وقتی شایعه تهران را قفل می‌کند

دیروز صبح ناگهان خبری که تا قبل از آن به صورت زمزمه‌هایی نهایی‌نشده از مسئولان مختلف شنیده می‌شد، از سوی برخی از خبرگزاری‌ها به صورت قطعی اعلام شد. یکی از خبرگزاری‌های رسمی در خبری که بعدا آن را از روی خروجی سایت و شبکه‌های اجتماعی‌اش برداشت، اعلام کرد که از شامگاه پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه طرح سهمیه‌بندی بنزین آغاز می‌شود. طبق خبری که این خبرگزاری منتشر کرد، تصمیم گرفته شده بود به هر دارنده خودرو ماهانه 60 لیتر بنزین ‌هزار تومانی تعلق بگیرد و قیمت آزاد بنزین هم 2500 تومان تعیین شده بود. انتشار این خبر برای این‌که خیابان‌های شهری مانند تهران به‌هم‌بریزد و فضای پمپ‌بنزین‌ها متشنج شود، کافی بود. شهروندان تهرانی که در جریان قرار نگرفته بودند، نزدیک ظهر با ترافیک عجیب‌وغریبی در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها مواجه شدند. ترافیکی که کمی بعد معلوم شد به دلیل هجوم راننده‌ها به پمپ‌بنزین‌ها برای استفاده لحظه آخری از بنزین آزاد‌ هزار تومانی است. بلافاصله فضای مجازی از تصاویر صف‌های طولانی و خیابان‌های قفل‌شده پر شد، اما کمی بعد خبرگزاری‌های رسمی شروع به اصلاح خبر کردند، بعضی از آنها خبر اولیه را از روی خروجی‌هایشان برداشتند و بعضی‌های دیگر سعی کردند اخبار تکمیلی به دست بیاورند، مثلا خبرگزاری فارس نوشت که سهمیه‌بندی به تعویق افتاده است، آن هم به دلیل مشکلات فنی و فشار نمایندگان مجلس. این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «ظاهرا قرار است فردا نشست فوق‌العاده‌ای با حضور زنگنه، وزیر نفت درخصوص تعیین تکلیف سهمیه‌بندی بنزین برگزار شود، به همین دلیل زنگنه سفر فردای خود را به استان کرمانشاه که به منظور کلنگ‌زنی پتروشیمی سنقر بود، لغو کرده است.»
دقایقی بعد گفت‌وگویی تصویری از زنگنه منتشر شد که در آن کل خبری که حاوی زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین بود، تکذیب می‌کرد و می‌گفت: «امشب و فرداشب خبری نیست، آنهایی که این سخنان را می‌گویند، مانند همیشه دروغ می‌گویند. در آینده توضیحات بیشتری در این زمینه منتشر خواهد شد.»
البته قبل از زنگنه، زیبا اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش ‌و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده بود که پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه تاریخ اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین نیست و مردم به شایعات و فضاسازی‌ها به‌ویژه در فضای مجازی توجه نکنند.
جالب این‌ است که در همین فاصله با وجود این‌که مسئولان مختلف اعلام می‌کردند اعلام زمان سهیمه‌بندی و گران‌شدن بنزین شایعه است، خیلی از نماینده‌های مجلس گفت‌وگوهایی با رسانه‌های مختلف انجام دادند و در آن از دولت خواستند جلوی گران‌شدن بنزین را بگیرند و بعضی از رسانه‌ها هم دستورالعمل‌هایی برای تهیه سریع کارت سوخت به کسانی که کارتشان را از دست داده بودند، ارایه می‌کردند. کاری که باعث می‌شد خیلی از مردم تکذیب‌ها را باور نکنند. حرف‌هایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌زدند، نشان می‌داد خیلی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که خبرهای ضد و نقیض برای متفرق‌کردن مردم و باز شدن گره ترافیک اعلام می‌شوند، تلاش متصدیان پمپ‌بنزین‌ها برای توضیح به مردم که هیچ ابلاغیه‌ای به آنها برای سهمیه‌بندی بعد از پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت داده نشده هم افاقه نمی‌کرد. این وضع تا نزدیک به غروب چهارشنبه ادامه داشت، تا این‌که بالاخره رسانه‌های مختلف تصمیم گرفتند مانور بیشتری روی تکذیبیه‌ها بدهند. کم‌کم خیلی‌ها از صف پمپ‌بنزین‌ها بیرون آمدند و اگرچه خیابان‌ها شلوغ‌تر از روزهای عادی ماندند، اما حداقل گره‌های پیچیده ترافیکی باز شد.