سیل امان خوزستان را برید

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته طی تماسی تلفنی با استانداران خوزستان و لرستان و همچنین سرپرست استانداری گلستان آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و نحوه امدادرسانی به سیل‌زدگان را بررسی کرد. جهانگیری ضمن تاکید بر ضرورت همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر میان مردم و نهادهای امدادی و دستگاه‌های اجرایی، از آمادگی کامل دولت برای جبران خسارات ناشی از سیل‌های اخیر خبر داد. در حالی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری از جبران خسارت سیل‌زدگان خبر داده و اعلام کرده است که دولت آمادگی کامل برای جبران خسارات به سیل‌زدگان را دارد که در وضعیت شهرها و روستاهای مختلف استان بحرانی است و به‌نظر می‌رسد که امکان تخلیه کامل شهرها و روستاها وجود نداشته باشد. اما در عین‌حال، مسئولان اجرایی استان در حال تلاش برای خارج کردن مردم از شهرها و روستاهایی هستند که خطر سیلاب در آنها بسیار بالاست.
6 شهر همجوار با کرخه تخلیه شد
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان روز گذشته در آخرین اظهار نظر خود با اشاره به میزان خروجی سد کرخه که 2400 تا 2500 مترمکعب بر ثانیه بوده که میزان خروجی بسیار بالایی است و می‌تواند به ساکنان شهرها و روستاهای اطراف آسیب بزند، دستور تخلیه 6 شهر سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم را صادر کرد. شریعتی در عین حال، توصیه کرد تا زنان و کودکان به منطقه امن منتقل شوند و جوانان برای کمک در منطقه بمانند و به کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان در منطقه و تقویت سیل‌بندها بیایند. پیش‌تر، سرپرست فرمانداری دشت آزادگان نیز دستور تخلیه فوری شهرهای سوسنگرد، بستان، حمیدیه، کوت سیدنعیم، رفیع، ابوحمیظه را به‌دلیل دبی بالای رودخانه کرخه اعلام کرده بود. به گفته وی نیز مشمول تخلیه است.
احتمال سرریز شدن سد کرخه


در ارتباط با آخرین وضعیت جوی خوزستان و هشدارهای هواشناسی، محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی استان خوزستان نیز آخرین وضعیت جوی استان را اعلام کرده و به «آرمان» گفته است: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی استان، نشان‌دهنده فعالیت متناوب سامانه بارشی از اواخر جمعه تا اوایل دوشنبه بوده که در این مدت شاهد وقوع بارش‌های رگباری گاهی همراه با تگرگ در حوضه‌های آبریز رودخانه‌های ورودی به استان خوزستان همراه با رعدوبرق، بعضا وزش باد قابل‌ملاحظه و تندباد لحظه‌ای خواهیم بود. وی با اعلام اینکه خلیج فارس مواج است از شدت بارش‌ها در بخش‌های شمالی، شمال غربی، شمال شرقی و شرق استان شامل حوضه‌های آبریز کرخه، دز، کارون و مارون خبر داده است. سبزه زاری تاکید می‌کند که انتظار وقوع سیلاب‌های ناگهانی و موقتی در حوزه‌های آبریز سدهای استان وجود دارد. مدیرکل هواشناسی استان خوزستان امسال را پربارش ترین سال و سیلابی ترین سال بارشی در 40 سال گذشته برای تمامی بخش‌های زاگرس عنوان می‌کند و می‌گوید: در شرایط فعلی به‌دلیل بارش‌های مکرر و فراوان زمین‌ها خیس و از منابع آبی اشباع شده‌اند، از این رو استان خوزستان نیز با توجه به شرایط توپوگرافی که دارد پذیرنده روان‌آب‌ سایر استان‌های هم‌جوار نیز بوده و شرایط بروز سیل برای آن دوچندان می‌شود. سبزه‌ زاری با بیان این نکته که بارش‌ها به‌صورت نقطه‌ای در برخی از بخش‌های منطقه زاگرس تا بیش از یکهزار ملی‌متر نیز رفته است گفته است: با توجه به آمار به دست آمده سیلاب‌های ورودی به استان خوزستان در زمان پیک تا این لحظه حدودا به ۲۰‌هزار متر مکعب در ثانیه رسیده است.
