دیدار با نصیریان به ‌وقت افطار!

پولاد امین| ...و قطار سریال‌های ماه رمضان از امروز- یا نهایت فردا- به راه می‌افتد. رقابتی که در 15- 10‌سال اخیر، اگرچه در قیاس با آن سال‌هایی که تلویزیون در ماه‌های رمضان زیرزمین و اغما و میوه ممنوعه و او یک فرشته بود روی آنتن می‌فرستاد،‌ سال‌به‌سال از گرما و اهمیتش کاسته شده، ولی هنوز هم باکس سریال‌های ماه رمضان از مهمترین و پربیننده‌ترین باکس‌های نمایشی تلویزیون است. باکسی که سریال‌ها برای موفق‌شدن در آن کار به‌مراتب ساده‌تری، نسبت به اوقات دیگر‌ سال پیش‌رو دارند. هرچه باشد، در این بازه زمانی شایدتماشاگران بی‌انرژی بعد از افطار انتخاب‌های خیلی بهتری از نشستن جلوی تلویزیون و تماشای سریال‌های رمضانی نداشته باشند ...
دیروز درشرایطی که معاون سیما خبر از تولید ۶۰ سریال به‌طور همزمان در شبکه‌های مختلف در کنار برنامه‌ریزی برای ساخت سه مجموعه ۱۵۰ قسمتی داد و رسانه‌ها نیز از قول قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صداوسیما از اختصاص مبلغ ۲۰۰‌میلیون یورو برای ارتقای تولیدات سریال‌های تلویزیونی نوشتند؛ اما فضای رسانه‌ای و به‌خصوص رسانه‌های مجازی گزارش‌هایی بدبینانه از سریال‌های ماه رمضان امسال داشتند تا فضایی تناقض‌آمیز شکل گیرد. پارادوکس وعده و عمل؛ با این‌که حتی یک قسمت از سریال‌های امسال هم پخش نشده تا بدبینی‌های موجود پا بر زمین و بر واقعیت داشته باشند.
به ‌هرروی از امشب یا نهایت فردا شب قطار سریال‌های امسال به ‌راه خواهد افتاد. سریال‌هایی که حداقل بر پایه نام‌های درگیر در تولیدشان به‌ نظر می‌رسد پتانسیل لازم برای محبوبیت و جذابیت را داشته باشند. از یادها رفته، دلدار و برادرجان نام سه سریال اصلی شبکه‌های اصلی تلویزیون در ماه رمضان امسال هستند و همان‌گونه که چندی پیش در یادداشتی نوشتم؛ مدیران تلویزیون امیدوارند این سه سریال، بعد از چند‌سال فترت، خاطره سریال‌های موفق ماه رمضانی از قبیل متهم گریخت و بزنگاه عطاران، اغمای سیروس مقدم، او یک فرشته بود و زیرزمین علیرضا افخمی و... را که در دهه80، دم افطار خیابان‌ها را خلوت می‌کردند، زنده کنند. دلدار دلدار هم تحفه شبکه دو به روزه‌داران است. سریالی عاشقانه با داستانی درباره دلدادگی و دلبستگی؛ که گفته می‌شود در بستری اجتماعی و انتقادی عشق چند دختر و پسر از طبقه متوسط را روایت می‌کند و البته مثل اغلب کارهای سابق برادران محمودی گفته‌ می‌شود که نگاهی تندوتیز به چالش‌هایی چون ازدواج، اشتغال، انحراف جوانان دارد. نوید محمودی درباره داستان سریالش به «شهروند» می‌گوید که «داستان دلدار درباره یک جوان نخبه دانشگاهی به ‌نام آرش است که به ‌دلیل بیماری مادرش دانشگاه را رها کرده. او  وقتی عشق دوران دانشگاهش رونا را می‌بیند، در بستر قصه با اتفاقاتی مواجه می‌شوند که عاشقانه جوان و جذابی را شکل می‌دهد.»  در دلدار بازیگرانی چون محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، حسام محمودی، سوگل خلیق، بهزاد فراهانی، پریوش نظریه و همایون ارشادی حضور دارند. بازیگرانی که اگرچه هیچ‌کدام ستاره نیستند، اما کارنامه‌شان واجد اعتبار و احترامی هست که مخاطبان را به دیدن‌شان جلب کرده و دلدار را در رقابت با دیگر سریال‌ها موفق‌تر جلوه دهد. با این‌که نوید محمودی در کنار برادرش همین چندوقت پیش فیلم شکستن همزمان بیست استخوان را در جشنواره داشتند، زیاد به موفقیت در رقابت ماه رمضان فکر نمی‌کند: «برای ما این رقابت و اول‌شدن مهم نیست، بلکه برایمان قصه‌ای که روایت می‌کنیم، اهمیت دارد. به ‌هرحال ما داریم یک ملودرام عاشقانه روایت می‌کنیم و مردم نشان داده‌اند از این‌جور قصه‌ها خوششان می‌آید». برادرجان از فضای رسانه‌ای عجیبی که پیرامون برادرجان شکل گرفته، به‌ نظر می‌رسد این سریال امید اصلی مدیران برای نشاندن مخاطبان پای جعبه جادو باشد. ملودرامی خانوادگی با مضمونی اجتماعی و مذهبی درباره حق‌الناس؛ که از این نظر شاید بتوان آن را مناسبت‌ترین سریال امسال دانست. با فیلمنامه‌ای از سعید نعمت‌الله- که شاید بشود گفت متخصص نوشتن سریال‌های مناسبتی مذهبی است.
