پرداخت طلب مشتریان کاسپین

آرمان: برنامه تسویه مطالبات سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز منحله الزهرای مشهد، پیوند مشهد، حسنات اصفهان، عام کشاورزان مازندران، امیدجلین گرگان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه و بدرتوس مشهد اعلام شد. بر اساس اطلاعیه‌ای که روی تارنمای موسسه اعتباری کاسپین قرار گرفته است، پرداخت سپرده‌های تا سقف یک میلیارد تومان تعاونی‌های این موسسه از روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ آغاز و به تدریج این مبالغ تسویه خواهند شد. موسسه کاسپین که در پایان سال ۱۳۹۴ به جمع مجازهای بانکی پیوست، پس از مدتی کوتاه درگیر حواشی و مشکلاتی شد. فعالیت مؤسسه کاسپین به دنبال ادعایی که در خصوص کسری دارایی حدود ۵۶۰۰میلیارد تومانی تعاونی فرشتگان به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های آن مطرح شد با مشکل هجوم سپرده‌گذاران برای برداشت سپرده خود و به تبع آن، کمبود نقدینگی در موسسه با مشکل مواجه گردید. این مساله مسدودسازی سپرده‌های سپرده‌گذاران و بازپس‌گیری سود سپرده‌های آنها از این مؤسسه را در پی داشت. با توجه به اینکه نام موسسه کاسپین به‌عنوان موسسه‌ای مجاز در سایت رسمی بانک مرکزی ثبت شده بود و مردم با اعتماد به مجوز صادره سپرده‌گذاری نموده بودند، سپرده‌گذاران اعتراضات دامنه‌داری را ابراز نمودند. به دنبال تجمعات اعتراضی مردم، مجلس به موضوع ورود کرد و در مرداد ۱۳۹۶، با اکثریت قاطع آرا بانک مرکزی را در بروز بحران و واردآمدن خسارت به مردم، مقصر دانست. قرار بر این شد این موسسه مسئولیت رسیدگی به وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی‌ها را بر عهده داشته و آنها را ساماندهی کند؛ اما مسائل خاص این تعاونی‌ها در نهایت موجب شد تا کاسپین به روال معمول خود پیش نرود، به‌گونه‌ای که در حدود دو سال اخیر همواره تجمعات و اعتراض‌های سپرده‌گذاران این تعاونی‌ها، کاسپین را به حاشیه برده است.
ارائه کارت بانکی به سپرده‌گذاران
اکنون در ادامه پرداخت بدهی‌های تعاونی‌های اعتبار و موسسات بانکی دارای مشکل، در اطلاعیه موسسه کاسپین با موضوع پرداخت سپرده‌های تا سقف یک میلیارد تعاونی‌های این مؤسسه، اعلام شده است: بدین وسیله به اطلاع کلیه سپرده‌گذاران محترم تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز منحله شامل الزهرای مشهد، پیوند مشهد، حسنات اصفهان، عام کشاورزان مازندران، امیدجلین گرگان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه و بدرتوس مشهد می‌رساند: در ادامه فرایند اجرایی ساماندهی مطالبات سپرده‌گذاران تعاونی‌های یادشده و پرداخت‌های صورت گرفته در مراحل قبل، حسب تصمیمات اتخاذشده در جلسات کمیته منتخب سران محترم قوای سه‌گانه مبنی بر تامین خط اعتباری لازم از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که از محل دارایی‌ها جبران خواهد شد، مقرر گردید در این مرحله به هر یک از سپرده‌گذاران مشمول طرح، پس از کسر دیون مربوطه، حداکثر تا سقف ۱۰میلیارد ریال پرداخت گردد. بر این اساس مقرر شده سپرده‌گذاران محترم با در دست‌ داشتن مدارک لازم(اعم از اصل کارت ملی و شناسنامه، اصل دفترچه حساب و یا گواهی سپرده) مطابق موارد مشروح ذیل و جدول زمان‌بندی اقدام نمایند: بر این اساس، دارندگان سپرده‌های با مبالغ تا سقف 10میلیون ریال از روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ به شعب مؤسسه مراجعه و وجوه خود را دریافت نمایند. همچنین دارندگان سپرده‌های با مبالغ بیش aاز 10میلیون ریال از روز شنبه مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸، جهت دریافت کارت بانکی به شعب مؤسسه مراجعه نموده و پس از ارائه درخواست و تحویل مدارک لازم و دریافت کارت بانکی، مبالغ قابل پرداخت آنان به این کارت‌ها واریز می‌شود. در این اطلاعیه تاکید شده است که مشتریان محترم می‌توانند این کارت‌ها را در خودپردازها و پایانه‌های فروشگاهی کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مورد استفاده قرار دهند. لذا، از کلیه سپرده‌گذاران تعاونی‌های غیرمجاز منحله مذکور درخواست می‌شود صرفا مطابق جدول زمان‌بندی(ارئه‌شده در رسانه‌های معتبر) به شعب مؤسسه اعتباری کاسپین در سراسر کشور مراجعه و نسبت به تعیین تکلیف سپرده‌های خود اقدام نمایند. ضمنا، مرکز ارتباطات مردمی مؤسسه از طریق شماره تلفن ۴۲۷۵۹ و داخلی(۴۰۵-۴۰۶-۴۰۷-۴۰۸) در طول ساعات اداری آماده پاسخگویی به مشتریان محترم است.
پیشینه کاسپین


مؤسسه مالی و اعتباری فرشتگان که در تاریخ ۱۳۷۷/۰۲/۰۸، با نام شرکت تعاونی اعتبار شهید هاشمی مشهد تاسیس و شروع به کار کرد، در سال‌های بعد به فرشتگان تغییر نام داد و در اواخر سال ۱۳۸۹ با درخواست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تبدیل تعاونی‌های اعتبار به مؤسسات مالی و اعتباری، با احراز شرایط مورد نظر و پرداخت سرمایه اولیه در مهلت قانونی نزد بانک مرکزی جزو ۱۴ مؤسسه مالی و اعتباری مورد تایید قرار گرفت. این مؤسسه چهار تعاونی اعتباری دیگر که نتوانستند سرمایه اولیه برای اخذ مجوز از بانک مرکزی را تامین کنند در خود ادغام نمود. پس از آن، مؤسسه اعتباری فردوسی نیز که از ادغام هفت تعاونی اعتبار بدر توس، امید جلین، الزهرای مشهد، پیوند مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه و تعاونی اعتبار عام کشاورزان مازندران، در ۱۷ اسفند سال ۸۹ تأسیس شده بود در اسفند 1391 و در ادامه برنامه ساماندهی بانک مرکزی با این تعاونی اعتبار پیشین ادغام شد تا موسسه اعتباری آرمان ایرانیان را تشکیل دهند. موسسه‌ای که اکنون با عنوان کاسپین شناخته می‌شود. پرداخت وجوه سپرده‌گذاران تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین در دو سال اخیر با توجه به کمبود منابع آنها عمدتا از مشکلات موسسه و البته بانک مرکزی به شمار رفته است. به‌گونه‌ای که فرشتگان به تنهایی حدود ۸۶۰۰میلیارد تومان بدهی داشت که ۳۶۰۰میلیارد تومان آن سود شناسایی‌شده تلقی شد و ۵۰۰۰میلیارد دیگر باید به سپرده‌گذاران آن پرداخت شود. جریان تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین از مهم‌ترین حواشی نظام بانکی در دو سال گذشته به‌شمار می‌رود.