وی خاطرنشان کرد: یک پنجم حقوق‌بگیران دولت به اندازه‌ای حقوق می‌گیرند که چهار پنجم آن میزان را می‌گیرند، این شکاف طبقاتی و مشکل ساختار است. در تمام کشورها از لایه‌های کم‌درآمد خود دفاع می‌کنند اما ما یک باره بیان می‌کنیم که ۴۵ هزار تومان به همه یارانه پرداخت شود. قانون و ساختار ما سلطان‌ها را ایجاد می‌کند، این مدل اداره کشور سلطان‌ها را می‌سازد و باید جلوی آن را گرفت. تا زمانی که امضای طلایی وجود داشته باشد، فساد نیز وجود دارد، امضای طلایی فساد ایجاد می‌کند و باید از آن جلوگیری کرد. وی با بیان اینکه خودروسازان هزار میلیارد تومان بدهکار هستند که از موسسات مالی نیز بیشتر است، عنوان کرد: خودرویی که آنها ساخته‌اند، در بحث ایمنی حداقل است. زمانی که به آنها می‌گوییم چرا گران می‌کنید، می‌گویند وابستگی داریم، مگر نگفتند خودکفایی بوده، پس این خودکفایی کجاست؟