سوپر قهرمانان در یک رویداد ملی

شهروند| سروصدا و هیاهوی شاد، نشان‌دهنده انرژی و نشاط جوانی است؛ سالن پر است از جوانان و نوجوانان و حتی کودکان ایده‌پرداز که همه‌شان کاور هلال‌احمری به تن کرده‌اند. ایده‌پرداز هستند، ایده‌ای که برای ساده‌ترشدن و هدفمندترشدن اهداف خاص هر سازمانی طراحی شده است. این‌جا اما صحبت از کمک به انسان‌ها و بشردوستی است و همه ایده‌ها به سمت نجات جان آدم‌ها و کمک به بهبود خدمات‌رسانی در بحران پیش می‌رود. هر کدام از گروه‌های فناوران و ایده‌پردازان جوان وقت دارند طرحشان را در چند دقیقه به داوران ارایه کنند و نشان دهند طرحی که به آن پرداخته‌اند، چگونه با ساختار جمعیت هلال‌احمر همخوانی دارد و در عین حال هدفمند و مفید است. 35 تیم از استان‌های مختلف برای شرکت در نخستین رویداد ملی فناورانه هلال‌احمر دور هم جمع شده‌اند؛ بیشترشان جوانان عضو هلال‌احمر هستند و در سال‌های گذشته هم طرح‌های استارت‌آپی‌شان را در سطح استانی ارایه کرده‌اند. تنوع طرح‌های حاضر در این مسابقه هلال‌احمر جالب توجه است؛ از سوپرقهرمان‌ها که اپلیکیشنی برای آموزش و فرهنگ‌سازی رفتار صحیح در بحران است تا  سیتا که سامانه یکپارچه تهیه اقلام امدادی است. در این میان، نوجوانان و بعضا کودکان ایده‌پرداز هم فرصت پیدا کردند تا به زیبایی هوش و توانمندی خود در ایده‌پردازی را به داوران نشان دهند؛ مثل تیم دانش‌آموزی یک موسسه ایده‌پردازی و کارآفرینی  خصوصی که در آن پسربچه‌های با هوش، اپلیکیشن بازی آموزش رفتار صحیح در سیل، زلزله و آتش‌سوزی را طراحی کرده‌اند.
 ايده‌پردازي فناوري و كارآفريني امداد‌و‌نجات و خدمات داوطلبانه، نخستين رویداد هفته هلال‌احمر بود؛ رویدادی دو روزه که در سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر برگزار شد. تلفيق ايده‌پردازي و فناوري‌هاي نو در حوزه انسان‌دوستي و بشردوستي، نوید اتفاق‌های خوب در پیشبرد اهداف هلال‌احمر را می‌دهد. هر سال ۱۲ تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه به‌عنوان هفته هلال‌احمر گرامی داشته می‌شود. امسال با فرارسیدن هفته هلال، نخستین رویداد ملی (کارآفرینی و فناوری) ایده‌پردازی، فناوری و کارآفرینی امداد، نجات و خدمات داوطلبانه با مشارکت همه واحدهای جمعیت هلال‌احمر و با حمایت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همکاری سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها در روزهای 12 و 13 اردیبهشت‌ماه برگزار شد. گفتنی است، هدف از برگزاری این رویداد ملی، تشویق و ترویج توسعه فناوری در حوزه ماموریت‌های امدادونجات در جمعیت هلال‌احمر بوده تا فرصتی برای مخاطبان ایجاد شود که در یک مسابقه علمی و عملیاتی نسبت به ارایه ایده‌ها و طرح‌های عملیاتی و اجرایی اقدام کنند.
در این رویداد دو روزه تیم‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، سمنان، خراسان رضوی، البرز، قم، خراسان شمالی، کیش، همدان، مرکزی، گیلان، یزد، کرمانشاه، قزوین، آذربایجان غربی، خوزستان، تهران، کرمان و اصفهان  حضور پیدا کردند. عصر جمعه نیز با حضور مدیران جمعیت، ۱۰ ایده  برتر معرفی شدند که با حمایت‌های جمعیت به مراحل تجاری‌سازی
 راه پیدا می‌کنند.