بله، برجام و تلگرام از گوشت مهمترند آقای توکلی!

سیاوش باقی| در خبرها آمده بود که عضو مجمع تشخیص نسبت به مطرح‌شدن ادعاهایی مبنی بر مهمتر بودن برجام و تلگرام نسبت به قیمت گوشت واکنش نشان داده. احمد توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا واقعا اولویت اصلی مردم برجام و تلگرام است و مطرح‌شدن چنین ادعایی زیر سوال بردن مطالبه اصلی آنان در زمینه وضع اقتصادی آنان نیست، گفت: «من نمی‌دانم از کجا این حرف را می‌زنند و از کجا نظرسنجی کردند؟ به ما هم بگویند تا ما هم دراین‌باره خاطرجمع شویم... اگر انتهای قضیه را نگاه کنیم، معتقدم که این حرف‌ها گزاف است و به این صورت نیست که از قول تمام مردم بشود این حرف‌ها را مطرح کرد،  زیرا عده کثیری از مردم این‌طور نیستند.»
درباره صحبت‌های جناب توکلی دو نکته قابل ذکر است.
اول: حق را باید به ایشان داد. مطمئنا مردم یعنی بدنه جامعه بیشتر به نان و گوشت و قوت لایموت خود می‌اندیشند و اگر مطالبه‌ای هم دارند، اول در این زمینه‌هاست. مردمی که می‌بینند قیمت گوشت هر روز بالاتر می‌رود و از دسترس خیلی از آنها خارج می‌شود، مشکلات‌شان خیلی بیشتر از آن است که بخواهند به مطالبات اجتماعی و سیاسی بپردازند.
دوم: عامه مردم شاید متوجه ارتباط این موضوعات نشوند و ندانند که پذیرفتن و امضای برجام (به عنوان یک تصمیم و سیاست بین‌المللی) و رفع فیلتر تلگرام (که احتمالا مهمترین رسانه فارسی‌زبان محسوب می‌شود) تماما با زندگی آنها و قیمت گوشت و همه نیازهای روزانه‌شان مرتبط است. اما مطمئنا جناب توکلی به‌عنوان یکی از طبقه الیت جامعه متوجه‌اند که بود و نبود برجام چطور می‌تواند زندگی ایرانیان را تحت‌تاثیر قرار دهد و نیاز به رسانه‌های آزاد و دسترسی به اطلاعات (که تلگرام نقش پررنگی در آن بازی می‌کند) به چه معناست. آقای توکلی شاید از یاد برده باشند، اما یکی از شعارهای دولت در‌ سال 92 حل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها بود و حتی پس از برجام وعده برجام‌های بعدی را داد که البته سریعا ترمزش را کشیدند. مردم به خاطر این وعده‌ها هم بود که رأی خود را به نام روحانی نوشتند و در صندوق‌ها انداختند و حتی در ‌سال 96 به او وفادار ماندند. اگر برجام این‌قدر بی‌اهمیت بود، مجلس آن را تصویب و رهبر انقلاب تاییدش نمی‌کرد. این‌که آمریکا بر عهد خود نماند و زیر همه چیز زد، البته که غیرقابل کتمان است، اما ما همین حالا هم پای پیمانی که بسته‌ایم، ایستاده‌ایم، چراکه فکر می‌کنیم به نفع کشور و مردم است، اگرنه ما هم می‌توانستیم به راحتی آتشش بزنیم.  بخش بزرگی از مردم اگر مطالباتی مثل برجام دارند، به دلیل روشن‌بینی آنهاست و این‌که درک کرده‌اند تعادل و حفظ رابطه با جهان و جلب اعتماد طرف غربی تنها راه حفظ اقتدار است. نمی‌شود با همه، در همه ابعاد درافتاد و در عین حال عزت و رفاه مردم را هم تامین کرد. اینها واضح‌تر از آن است که آقای توکلی ندانند و این‌که ابتدا حامی برجام بوده‌اند و بعدا نظرشان را عوض کردند، چیزی از اهمیت این پیمان بین‌المللی و نقش آن در زندگی مردم کم نمی‌کند.
درباره تلگرام و رسانه و دسترسی به اطلاعات هم جناب توکلی تجاهل‌العارفین می‌کنند. ایشان می‌دانند که برای نظارت بر فساد و اصلاح و توسعه چقدر به رسانه‌ها نیازمندیم و رسانه‌ای مثل تلگرام با این سطح از نفوذ و راحتی برای استفاده کاربران (اگر فیلترینگ آن را ندیده بگیریم) چه نقشی در این کار دارد. جالب است که آقای توکلی به‌عنوان رئیس سازمان «دیده‌بان شفافیت و عدالت» که باید بر نقش رسانه‌ها و رکن چهارم دموکراسی تاکید داشته باشند و از آن صیانت کنند، به این راحتی از اولویت حق‌دسترسی آزاد به اطلاعات عبور می‌کنند. مردم به گوشت و نان زنده‌اند، اما برای این‌که بتوان فضای مطلوب اقتصادی داشت، برای این‌که بشود جلوی این همه دلالی و فساد را -که جناب توکلی بیش از ما به آن اشراف دارند- گرفت و برای آن‌که بتوان بر نهادهای مسئول نظارت کرد و آنها را به پاسخگویی واداشت، نیاز به رسانه‌های پرقدرت و آزاد داریم و تلگرام یکی از آنهاست. در عین حال برای آن‌که گوشتی در کار باشد و مردم توان خرید آن را داشته باشند، کشور باید ثبات داشته باشد، باید رونق اقتصادی داشته باشد و مردم در صلح و آرامش زندگی کنند. اینها اگر با برجام میسر نشود، با برجام‌های دیگری به دست خواهد آمد. با قراردادهای عزتمندانه ما با تمام جهان و با مهر و امضای زیر این واقعیت که ایران کشوری آزاد و صلح‌طلب است و می‌خواهد در کنار دیگر ملت‌های دنیا به دنبال پیشرفت و توسعه خود باشد. مطمئنا شما هم طور دیگری فکر نمی‌کنید آقای توکلی.