تولد حزبی جدید در اردوگاه اصلاح‌طلبان

آرمان: هر چند اصلاح‌طلبان به دولت انتقاداتی دارند، اما خود نیک می‌دانند که دولت روحانی شرایط کار حزبی و تشکیلاتی آزادتری را برای آنها فراهم کرده است. از این جهت است که هر از چندگاهی حزبی تازه‌تاسیس در این جبهه متولد شده و به جرگه سایر احزاب می‌پیوندد. در این راستا پنجشنبه هفته گذشته اولین کنگره حزب جدید «راه ملت» برگزار شد. در این کنگره افرادی چون سید عبدالواحد موسوی لاری، بهزاد نبوی، مصطفی‌تاجزاده، محسن‌آرمین، محمدعلی ابطحی، هادی خانیکی، فیض‌‌ا... عرب‌سرخی و چهره‌های سیاسی و ورزشی حضور داشــــتند. در این مراســـــــم پیام رئیس دولت اصلاحات و آیت‌ا... سیدحسن خمینی قرائت شد و دکتر محسن آرمین به سخنرانی پرداخت.
راه ملت؛حزب جدید اصلاحات
پنجشنبه گذشته بود که نخستین کنگره حزب تازه تاسیس راه ملت با دو دستور جلسه «تایید اساسنامه و مرامنامه» و نیز «انتخاب اعضای شورای مرکزی» در سالن قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد. مجمع عمومی حزب راه ملت در حضور نماینده وزارت کشور و مهمانان با اکثریت آرای حاضران، اساسنامه و مرامنامه خود را تصویب و 25 نفر اعضای شورای مرکزی، 3 بازرس دائم و دو بازرس علی‌البدل حزب را انتخاب کردند. در نخستین کنگره این حزب بهزاد نبوی، سیدمصطفی تاجزاده، محمد کیانوش‌راد، هادی خانیکی، محمدعلی ابطحی، فیض‌ا... عرب سرخی، حسین زمان، محسن آرمین، جواد امام، شهربانو امانی، حسین کروبی، عبدالرضا هاشم‌زائی، محسن رهامی، سیدرضا اکرمی، محمدجواد حق‌شناس، عبدالواحد موسوی‌لاری، محمد توسلی و تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و ورزشی به عنوان مهمان در این کنگره حضور داشتند. در ابتدای این مراسم پیام‌های جداگانه رئیس دولت اصلاحات و آیت‌ا... سیدحسن خمینی قرائت شد.
شرط تحقق جامعه مدنی


یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نخستین کنگره حزب راه ملت با بیان اینکه «همه معتقدیم که کشور ما دارای مشکلات زیادی است و همه از راه‌حل‌ها سخن می‌گوییم» اظهار کرد: برخی راه‌حل مشکلات را تغییر و اصلاح قانون اساسی مطرح می‌کنند، اما به گمان من راه‌حل مشکل ما در اصلاح و بازنگری در قانون نیست و اینکه انتظار داشته باشیم با این کار مشکلات کشور حل شود، صحیح نیست. ایسنا نوشت، محسن آرمین با تاکید بر اینکه «قانونی که با واقعیات اجتماعی در حوزه‌های مختلف نسبت و تناسبی نداشته باشند، هرچند مترقی باشد، کارآمد نخواهد بود»، گفت: قانون اساسی مشروطه قانونی مترقی و از قانون جمهوری اسلامی دموکراتیک‌تر بود، اما از دل آن قانون یکی از سیاه‌ترین دیکتاتوری‌های معاصر سر درآورد؛ این به ما می‌گوید که با تغییر قانون لزوما نمی‌توانیم به یک راه‌حل دست یابیم. نماینده مجلس ششم با بیان اینکه «مشکل ما فقدان جامعه و فرهنگ مدنی قدرتمند است» افزود: قانون یک مقوله سیاسی اجتماعی و فرهنگی است که هم در کیفیت قانونگذاری و هم در نحوه اجرای آن عامل تعیین کننده وجود جامعه‌ای حساس به حقوق خود و جامعه‌ای قدرتمند است. آرمین اظهار کرد: نباید تمام مسئولیت در عدم شکل‌گیری جامعه مدنی را بر عهده حکومت گذاشت، بلکه عمده مسئولیت بر عهده خود جامعه است و تنها از شهروندان مسئول این انتظار وجود دارد. به هر اندازه که جامعه مدنی قدرتمندی داشته باشند، به همان میزان قوانین به نفع مردم اجرا می‌شود. این پژوهشگر قرآن بارزترین ویژگی یک جامعه مدنی قدرتمند را دارا بودن یک فرهنگ ستبر عنوان و ابراز کرد: تعمیق فرهنگ مدنی مهم‌ترین نیاز جامعه ماست و برای پاسخگویی به این نیاز همه باید دست به دست هم دهیم؛ چراکه به گمان من راه نجات کشور از این مسیر است. فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر لزوم حضور و فعالیت احزاب و گروه‌های مختلف در کشور، تصریح کرد: وجود احزاب و نظام حزبی قدرتمند پیش شرط تحقق یک جامعه مدنی است.
احزاب و تقویت جمهوری
رئیس فراکسیون زنان مجلس در کنگره حزب راه ملت اظهار داشت: امیدوارم حزب راه ملت و دیگر احزاب کشور در جهت کمک و پیشبرد امور کشور پیشنهادهای راه‌گشا و کارشناسی شده به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند. ایرنا نوشت، فاطمه اولاد قباد گفت: فراکسیون امید و زنان مجلس همیشه آمادگی دارد طرح‌ها و پیشنهادهای کمیته‌ها و گروه‌های تخصصی احزاب را دریافت، مطالعه و استفاده کند. وی با ابراز خرسندی از حضور پررنگ زنان در این مجمع عمومی، افزود: امیدوار است بانوان در شورای مرکزی حزب هم حضور پر رنگی داشته باشند. نماینده تهران اضافه کرد: یکی از مسئولیت‌های خطیر احزاب توانمندسازی نیروها برای ورود به عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی کشور است. عضو فراکسیون آموزش مجلس بیان کرد: اگر نتوانستیم به اهداف دموکراسی خواهی و تقویت جمهوریت برسیم به دلیل ضعف احزاب در کشور بوده و این مهم به عهده احزاب است. اولادقباد ابراز داشت: متاسفانه در گذشته فعالیت احزاب قوی در کشور با مشکل مواجه شد. به آنها اجازه حضور و فعالیت در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور را ندادیم که این باعث ضعف در جمهوریت نظام شده است، ما برای توانمند کردن افراد فعال و علاقه‌مند به فعالیت اجتماعی راه بسیار طولانی در پیش داریم.
احزاب؛ محور قدرت
رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات با اشاره به نخستین کنگره حزب راه ملت در کانال تلگرامی خود نوشت: رفته بودم کنگره حزب راه ملت. یک حزب جدید که در ایرانی که هیچ‌وقت حزب با کاربرد واقعی پا نگرفته، دور هم جمع شده بودند. با پیام رئیس دولت اصلاحات و حاج حسن آقای خمینی و سخنرانی‌های آقایان علوی‌تبار و آرمین. مجموعه‌‌ای بودند که طعم سازمان مجاهدین انقلاب داشتند. با ورژنی کمی خوش اخلاق‌تر. محمدعلی ابطحی در ادامه آورده است: دموکراتیزه شدن هر جایی در یک پکیج امکان‌پذیر است. که اصلی‌ترین آن احزاب کار آمد است. قبل وبعد انقلاب در ایران به دلیل تضاد منافع احزاب و قدرت، رفتار حزبی موثر وجود نداشته‌اند و به همین دلیل دموکراسی ناب هم نبوده است. وی تصریح کرده: به دوستان حزب راه ملت که حداقل مجوزی برای دور هم جمع شدن دارند، تبریک می‌گویم. خیلی هم امیدوار نیستم که آرزو کنم به امید روزی که احزاب و جامعه مدنی محور قدرت باشند! دروغ چرا؟
آیت‌ا... سیدحسن خمینی:
کنشگری سیاسی توده‌ها بدون وجود احزاب به پوپولیسم می‌انجامد
 
