کنترل دستفروشان با بلیت!

از روز گذشته قیمت بلیت متروی تهران افزایش پیدا کرد و براساس مصوبه شورای اسلامی شهر، در ‌سال ۹۸ قیمت بلیت تک‌سفره متروی تهران و حومه از یک‌‌هزار تومان به یک‌‌هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت بلیت ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) از ۷۵۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان تغییر کرد. افزایش قیمت بلیت مترو اما خبر جدیدی نبود و هر سال شورای شهر مبلغی را بر قیمت‌ها اضافه می‌کرد. آن‌چه باعث تعجب و پرسش شد، تعیین زمان برای استفاده از مترو بود.
فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه اعلام کرده کرایه اخذ شده از مسافر صرفا جهت استفاده از مترو برای حداکثر مدت‌زمان لازم جهت طولانی‌ترین سفر (۲ ساعت پس از ثبت ورود) است: «بلیت مسافران در طول مدت سفر کنترل می‌شود. مسافران باید بلیت‌های خود را تا پایان سفر همراه داشته باشند.»
هنوز شرکت مترو توضیحی درباره کنترل بلیت مسافران ارایه نداده و حتی پیروز حناچی، شهردار تهران هم از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرده و قول پیگیری آن را داده است: «این‌که ساعات حضور در مترو محدود و برای زمان بیشتر از آن، ملزم به تهیه بلیت جدید باشند، موضوع تازه‌ای است که آن را پیگیری می‌کنم، اما دریافت هزینه متفاوت براساس مسافت طی‌شده در تمام دنیا معمول است و برای مثال کسی که از دولت‌آباد در جنوبی‌ترین نقطه به شمال شهر سفر می‌کند، باید نرخ متفاوتی را پرداخت کند تا کسی که در دو ایستگاه جا‌به‌جا می‌شود.»      
 برخی صاحب‌نظران تعیین زمان دو ساعته از لحظه کارت‌زدن برای استفاده از مترو را عاملی برای کاهش یا کنترل حضور دستفروشان می‌دانند. حال آن‌که تعیین چنین زمانی نمی‌تواند اثری در رفت‌و‌آمد این افراد داشته باشند. اغلب دستفروشان از صبح به مترو می‌روند و تا شب در یک خط کار می‌کنند و فقط مسیر رفت و برگشتشان را عوض می‌کنند. به این‌ترتیب نمی‌تواند روش مناسبی باشد. مگر آن‌که مترو تدابیر دیگری برای آن داشته باشد که هنوز نه شهرداری از آن مطلع است و نه مردم.
نوبخت همچنین با اشاره به این‌که مسافرانی که از کارت بلیت استفاده می‌کنند با توجه به مسافت طی شده هزینه سفر اعتبار کارت ایشان کسر خواهد شد، خاطرنشان کرد: «هنگام ثبت ورود توسط مسافران دارای کارت بلیت مبلغ‌دار، مبلغ پایه کارت بلیت از اعتبار آنها کسر خواهد شد، در صورتی که دارندگان کارت بلیت مبلغ‌دار هنگام خروج بلیت خود را در دستگاه‌های کنترل قرار ندهند، مابه‌التفاوت بالاترین بهای کارت بلیت مبلغ‌دار کسر خواهد شد و  توصیه می‌شود مسافران از کارت بلیت جهت سهولت و صرفه‌جویی در هزینه و زمان سفر استفاده کنند.»