عذرخواهی پیشکش جام‌جم؛ داغ را تازه نکنید!

آرمان- یاسمین طالقانی: «به دولت کمک کنیم» بسیاری با خواندن این جمله به فکر فرو رفتند چرا که پیامی از سوی صداوسیما به پاستورنشینان بود. پس از وقوع سیل تمام نهادها و ارگان‌های کشور برای کمک به سیل‌زدگان اعلام آمادگی کردند و بسیاری از وزرای دولت به مناطق سیل زده سفر کردند تا از نزدیک در جریان میزان خرابی‌ها و نیازهای سیل‌زدگان قرار گیرند اما انتقادات به عملکرد صداوسیما در روزهای بحرانی سیل کم نبود. به عنوان نمونه نماینده آق‌قلا از صداوسیما و مسئولان انتقاد کرد و گفت: «می‌گویند سیل تمام شده اما من روی دو متر آب هستم؛ خجالت بکشید» دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک هم با اشاره به اینکه مردم سیل‌زده گلستان و مازندران برای تأمین حداقل‌ها نیز با مشکل رو‌به‌رو هستند، گفت: سکوت جفا در حق این مردم سیل‌زده است. یزدانی عنوان کرد: مردم مهمان‌نواز مازندران و گلستان هر سال عید، میزبان مسافران نوروزی بودند ولی امسال سیل طوری زمین‌گیرشان کرده که برای فراهم کردن حداقل‌ها نیز با چالشی سخت روبه‌رو هستند. سکوت خبری صداوسیما در این ایام جفای بزرگیست در برابر میزبانان همیشگی این مرز و بوم. اوج انتقاد از صداوسیما به آنچه باز می‌گردد که مهران مدیری در برنامه دورهمی چنین بیان کرد: «سال ۹۷ دیگر شاهکار کردید. این وضعیت اقتصاد است، این وضعیت معیشت مردم است، این وضعیت قیمت ارز است و این وضعیت زلزله و جدیدا سیل است و این وضعیت هزار تا چیز دیگر است. چکار می‌کنید با خودتان، چکار می‌کنید با ما. گفتند این ویژه ‌برنامه سیزده‌بدر است و اوقات مردم را تلخ نکن، به مردم امید بده، گفتم چشم همه ما را امیدوار کن، همه ما را همین‌طور امیدوار نگه دار، ما را با امید خفه کن. » که این اظهارات با واکنش مسئولان مواجه شد اما صداوسیما مدت‌هاست که اصلاح روش‌های خود را لازم نمی‌داند و بر مشی همیشگی خود که منتقدان فراوانی دارد ادامه می‌دهد. نکته قابل تامل اینکه علی عسگری دیروز از فروغی همان مدیر شبکه 3 که عملکردش به‌ویژه حذف فردوسی‌پور از برنامه 90 با انتقاداتی مواجه شد هم تشکر کرد تا نشان دهد صداوسیما که باید مردمی باشد برخلاف خواست مردم حرکت می‌کند.
خشنودی رئیس از انتقاد به صداوسیما؟
دیروز که رئیس سازمان صداوسیما در دیدار نوروزی با کارکنان صداوسیما به پشت تریبون رفت بسیاری امید داشتند تا علی عسگری به عذرخواهی درباره عملکرد ضعیف این رسانه بپردازد اما گویی از نظر او همه چی آرومه! علی عسگری دیروز با بیان اینکه آسیب‌های سیل در کشور جدی است و ممکن است با تداوم بارش‌ها به‌ ویژه در استان خوزستان گسترده‌تر شود، گفت: رسانه ملی برای این مهم، قرارگاه ویژه‌ای تدارک دیده است و برای کاهش آلام مردم و امیدبخشی به جامعه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد و در کنار آن همچنان آگاهی‌بخشی را در این زمینه در دستور کار خود دارد. وی گفت: در حادثه سیل اخیر، همکاران ما از پیش از حلول سال جدید و شروع بارش‌ها در استان خراسان شمالی پای کار بودند و به طور شبانه‌روزی ضمن همراهی با مردم برای کاهش آسیب‌ها، در برنامه‌های مختلف هشدارهای لازم را ارائه می‌دادند. وی با قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه معاونت سیاسی، به ویژه شبکه خبر و خبرگزاری صداوسیما و اداره کل پخش اخبار سیما در این زمینه، به ابراز رضایت رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) از اقدامات رسانه ملی در پوشش این حادثه، تصریح کرد: خدا را شکر می‌کنیم که توانستیم در حد توان به وظایفمان خوب عمل کنیم و البته باید بدانیم هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم. رئیس صداوسیما با اشاره به کیفیت بالای برنامه‌های نوروزی صداوسیما، از معاونت‌های سیما، صدا، استان‌ها و دیگر معاونت‌های برنامه‌ساز که در کنار پرداختن به آلام مردم آسیب‌دیده از سیل به تقویت روحیه امید پرداختند، قدردانی کرد. علی‌عسکری با اشاره به برنامه «فرمول یک» که به معرفی چهره‌های مردمی پرداخت، گفت: جا دارد از جناب آقای زین‌العابدین، مدیر محترم شبکه برای چنین تدبیری تشکر کنم. رئیس صداوسیما دیگر برنامه‌های شبکه‌های یک تا پنج را در ایام نوروز موفق ارزیابی کرد و افزود: از شبکه سه سیما به عنوان شبکه‌ای که هوشمندانه و شجاعانه برنامه‌های جدیدی ارائه داد و مورد استقبال مردم قرار گرفت به‌ویژه از مدیر جوان آن آقای فروغی تشکر می‌کنم. او با ذکر تلاش دشمنان برای مخدوش کردن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال گذشته تأکید کرد: در کنار تلاش دولتمردان در نبرد اقتصادی با دشمن، نبرد افکار عمومی پایه دشمن برای تخریب چهلمین سالگرد انقلاب با تحلیل و عملکرد عمیق رسانه ملی از اوضاع و ابتکار عمل در این زمینه، کاملاً شکست خورد که استقبال پر شور مردم در راهپیمایی‌های ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن گواه آن است.
امید هدیه صداوسیما امید به جامعه است


وی افزود: رسانه ملی در مقابله با تزریق ناامیدی در جامعه از سوی دشمنان، با تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب، امید را به جامعه هدیه داد و باید این روند را با قوت ادامه دهیم. عبدالعلی علی‌عسگری درباره راهبردهای رسانه ملی در سال جدید نیز گفت: در سال ۱۳۹۸ باید با اراده جدی و دیدگاه انقلابی در نخستین سال منشور گام دوم انقلاب و سال رونق تولید مجدانه تلاش کنیم. وی افزود: تولید، ماحصل تلاش‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی یک جامعه است و رسانه ملی باید در کنار دولت و مردم، نقش محوری‌اش را در این زمینه ایفا کند. رئیس صداوسیما در پایان گفت: ما باید به دولت برای بازسازی تخریب سیل کمک کنیم، ابتکار عمل را به‌دست‌گیریم و با بسیج مردم در کمک به بازسازی خرابی‌های سیل در کنار سیل‌زدگان باشیم. علی‌عسکری ابراز امیدواری کرد: امسال باید با کیفیت بهتر، تفکر عمیق، نگاه انقلابی و مجاهدانه کارها را پیش ببریم تا شاهد توفیق صداوسیما در خدمتگزاری هرچه بیش‌تر به مردم باشیم.