تخلیه 270‌هزار سکنه خوزستان
مدیرکل هواشناسی خوزستان از هشدار برای تخلیه بیش از 270‌هزار سکنه خوزستان به همراه احشام آنها خبر داده و گفته است: تمهیدات لازم باید اندیشیده شود چرا که راه خروجی برای آب و همچنین توانایی جذب توسط زمین در این نقطه وجود ندارد و خطر ورود روان‌آب استان‌های لرستان و ایلام نیز برای خوزستان وجود دارد و این موضوع است که مشکلات را دو چندان می‌کند. به گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان، وضعیت سد کرخه را بر اثر بارش‌ها و ورود روان‌آب‌ها در مرز هشدار عنوان کرده و گفته است: چنانچه دبی خروجی این سد به 3‌هزار مترمکعب در ثانیه برسد این سد، سرریز شده و تمامی بخش‌های غربی استان را زیر آب می‌برد.
دو محور اصلی استان در معرض آب‌بردگی
همچنین، رضا رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان نیز در مورد آخرین وضعیت استان، گفته است: شرایط استان خوزستان با توجه به حجم آب رودخانه و طغیان آنها شرایط بحرانی است و احتمال از دست دادن دو محور و آب بردگی برخی از محورهای شهری و روستایی وجود دارد. وی شرایط برخی راه‌های استان از جمله شوش - اندیمشک و آبادان را بحرانی خواند و افزود: در جاده شوش – اندیمشک احتمال آب‌بردگی وجود دارد، چون در مسیر برگشت در مقطعی آب روی جاده قرار گرفته است که با این حجم خروجی از سدها این احتمال بسیار قوی است. در جاده آبادان هم همین شرایط وجود دارد و این محور در معرض خطر است. به جز این دو جاده پل عبدالخان هم در خطر است و احتمال تخریب آن وجود دارد.
عده‌ای برای تخلیه مقاومت می‌کنند
رضایی شرایط استان خوزستان را شرایطی بسیار دشوار خوانده و می‌گوید: خروجی سیلاب سدها بالا بوده و رودخانه‌ها طغیان کرده‌اند. برای چند شهر دستور تخلیه داده شده که در این زمینه یکسری از مشکلات از جمله مقاومت مردم بابت خروج از این شهرها وجود دارد. مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان به حضور رحمانی فضلی، وزیر کشور در این استان و رصد شرایط از نزدیک درخصوص امدادرسانی به آسیب‌دیدگان سیل اشاره‌ای کرده و می‌افزاید: با حضور آقای رحمانی فضلی در استان خوزستان تصمیم گرفته شد چهار استان به‌عنوان معین برای مناطق سیل‌زده برنامه‌ریزی داشته باشند تا مقدمات کار را برای بعد از سیل فراهم کنند. به گفته رضایی، سیل هنوز آثار خودش را نشان نداده چون آب در رودخانه‌ها در حال حرکت است به خصوص در کرخه که حجم آب آن خیلی بالا رفته است. به همین خاطر این پیش‌بینی وجود دارد که چند شهر ما از جمله حمیدیه، رفیه، سوسنگرد و عبدالخان را در بر بگیرد. درخصوص سوسنگرد کار زیادی انجام شده و حداکثر توان برای ایجاد سیل‌بندها به کار رفته است و باید دید تا چه حد می‌توانند با این حجم بالای آب مقاومت داشته باشند. رضائی برآورد خسارات سیل در استان را احتمالی می‌داند و می‌گوید که باید شرایط به مرحله عادی برگردد و ارزیابی‌های انجام شود تا بتوان به میزان خسارت‌های ناشی از تخریب سیل اشاره کرد. رضایی توضیح می‌دهد: باید منتظر ادامه شرایط باشیم تا مشخص شود چه وضعیتی پیش می‌آید و به‌نظر می‌رسد حجم خسارت‌ها ظرف دو، سه روز آینده مشخص شود.
10 روز بحرانی برای خوزستان
رضایی خاطر نشان می‌کند: این شرایط در استان حداقل در ۱۰ روز آینده ادامه دارد چون حجم خروجی آب‌های کرخه، دز و کارون بسیار بالاست و از سوی دیگر بازهم بارندگی داریم. این مساله موجب شده تا با خالی کردن ظرفیت پشت سدها برای سیلاب‌ها و بارندگی‌های پیش‌رو ظرفیت جدید ایجاد شود. حجم بارش‌ها با توجه به تداوم آن بالاست و همچنان پشت سدها ورودی داریم و این ورودی‌ها کاهش پیدا نکرده است. به گفته معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان ازچهارم فروردین تا 16 ام، 40‌هزار سیل زده اسکان اضطراری شدند.