برادرجان داستان پسری را روایت می‌کند که پدرش را از دست داده و حالا می‌خواهد بدهی‌های او را ادا کند؛ علاوه بر سعید نعمت‌الله تک‌خال دیگری هم دارد و او کسی نیست جز علی نصیریان که در سال‌های اخیر با سریال شهرزاد اوج و محبوبیتی دوباره به ‌دست آورده و حالا این محبوبیت می‌تواند به کمک سریال برادرجان آمده و این ساخته محمدرضا آهنج را در رقابت با دلدار و از یادها رفته موفق کند.


آهنج که پیش از سریال برادرجان سریال مناسبتی ملکوت را نیز با حال‌وهوایی ماورایی روانه آنتن کرده بود، به «شهروند» می‌گوید که «برادرجان درباره عدالت‌خواهی است. مسائلی مانند حق‌جویی و حق‌الناس؛ که در سریال روی انگیزه‌هایی که باعث ادای حق‌الناس می‌شود، تأکید شده است. ما در سریال به انگیزه‌هایی چون جوانمردی و حق‌جویی و وجدان پرداخته‌ایم».
به ‌گفته محمدرضا آهنج «سریال برادرجان قهرمان ندارد، اما داستانی دارد که خیلی‌ها تجربه‌اش کرده‌اند و درگیرش بوده‌اند». این کارگردان سریال‌های مناسبتی را بسیار مهم دانسته و می‌گوید که «مردم ما قصه دوست دارند و تلویزیون باید از این علاقه‌مندی که می‌تواند تاثیرگذاری را نیز به‌ همراه داشته باشد، استفاده بهتر و مناسب‌تری بکند و این ممکن نیست مگر رونق سریال‌سازی- که همین دیروز آقای میرباقری وعده‌اش را دادند»... از یادها رفته سریال جدید بهرام بهرامیان که پیشتر با ساعت شنی، سقوط یک فرشته و جاده قدیم در سریال‌سازی موفقیت‌های قابل‌ ذکری داشته، قرار است عطش تماشاگران تاریخ‌دوست را برآورده سازد. تماشاگرانی که در زمان روی آنتن رفتن سریال‌هایی چون مدار صفر درجه، کیف انگلیسی و هزاردستان نشان داده‌اند داستان تاریخی را اگر منصفانه روایت شود، می‌پسندند. گفته می‌شود از یادها رفته فضایی عاشقانه دارد و قصه زندگی زنان دهه۲۰ را روایت می‌کند. روایتی که در روند حرکتش ماجراهای تاریخی چون کشف حجاب و کشت و تولید تریاک را نیز شامل است. ماجراهایی بالقوه جذاب و البته بکر؛ ‌که تاکنون جز کلاه‌پهلوی ضیاءالدین دری و غزال مجتبی راعی اثر موفقی درباره‌شان ساخته نشده است. در سریال از یادها رفته   میترا حجار، حسین یاری، سیما تیرانداز، رسول نجفیان، مائده طهماسبی، بیتا فرهی، حسین پاکدل و رضا یزدانی  بازی کرده‌اند.