وداع با روحانی مظلوم همدانی

شهروند| مراسم تشییع پیکر شهید روحانی مصطفی قاسمی با حضور اقشار مختلف مردم که با دست‌نوشته‌هایی خواهان رسیدگی به فضای مجازی بودند، برگزار شد.
مراسم تشییع  ساعت 10 صبح روز دوشنبه با حضور پدر شهید بر روی دستان مردم آغاز شد، ابتدای مراسم حجت‌الاسلام انصاری ضمن درود بر همدان به عنوان سرزمین سلحشوران و اهمیت حضور روحانیت در کنار مردم پیام آیت‌الله نوری همدانی را  قرائت کرد. در این مراسم مردم با دست‌نوشته‌هایی از جمله «مصطفی جان، شهادتت مبارک»، «امنیت مطالبه عمومی»، «به کدامین گناه؟»، «با محتوای خشونت‌آمیز در فضای مجازی برخورد کنید» نسبت به این حادثه تلخ اعلام انزجار کردند.
در پایان مراسم پیکر حجت‌الاسلام قاسمی به خودروی باغ بهشت منتقل شد تا مراسم تدفین در روستای شهید در شهرستان بهار انجام شود؛ شهید قاسمی در وصیتنامه خود خواسته بود که پیکرش در روستای پدری‌اش به خاک سپرده شود. داماد این روحانی  که 6 ماه از ازدواجش با دختر مصطفی قاسمی می‌گذرد درباره این حادثه تلخ می گوید: «پدر خانومم که شوهر خاله‌ام است از بچگی به جز خوبی از او چیزی ندیدیم. او  لیاقتش را داشت که شهید شود، وقتی شنیدیم که یک طلبه شهید شده با اسم پدر خانمم ابتدا تصور کردم تشابه اسمی است اما وقتی وارد حوزه علمیه آخوندی شدم، متوجه شدم که پدر خانومم شهید شده است. باورم نمی‌شد علتش را نمی‌دانستم . سوال‌های زیادی در ذهن همه ما است که جوابی ندارد. حاج آقا وصیت کرده که هزار تومان به فردی بدهکار است و باید پرداخت شود همچنین در وصیتنامه‌اش آمده که همیشه تابع ولایت فقیه باشید و هیچ وقت پشت ولایت را خالی نکنید.» مصطفی قاسمی چهل‌وشش ساله ظهر شنبه مقابل مدرسه حوزه علمیه آیت‌الله ملاعلی معصومی همدانی واقع در خیابان شهدا به ضرب دو گلوله به قتل رسید. او امام جماعت مسجد «حاج کربلایی علی» معروف به «حاج کبلعلی» واقع در امامزاده عبدالله همدان و مسئول سابق کتابخانه مدرسه آیت الله «دامغانی» بود. پس از قتل این روحانی ابتدا چهار تن از همدستان و دوستان نزدیک قاتل دستگیر شدند سپس ساعت 4 و 25 دقیقه روز یکشنبه پس از 20 دقیقه درگیری مسلحانه قاتل به هلاکت رسید. روز  یکشنبه هیأتی از سوی حضرات آیات عظام حسین نوری همدانی و لطف‌الله صافی گلپایگانی در منزل روحانی همدانی حضور یافتند.
انگیزه قاتل هنوز مشخص نیست


دادستان همدان با بیان این‌که هنوز درباره انگیزه قتل نمی‌توانیم اظهارنظر قطعی کنیم تا تحقیقات کامل شود، گفت: «انتصاب قاتل و همدستانش به گروه‌های خارج از کشور محلی از اعراب ندارد.»
کامران حمزه با بیان این‌که پس از دستگیری برخی از همدستان قاتل روحانی همدانی هنوز اعترافی انجام نشده است، اظهار کرد: «افرادی که دستگیر شدند، به‌طور مستقیم در قتل دست نداشتند و تحقیقات ادامه دارد.» وی با اشاره به این‌که خوشبختانه قاتل به درک واصل شد، افزود: «تحقیقات بر سر نفر دوم ادامه دارد تا به انگیزه‌های قتل پی ببریم.» دادستان همدان با بیان این‌که یکی از مظنون‌ها برادر قاتل است، تصریح کرد: «هنوز درباره انگیزه قتل نمی‌توانیم اظهارنظر قطعی کنیم تا تحقیقات کامل شود.» وی با اشاره به این‌که انتصاب این افراد به گروه‌های خارج از کشور محلی از اعراب ندارد، ادامه داد: «این افراد در فضای مجازی خود را بزرگ می‌کنند که باید مدیریت صحیح بر این فضا اعمال شود.» حمزه خاطرنشان کرد: «ما فضای مجازی را رها کردیم و باید نسبت به مدیریت آن، اقدامات لازم انجام گیرد تا خانواده‌ها آسیب نبینند.»