وزیر فرهنگ و صنعت مسأله کاغذ را حل کنند

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند. در این بازدید که دو ساعت و نیم به طول انجامید، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت و رهبر انقلاب ضمن گفت‌وگو با ناشران در جریان تازه‌های نشر قرار گرفتند. هنوز مشروح این دیدار و اظهارات ایشان منتشر نشده است، اما خبرگزاری‌های مختلف گزیده‌ای از بیانات ایشان را منتشر کردند. ایشان در این بیانات بر چند مسأله تأکید داشتند و گفتند: «صورت‌ وضع نشان‌دهنده این است که مردم هنوز کتاب می‌خرند و برای خواندن، می‌خرند. دنیای کتاب، دنیای پیچیده‌ای است و این نکته‌ای است که آقای صالحی [وزیر ارشاد] باید توجه کند. باید مسأله کاغذ را حل کرد؛ این‌طور نمی‌شود. وزیر فرهنگ و وزیر صنعت بنشینند و این مسأله را حل کنند.» در کنار ایراد این نکات، باید توجه داشت رهبر معظم انقلاب مثل رویه هر سال، هنگام بازدید از غرفه‌های مختلف و تورق کتاب‌های ناشران، صحبت‌هایی هم دارند که تا این لحظه خبرگزاری‌هایی نظیر تسنیم و مهر گزارشی کوتاه درباره صحبت‌های ایشان به نقل از ناشران و مسئولان غرفه ارایه کرده‌اند. در ادامه با توجه به این گزارش‌ها، توضیحاتی را درباره بخشی از مهمترین بازدیدها و اظهار نظرهای رهبر انقلاب درباره کتاب‌های نمایشگاه ارایه داده‌ایم.
گزیده اشعار شاملو
بعد از بازدید ایشان، بلافاصله تصاویری از حضور ایشان در غرفه‌های مختلف در خبرگزاری‌ها و سایت‌های مختلف منتشر شد. از جالب‌ترین تصاویری که مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار گرفت، کتاب گزیده اشعار احمد شاملو در دست مقام معظم رهبری بود. در این تصویر رهبر انقلاب درحال تورق و مطالعه بخشی از شعرهای این شاعر معاصر است، اما درباره این کتاب باید گفت که این گزیده اشعار را انتشارات مروارید منتشر کرده؛ ناشری که یکی از مهمترین انتشارات کشور با قریب به 50‌سال سابقه در حوزه شعر است. مروارید با وجود این‌که آثار شاعرانی نظیر مرحوم قیصر امین‌پور را هم منتشر کرده، اما به انتشار آثار شاعران منسوب به جریان روشنفکری کشور معروف است؛ شاعرانی نظیر احمد شاملو، فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی، محمد شمس لنگرودی، عباس صفاری، حافظ موسوی و... اما در توضیح بیشتر درباره کتابی که مقام معظم رهبری از آثار شاملو در دست گرفته‌اند باید گفت بعد از استقبال مخاطبان از انتشار گزیده اشعار بعضی شاعران توسط این انتشارات، مروارید در دهه‌ اخیر تصمیم گرفت گزیده ‌اشعار شاعران پرمخاطبی نظیر احمد شاملو را در قطع کوچک نیز چاپ کند. با این توضیح، کتابی که مقام معظم رهبری در دست داشتند، به همین مجموعه برمی‌گشت؛ مجموعه گزیده اشعار شاعران معاصر در قطع جیبی.
آثار استاد شفیعی کدکنی


در غرفه انتشارات آگاه، مجموعه آثار محمدرضا شفیعی کدکنی به رهبر انقلاب معرفی شد و ایشان درباره فروش آنها سوال کردند. این پرسش به نظر سوالی تخصصی می‌رسد، چراکه با وجود شهرت چهره‌هایی نظیر استاد شفیعی کدکنی، همچنان این پرسش مطرح می‌شود که خوانندگان به مطالعه آثار ایشان که تخصصا به ادبیات می‌پردازد، علاقه دارند؟ اگر نگاهی به برخی آثار استاد کدکنی بیندازیم، می‌بینیم که مجموعه شعرهای این چهره برجسته ادبیات همچنان به فروش می‌رسد؛ مثلا «بوی جوی مولیان» درحال حاضر به چاپ‌ دهم رسیده است؛ حتی آثار تحقیقی استاد کدکنی هم چاپ‌های بالایی داشته‌اند؛ نظیر «تازیانه‌های سلوک» که به نقد چند قصیده از سنایی اختصاص دارد و قبل از نمایشگاه به چاپ هجدهم رسیده بود. در مجموع به نظر می‌رسد کدکنی از معدود چهره‌هایی است که آثارش چه نقد و نظریه و چه شعر، بین خوانندگان همچنان اقبال دارد.
