کارنامه 3 ساله آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی در گفت وگوی ویژه خبری یک شنبه شب، گزارشی از اقدامات انجام شده طی سه سال سپری شده از مدت حضور خود در این مسئولیت ارائه کرد. به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» با تأکید بر این که تلاش ما در مسئله زائر محوری، تسهیل زیارت و فراهم کردن زیارتی دلنشین برای زائران از مبدأ تا مبدأ است، تصریح کرد: در همین زمینه تمامی ارتباطات در آستان قدس رضوی به گونه‌ای فراهم شده تا زائران در تمام مسیر از آسایش و آرامشی مطلوب برخوردار باشند. وی افزود: برای تسهیل زیارت به حوزه احداث میقات الرضا در جاده‌ها وارد شدیم و با راه و ترابری و مسکن و شهرسازی همکاری کردیم؛ مثلا در عملیات عمرانی آزادراه مشهد – چناران و در حوزه راه آهن مشارکت داشتیم.
پیشرفت 65 و 85 درصدی فازهای دوم زائرشهر و زائرسرای رضوی
وی با اشاره به اقدامات آستان قدس رضوی در زمینه فراهم آوردن شرایط اسکان برای زائران کم درآمد حضرت رضا(ع)، تصریح کرد: موضوع اسکان زائران به ویژه زائران کم درآمد یکی از دغدغه‌های آستان قدس رضوی بوده و در همین زمینه پروژه احداث زائرشهر رضوی آغاز شد که فاز اول آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و فاز دوم 65 درصد پیشرفت داشته است و تا چند ماه آینده افتتاح می‌شود، همچنین فاز نخست زائرسرای رضوی نیز راه اندازی شده و فاز دوم آن 85 درصد پیشرفت داشته است. تولیت آستان قدس رضوی افزود: در زائرشهر رضوی دارالشفا احداث شده است، تا هم اهالی منطقه و هم زائران بتوانند از خدمات پزشکی و سلامت آن بهره‌مند شوند.
افزایش 3 برابری ظرفیت اطعام در مهمان‌سرای حضرت


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که 50 تغییر در مجموعه حرم مطهر برای تسهیل رفت و آمد زائران انجام شده است، اظهار کرد: ظرفیت اطعام غذای متبرک حضرت حدود سه برابر افزایش یافته است که تمام هزینه آن از نذورات مردم تأمین می‌شود، هرچه مردم خدمت‌رسانی بیشتری ببینند، مشارکت و مساعدت بیشتری نیز خواهند داشت، به طوری که امروز نذورات آستان قدس دو برابر نسبت به گذشته بیشتر شده است.
تأمین داروی 45 درصد از بیماران هموفیلی کشور
تولیت آستان قدس افزود: امروز آستان قدس رضوی داروی 45 درصد از بیماران هموفیلی کشور را تأمین می‌کند و در آینده نزدیک می‌توانیم 100 در صد نیاز بیماران هموفیلی کشور را نیز تأمین کنیم. وی اظهار کرد: آستان قدس رضوی از عید فطر سال 95 تا امروز به طور متوسط روزانه هزار زائر زیارت اولی را به مشهد آورده است و تا امروز حدود یک میلیون زائر به مشهد آمده اند که در زائرشهر، زائرسرا و مهمان سراهای اطراف حرم رضوی اسکان داده شدند. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره تأسیس دفاتر استانی آستان قدس در استان‌های سراسر کشور نیز توضیح داد: این دفاتر بر اساس منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب تشکیل شده‌اند و تاکنون در استان‌های سراسر کشور منشأ کمک‌های فراوانی برای خدمت به محرومان بوده‌اند.
