آیت الله رئیسی:

هیچ کسی حق دور زدن قانون را نخواهد داشت
روز گذشته مراسم تکریم و معارفه رئیس قوه‌قضاییه با حضور مسئولان لشکری، کشوری و قضایی برگزار شد.آیت الله سیدابراهیم رئیسی در مراسم معارفه‌اش به عنوان رئیس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت اجرای عدالت گفت: اجرای عدالت باید به گونه‌ای باشد که هیچ کس در هیچ‌جایگاهی حق دور زدن قانون را نداشته باشد.
وی افزود: در دوره سه ساله دوری از قوه قضاییه چه در دوران آستان قدس و چه در دوران انتخابات ریاست جمهوری فرصتی فراهم شد تا با مشکلات، تنگناها و مسائل مردم بیش از گذشته آشنا شوم و این آشنایی در این دوره سه ساله با مشکلات، تنگناها و آلام مردم ضرورت بیشتری داشت و تلاش می‌کنم از ظرفیت‌های قوه قضاییه در جهت کاهش آلام و مشکلات، احقاق حقوق مردم، اجرای عدالت و آنچه مورد خواست مردم است، استفاده کنم.
وی با بیان اینکه منشور ۸ بندی رهبری را منشور کاری برای همکاران قضایی در این دوره قلمداد خواهم کرد، گفت: مردم همچنان علیرغم تلاش‌هایی که انجام شده است، در مورد عدالت نگران هستند و خواهان این هستند که عدالت را بیشتر ببینند. لذا اساس تحول قضایی باید در بستر گام دوم شکل بگیرد و برنامه تحول قضایی در بستر گام دوم با همکاری همه بخش‌ها چه دولت و چه مجلس باید انجام شود و باید همه تلاش کنند این گام دوم در عرصه عدالت به خوبی برداشته شود.


وی تاکید کرد: باید در گام دوم حرکت انقلاب برای همه مسئولان و دستگاه قضایی، عدالت یک برنامه کلیدی تلقی شود و نکات کلیدی در تفکر دینی، قانون اساسی و قوانین موضوعه و از مسائل کلیدی مورد تاکید امامین انقلاب بوده است که می‌توانیم در مورد عدالت به تفاهم برسیم. سخن ما در مورد اثباتی و اجرایی عدالت است و چه بابد کنیم تا عدالت اجرایی شود و مردم احساس اجرای عدالت کنند؟ من نمی‌گویم اجرای عدالت مساوی با اجرای قانون است ولی اگر می‌خواهیم در مورد اصلی تفاهم کنیم، اجرای قانون است.رئیس جدید قوه قضاییه ادامه داد: نزدیک‌ترین اساس به اجرای عدالت، اجرای قانون است. باید بگوییم هیچ کس اجازه دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت. اگر محور قانون باشد چه در دستگاه قضا و دستگاه‌های دیگر که البته مواردی که مشکلی داشته باشد، شامل شرایط بحرانی نمی‌شود.

>می‌خواهیم زندان دانشگاه
و محل بازسازی نیروها باشد
رئیسی با بیان اینکه در ارتباط با دستگاه قضا تلاش‌های بسیاری شده اما امروز همچنان اطاله‌دادرسی و ورودی پرونده زیبنده نظام اسلامی ما نیست، گفت: این تعداد ورودی پرونده زیبنده نیست و باید سرچشمه را بررسی کرد. در این رابطه وظیفه پیشگیری را هم دولت و هم مجلس بر عهده دارد. تمامی اقدامات باید با نگاه پیشگیرانه باشد. این نگاه، نگاهی است که همه را مسئول می‌کند تا کاهش جدی پرونده را به دنبال داشته باشد؛ لذا مسئله پیشگیری مسئله بسیار مهمی است. اگر می‌گوییم حبس به احکام جایگزین تبدیل شود، از رئیس و نمایندگان در رابطه با مسئله پیشگیری و ورودی پرونده و قضازدایی می‌خواهیم همکاری کنند.وی با اشاره به عفو مقام معظم رهبری افزود: عفوی را مقام رهبری دادند و شما می‌‌بینید با این قانون زندان‌ها دوباره به حالت قبلی خود باز خواهد گشت لذا ما می‌خواهیم زندان به گفته امام راحل دانشگاه و محل بازسازی نیروها باشد و این مسئله نیازمند این است که مسئولین کاری کنند.