تولیت مرقد مطهرامام خمینی(ره) برای نخستین کنگره حزب راه ملت که صبح پنجشنبه با حضور جمعی از فعالان سیاسی و مدنی در تالار اندیشه سرای اهل قلم کتابخانه ملی برگزار شد، پیامی صادر کرد. در پیام آیت‌ا... سیدحسن خمینی که توسط جواد امام قرائت شد، آمده است: به همه شرکت کنندگان محترم در کنگره حزب «راه ملت ایران» درود می‌فرستم و آرزومندم که ثمرات گفت‌وگوهای حاضران در این جمع در خدمت ترویج اندیشه دینی، اهداف بلند ملت ایران و توسعه پایدار و پیشرفت کشور عزیزمان قرار گیرد. در تاریخ جهان چه بسیار جوامعی که با احزاب طی طریق کرده‌اند، اما از مردم برنخاسته‌اند و چه بسیار مردمی که حرکت کرده‌اند و در قالب احزاب نقش نیافته‌اند و از این دو چه بسیار مشکلات زاییده شده است. وی در ادامه آورده است: واقعیت این است که «حزب» بدون پشتوانه مردمی به دیکتاتوری منجر شده و از طرف دیگر کنشگری سیاسی توده‌ها بدون وجود احزاب به پوپولیسم می‌انجامد. در موارد متعددی در تاریخ جهان مشاهده می‌شود که به‌رغم عدم وجود احزاب، مردم در صحنه حضور پیدا کرده‌اند اما تنها یک باد ملایم توانایی این را داشته است که حرکت آنان را دچار دگرگونی کند. امروزه نیز در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی میدان دار اصلی جامعه شده‌اند گاه با فضایی مواجه می‌گردیم که در آن یک موضوع به سرعت رونق می‌یابد و البته بعد از چند روز یا حتی چندین ساعت به خاموشی می‌گراید به گونه‌ای که کسی آن را به یاد هم نمی‌آورد. در بخشی از این پیام آمده است: این فضا مستعد موج سواری است که نتایج آن را هم در موارد متعدد دیده‌ایم. در چنین شرایطی نقش احزاب و نهادهای مدنی که دارای تفکرات و دیدگاه‌های تعریف شده و برنامه‌های مشخص در ارتقای آگاهی‌های اجتماعی و ساماندهی آن هستند و نمایندگی مطالبات نیروهای اجتماعی مخاطب خود را بر عهده دارند و در نتیجه عقلانی کردن رفتار جامعه را به سرانجام می‌رسانند اهمیت و ضرورتی دو چندان می‌یابد. امید است حزب راه ملت بتواند به سهم خود در رشد و تقویت جامعه مدنی و ترویج ارزش‌های اخلاقی نقش موثری ایفا کند. توفیق شما را در انجام این مسئولیت خطیر از خداوند متعال خواستارم.