تا آخر سال تعداد شرکت‌های زیان‌ده آستان قدس به صفر خواهد رسید
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: از ابتدا بنای ما بر سامان دهی اقتصادی آستان قدس رضوی بوده است. در ابتدای حضورم 14 شرکت زیان ده در این آستان وجود داشت که سال گذشته به 10 شرکت رسید و تا آخر امسال تعداد شرکت‌های زیان‌ده آستان قدس رضوی به صفر خواهد رسید. همچنین سوددهی شرکت‌های آستان قدس در شرایط اقتصادی کنونی کشور تا 5 برابر افزایش یافته است. وی با بیان این که با وجود شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد هیچ کارگری در آستان قدس رضوی بیکار نشده است، خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار شرکت‌های آستان قدس رضوی توانستند تمام درآمد پیش بینی شده را کسب کنند و امروز فرصت‌های شغلی آستان قدس از 7 هزار به 10 هزار فرصت رسیده است. وی تأکید کرد: بنای ما بر این است که به هیچ عنوان رقیب بخش خصوصی نباشیم و همه جا تلاش کردیم به بخش خصوصی کمک کنیم. عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امروز درباره سود، کاهش زیان و ایجاد فرصت‌های شغلی فعالیت‌های بسیاری شده است، خط تولید نان قدس رضوی و خط تولید دارو در آستان قدس دو برابر شده که بیش از 2500 فرصت شغلی با افزایش خطوط کارخانه‎های تولیدی ایجاد شده است.
مالیات ها پرداخت می شود
وی گفت: درباره شفافیت مالی آستان قدس سامانه‌ای برای فعالیت‌های مختلف اقتصادی فراهم   و زمینه برای اطلاع رسانی مردم درخصوص فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های این آستان ایجاد شده است. تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع پرداخت مالیات توسط این نهاد، گفت: تا قبل از ورود بنده به آستان قدس رضوی، این آستان به موجب قانون و امر حضرت امام خمینی(ره) از مالیات معاف شده بود، اما بعد از ورود بنده و بر اساس سوال من از رهبر معظم انقلاب قرار شد آستان قدس مالیات جمعی خرجی و ارزش افزوده را پرداخت کند که اکنون این مالیات‌ها پرداخت می‌شود.
می شود در مشهد هیچ گرسنه ای نباشد
وی همچنین درباره امکان رفع بخشی از مشکلات نیازمندان در مشهد گفت: این امکان وجود دارد که شرایطی را فراهم کنیم تا هیچ گرسنه‌ای در مشهد وجود نداشته باشد، به نظر ما این کار انجام شدنی است، ما این کار را آغاز کردیم و بخش‌های دیگری مانند کمیته امداد، بهزیستی و ... برای همکاری آمادگی دارند. تولیت آستان قدس به تغییر شیوه استفاده از باغ های این آستان نیز اشاره و تصریح کرد: طی سه سال گذشته یک میلیون مترمربع بر فضای فرهنگی آستان قدس رضوی افزوده شده است، اردوگاه‌های فرهنگی را در باغ های آستان قدس ایجاد کردیم، باغ امام رضا(ع) برای نوجوانان و جوانان و باغ خاتون برای بانوان راه اندازی شد و همچنین اردوگاهی ویژه برای دانشجویان بهره برداری شده است. وی تصریح کرد: امروز موضوع توسعه مفهوم خادم، خدمت و مخدوم، مرجعیت علمی و زائر محوری، مرزهای شهر مشهد و استان‌های خراسان را درنوردیده و در سراسر کشور گسترش یافته است، امیدواریم با توجه به راه‌اندازی مرکز بین الملل در آستان قدس، انوار نورانی برکات حضرت رضا(ع) کشورهای همسایه را نیز در برگیرد. افزایش رقبه‌های وقفی آستان قدس از 4 به 80، افزایش دو برابری موقوفات و 10 برابری نذورات، پرهیز از اقدامات دارای هزینه اجتماعی از جمله مشهد مال،  ثبت نام 200 هزار خادمیار از سراسر کشور برای کمک به نیازمندان، پشتیبانی از 2800 گروه جهادی، ورود به عرصه اقتصاد دانش بنیان، تامین هزاران جهیزیه و لوازم تحریر برای مستضعفان، مساعدت در ساخت حدود 3 هزار مسکن محرومان، اجرای 300 پروژه لای روبی قنات ها و پرداخت وام‌های اشتغال زایی، افزایش پنج برابری فعالیت های فرهنگی، خدمات رایگان مراکز مشاوره آستان قدس در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و همچنین راه اندازی بانک ایده ها برای استفاده از ظرفیت نخبگان از دیگر اقدامات آستان قدس طی سه سال گذشته است که حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به آن ها اشاره کرد.