>مصمم هستیم
سلامت دستگاه قضایی را تضمین کنیم
رئیس جدید قوه قضاییه با بیان اینکه صیانت از دستگاه قضایی و قضات سالم که تعدادشان هم زیاد است، ضروری است، گفت: امروز مدعی مبارزه با فساد در درون قوه قضاییه، خود قضات هستند. چند نفری هستند که به عنوان کارمند یا قاضی منحرف‌ می‌خواهند دستگاه قضایی را آلوده جلوه دهند ولی آنها بدانند با همکاری همکاران، در مقابل این افراد منحرف خواهیم ایستاد و مصمم هستیم سلامت دستگاه قضایی را تضمین کنیم.

>از یک سوراخ نباید دو بار گزیده شویم
رئیسی همچنین درباره مبارزه با فساد گفت: مبارزه با فساد خواست مردم است. هرچه بگوییم بهترین سخن و بهترین راهبرد، پیام هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری است. این پیام با گذشت چند سال همچنان زنده است که هم تکلیف دستگاه‌های اجرایی، مجلس و دستگاه‌های قضایی را مشخص کرده است. من سال ۷۴ در سازمان بازرسی بودم. پرونده اختلاس ۱۲۳ میلیاردی آن زمان مطرح بود و بعد پرونده دیگری مطرح شد. اخیرا هم پرونده سه هزار میلیاردی و... مطرح هستند. مبالغ متفاوت است ولی همه یک جنس هستند. این مسئله نشان می‌دهد ساختارها اشکال دارند. باید ساختارها اصلاح شوند. ما از یک سوراخ نباید دو‌بار گزیده شویم. اصلاح قوانین و مقررات که دیگران از آن سوءاستفاده می‌کنند، ضروری است و دستگاه قضایی هم با برخورد عبرت‌آموز نیز آن‌را با قاطعیت دنبال می‌کند.
وی تاکید کرد: در مورد مسئله نظارت اگر اصلاح ساختارها صورت بگیرد، توجه به پیام‌های هشت‌ماده‌ای رهبری و امام برای همه دست‌اندرکاران ضروری است و دستگاه‌های نظارتی در مجلس قوه قضاییه و دولت اگر فعال شوند، می‌توان گام‌های خوبی برداشت. در بروز فساد همیشه نباید فرد متهم را فقط تعقیب کرد و به نظر ما کوتاهی‌ها، عدم پیش‌بینی‌ها و عدم پیشگیری‌ها قابل پیگیری است و کسانی که قصور کردند و پیش‌بینی انجام ندادند، باید مورد پیگیری و سوال قرار گیرند.رئیسی در پایان گفت: شرط همه این اقدامات تحمل اخلاص است. اگر آیت الله دکتر بهشتی و شهید قدوسی موفق بودند؛ اگر آیت الله شاهرودی و آیت الله یزدی موفق بودند و مشکلات قضایی را حل می‌کردند از اخلاص و توسل بود.