کتاب‌های صادق کرمیار
در غرفه موسسه انتشارات جمکران، کتاب «نخل و نارنج» به رهبر معظم انقلاب تقدیم شد. همچنین کتاب «مستوری» اثر صادق کرمیار به ایشان تقدیم شد و معظم‌له عنوان کردند: «آقای کرمیار دو کتاب دیگر با اسم «درد» و «نامیرا» دارد که کتاب «نامیرا»، کتاب بسیار خوبی است و توصیه می‌کنم حتما بخوانید.» در توضیحی مختصر درباره «نامیرا» باید گفت این کتاب جزو رمان‌های عاشورایی به‌شمار می‌آید که بارها تجدید چاپ شده است. رمان «درد» نیز ازجمله آثار دفاع مقدس این نویسنده به‌شمار می‌آید.
افق
در غرفه نشر افق، رهبر معظم انقلاب درباره فروش آثار رضا امیرخانی سوال کردند و پس از آن با اشاره به کتاب «دیلماج» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی، عنوان کردند که این اثر کتاب خوبی است. همچنین ایشان با تورق آثار کلاسیک انتشارات افق، عنوان کردند که در میان این آثار، کارهای خوب بسیاری وجود دارد و از میان آنها درباره کتاب «داستان دو شهر» اثر چارلز دیکنز، توضیحاتی را به حاضران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه دادند. درباره این اظهار نظر که خبرگزاری مهر آن را بازتاب داده می‌توان گفت که تازه‌ترین رمان رضا امیرخانی با عنوان «رهش» که ‌سال 96 چاپ شد، طبق آخرین آمار اعلام شده به چاپ شانزدهم رسیده است. اما اشاره رهبر معظم انقلاب به رمان «دیلماج» نشان از دقت ایشان به حوزه ادبیات داستانی دارد، چراکه این رمان به روایت منتقدان مختلف، ازجمله رمان‌های خوبی بود که ‌سال 85 چاپ شد. این رمان از سوی جایزه «روزی روزگاری» نامزد اعلام شد و برنده لوح تقدیر جایزه ادبی «واو» و «جایزه شهید غنی‌پور» بود. توجه مقام معظم رهبری به آثار کلاسیک هم برای علاقه‌مندان حرفه‌ای ادبیات داستانی کاملا آشناست. اگر کتاب «من و کتاب» (انتشارات سوره مهر) را تهیه کنید، می‌توانید اظهار نظرهای مختلف ایشان درباره رمان‌های بزرگ ادبیات جهان را در آن مطالعه کنید.
روایت فتح
در غرفه انتشارات روایت فتح کتاب «کعبه بوی بهشت می‌دهد» که روایتی از زندگی بانوی اهل تسنن گلستانی است که در جریان حادثه منا به شهادت رسید، به معظم‌له تقدیم شد. همچنین ایشان پس از آشنایی با کتاب «جای پای فرهاد» که درباره یکی از شهدای زرتشتی دفاع مقدس منتشر شده، از تولید آن
تقدیر کردند.
آموت به چه معناست؟
در غرفه نشر آموت، رهبر انقلاب اسلامی درباره نام موسسه از مدیر آن سوال کردند و توضیحات لازم خدمت ایشان ارایه شد. درباره این توضیحات باید گفت که انتشارات آموت با مدیریت یوسف علیخانی که خود ازجمله نویسندگان معاصر است، از ناشران تازه‌پای ایران به‌شمار می‌آید که قدمت آن هنوز به یک دهه نرسیده است. علیخانی به جهت علاقه به زادگاه خود، الموت، با نام نشر «آموت» کارش را در حوزه نشر شروع کرد. «آموت» هم‌ریشه با «آموخت» است و از مصدر «آموختن» و به همین معنی نظر دارد. هرچند که در واژه «الموت» هم به کار رفته است؛ «آله» به معنای «عقاب» و «آموت» به معنای «آموخت» با هم ترکیب شده‌اند. چون عقاب‌ها در بالاترین مناطق آشیانه می‌کنند درواقع واژه «الموت» به جایی برای آموزش عقاب‌ها به جوجه‌های‌شان و آشیان و کنام آنها اشاره دارد.
شهرستان ادب
در غرفه انتشارات شهرستان ادب کتاب «قاف» و «من پناهنده نیستم» به رهبر انقلاب تقدیم شد و ایشان نیز کتاب «قصاید» مرتضی امیری اسفندقه را تورق کردند و بخشی از آن را خواندند. همچنین ایشان از کتاب‌های تولیدشده توسط مدرسه رمان موسسه شهرستان ادب و کتاب‌های تولید شده از فارغ‌التحصیلان دوره شعر جوان انقلاب اسلامی، بازدید و از تولید آنها تشکر کردند.