>آملی لاریجانی: به بیش از ۱۷ میلیون پرونده
در دستگاه قضایی رسیدگی شده است
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی نیز در این مراسم ضمن تبریک به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: مودت دیرینه با ایشان نشانه استعداد و رویکرد مثبت و تلاش‌های ایشان در دستگاه قضایی بود و از خداوند می‌خواهیم ایشان را موفق بدارد تا بتوانند این بار و مسئولیت خطیر را به سرانجام برسانند زیرا امر خطیری است که با صبر، صبر و صبر محقق نخواهد شد.
آملی لاریجانی درخصوص برخی از اقدامات انجام شده از دستگاه قضا در طول ۹ سال اخیر مسئولیت خود گفت: اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم، مربوط به خدمت‌رسانی عظیمی است که در دستگاه قضایی انجام شده است. بیش از ۱۷میلیون پرونده در دستگاه قضایی رسیدگی شده که کار آسانی نیست. این میزان ورودی است ولی خروجی نیز تقریباً همین‌اندازه است.
وی با بیان اینکه با وجود افزایش پرونده‌ها همکاران نگذاشتند این پرونده‌ها انباشت شود و با افزایش ورودی، خروجی نیز افزایش یابد، گفت: گفتن این مسئله آسان است ولی عمل آن دشوار و سخت است. رسیدگی به پرونده‌ها با سرعت مقبولی انجام شده است و اگر تعداد قضات با برخی از کشورهای دیگر قیاس کنیم، قابل مقایسه نیست زیرا ممکن است یک قاضی روزانه پنج، شش پرونده را در روز بررسی کند ولی در کشورهای اروپایی ممکن است یک قاضی، یک پرونده را در هر روز یا دو روز یک بار بررسی کند و این مسئله نشان می‌دهد در جذب قاضی باید تلاش بیشتری کنیم.
آملی‌لاریجانی گفت: ما تلاش بی‌وقفه انجام دادیم و باید دستگاه‌های دیگر از دولت و مجلس کمک کنند تا مسیر بررسی به اطاله منجر نشود. در سازمان‌های تابعه هم همینطور است. میلیون‌ها خدمت در سازمان ثبت، پزشکی قانونی و سازمان زندان‌ها در حال انجام است و واقعاً جای قدردانی دارد و من به سهم خودم تشکر می‌کنم.
وی ادامه داد: مسئله رضایت‌مندی مردم مهم است البته مولفه‌های متعددی دارد که یکی از آن کار ما است و نباید دشمن بیرونی و جاهلان درونی را فراموش کنیم که به سیاه نمایی دامن زدند. کسانی مدعی شده‌اند که مردم از دستگاه قضا ناامید شده‌اند. من عرض می‌کنم خلاف این است. وقتی ما شاهد کثرت پرونده هستیم یعنی این استدلال مغالطه‌ای است.

>کثرت پرونده ساخته دستگاه قضا نیست
وی تاکید کرد: کثرت پرونده ساخته دستگاه قضا نیست و سرریز مشکلات به دستگاه قضا است. البته بررسی سریع مولفه قابل توجه است. وقتی وضعیت اقتصادی دچار مشکل است جرم افزایش پیدا می‌کند؛ وقتی فساد افزایش پیدا کند یعنی سرریز دستگاه‌های دیگر به دستگاه قضا می‌شود. وقتی در بحث محیط زیست نظارت وجود ندارد نتیجه پرونده‌ای می‌شود که دستگاه قضا باید به آن بپردازد.
وی افزود: مسئله بعدی تحول در نیروی انسانی است که یکی از افتخارات بزرگ دستگاه قضا نوکردن دستگاه قضایی است. در بدو ورود بنده ۷هزار قاضی داشتیم و امروز با اینکه ۲۶۰۰ قاضی خارج شده‌اند، اگر کسر کنیم حدود ۵ هزار نفر باقی می‌ماند در حالی که الان دستگاه قضایی ۱۲هزار قاضی دارد؛ البته شما می‌دانید جذب قاضی آسان نیست.آملی لاریجانی با تاکید براینکه نخبه گزینی نکته بسیار مهم برای جذب قاضی بود گفت: خوب است که عزیران بدانند وقتی برای جذب قاضی فراخوان داده می‌شود ۵۰ هزارنفر مراجعه می‌کنند و از این تعداد و گزینش ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر جذب می‌شوند لذا نخبه گزینی در دستگاه قضا یک اصل شده است.
آملی لاریجانی درادامه با اشاره به مسئله فساد گفت: فساد در کشور وجود دارد و در درون دستگاه قضایی هم وجود دارد. با آنکه بر برخورد با مفسدان تاکید می‌کردم، سیاه‌نمایی زیاد می‌شد و از فساد سیستماتیک سخن می‌گفتند و آن را معنی می‌کردند که مسئول رسیدگی به فساد، خود فاسد است. مهم این است که مسئولان این دستگاه عزم مقابله با فساد را داشته باشند که مسئولان عالی کنونی از فضلا، متدینین و پاکدست بودند که این مهم‌ترین سرمایه ما بود.
رئیس سابق قوه قضاییه با تاکید بر اینکه در دستگاه‌های اجرایی مدیران زیادی زحمت می‌کشد که سیاه‌نمایی درباره آن درست نیست، گفت: در دستگاه قضایی قضات و نیروهای پاکدستی هستند که برخی با گذشت چهل سال کار، هنوز خانه ندارند. قضات با این فضل، تلاش و پاکدستی برای بنده و امثال بنده افتخار است و امیدواریم دستگاه قضایی با پیراستن برخی فسادها، چهره واقعی خود را نشان دهد.
آملی لاریجانی با بیان اینکه عزم دستگاه قضایی برای برخورد با مفاسد اجتماعی و اقتصادی جزم بود ولی عِده و عُده به گونه‌ای نیست که با همه مفاسد برخورد کند، تاکید کرد: مهم‌ترین مسئله برخورد با زمینه‌هاست که به همین خاطر، معاونت پیشگیری تاسیس شد و در استان‌ها این معاونت کار فعالی انجام می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه نقد دستگاه قضایی باید منصفانه باشد، تاکید کرد: یک قاضی باید در روز چند پرونده را بررسی کند، باید چند دادستان ترور شوند و مورد حمله قرار گرفته باشند ولی ارزیابی‌ها غیرمنصفانه است و تخریب گسترده علیه دستگاه قضایی است. آقای رئیسی من به این خاطر گفتم که باید رویکردتان مبتنی بر صبوری باشد چون تیرهای بلا خواهد آمد.
آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: متاسفانه گاهی دشمن بیرونی شایعه درست می‌کند و جاهل درونی نیز همین کار را انجام می‌دهد و واقعا هم سنگین است. وی افزود: من یک وقتی به یک عزیزی که از من حلالیت طلبید گفتم که من عهد کرده‌ام که هیچ کس را که تهمت و
افترا زده حلال نخواهم کرد و کسی را که در مجلسی این تهمت را بشنود و وظیفه شرعی خود را انجام ندهد، او را هم حلال نخواهم کرد. وی با اشاره به اینکه ادعاهای حقوق بشری علیه ایران امر عجیبی است، گفت: آنها با انقلاب و اسلام مشکل دارند که تحت عنوان حقوق‌بشر مطرح می‌کنند و ادعای منافقین را لیست می‌کنند.به گزارش ایسنا، آملی لاریجانی در پایان از مسئولان عالی قضایی به ویژه معاون اول قوه قضاییه و مسئول دفتر ریاست تشکر و قدردانی کرد.

>معاون اول دستگاه قضا: سلیقه‌ها و جناح‌های مختلف از انتصاب آقای رئیسی استقبال کرده‌اند
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول دستگاه قضا نیز در این مراسم گفت: امروز در اولین گام دهه پنجم انقلاب و گام دوم انقلاب هستیم و سوال این است که چه کسی می‌خواهد سکان قوه قضاییه را در دست گیرد و مسئولیت سنگین تحقق عدالت را برعهده بگیرد؟ شخصیت بزرگی که هم از تحصیلات دانشگاهی در سطح دکتری و هم از تحصیلات حوزوی بهره‌مند است و مهم‌تر از همه اینها دارای تجربه ۴۰ ساله انقلاب در زمینه‌های مختلف است. آن فرد حضرت آقای رئیسی است که هم فرزند حوزه و هم فرزند انقلاب و هم فرزند قوه قضاییه است.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: الحمدالله در این روز‌ها که رسانه‌ها را دنبال می‌کردیم سلیقه‌ها و جناح‌های مختلف همه از انتصاب آقای رئیسی استقبال کرده‌اند و این یک افتخار برای قوه قضاییه است که فرزند و تربیت شده‌اش در دستگاه قضایی به سمت ریاست آن قرار می‌گیرد و همه افراد با سلیقه‌های مختلف از این انتصاب استقبال می‌کنند.وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جدید دستگاه قضایی اذعان کرد: بنده با آنچه که در توان دارم در خدمت شما خواهم بود و البته می‌گویم که خوب است افراد جوان و نیرو‌های جوان جایگزین بنده و امثال من شوند و البته مختصر تجربه‌ای را که دارم در خدمت شما قرار خواهم داد و در خدمت شما خواهم بود.