تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ماه مبارک رمضان و ماه وصل جانان از راه رسید؛ پس سلام بر این ماه ضیافت الهی که بهار روزگاران است و شکوفه‌های زیبای آن، روح را می‌نوازد و عطر فیض و رحمت و مغفرت می‌پراکند. در این ماه، انسان‌های پریشان از ظلمت در بهار قرآن، نور و فروغ می‌گیرند و واماندگان در خاک، توان حرکت می‌یابند و دل‌ها، بال به سوی افلاک می‌گشایند. چه اشک‌ها که از سر سوز و گداز، بر گونه‌ها جاری نمی‌شود و چه ناله‌ها که در بی‌تابی از هجران امام عصر و زمان(عج) از سینه‌های سوخته برنمی‌آید و چه دست‌های نیاز که به سوی خالق بی‌نیاز گشوده نمی‌شود.
فرصت بی‌بدیل رمضان چه دیر به دست می‌آید و چه زود از میان می‌رود؛ پس از لحظه‌های گرانبهای آن بهره‌ها برگیریم تا به محفل انس و قرب راه یابیم. غفلت‌ها و پیرایه‌ها را کنار زنیم و از عمق وجود برای راه یافتن به شب‌های قدر تلاش کنیم. از این جهت باید جایگاه رفیع رمضان و نقش حیاتی آن را در بازگرداندن انسان به مسیر هدایت دریابیم و سرزمین جان را در معرض ریزش باران‌های پرفیض و رحمت آن قرار دهیم.
متاسفانه ظهور و بروز بی‌اخلاقی‌ها، دایره وسیعی از روابط اجتماعی جامعه ما را آلوده کرده و در کنار معضلات اقتصادی به یکی از مسائل جدی تبدیل شده و متولیان فرهنگی نیز نتوانسته‌اند برنامه متناسبی را ارائه کنند. قطعا تفسیر و پژوهش در باب مسائل فرهنگی و تحولات پرشتاب اجتماعی نیازمند تحلیل و بررسی دقیق عوامل زمینه‌ساز آن است. از این جهت واکاوی علل سقوط در ورطه ناهنجاریهای فرهنگی و اخلاقی نیازمند بررسی دقیق چرایی و بروز آنهاست. اما با گشت و‌گذاری در خیابانهای شهرها می‌توان تا حدودی از وضعیت فرهنگی جامعه و مسائل زیرپوستی آن مطلع شد.


امروزه کمتر کسی را می‌توان سراغ گرفت که منکر وجود بداخلاقی‌های فرهنگی در جامعه باشد؛ ناهنجاریهایی که در روابط اقتصادی نیز تاثیر سوء خود را گذاشته و سودجویی‌های منحط و زیرپا گذاشتن ارزشهای اخلاقی و انسانی از عوارض آن است. تحلیل این امر مستلزم شناخت دقیق صورت مساله، زمینه‌ها و عوامل آن است و اگر دیر بجنبیم، با یک بحران اجتماعی روبرو خواهیم شد که خواست دشمنان اسلام و انقلاب است.
امسال ادامه بارندگی‌های پراکنده بهاری در کشور علاوه بر آنکه کاهش منابع آبی کشور را جبران ‌کرده و زمین‌های کشاورزی را برای کشت سیراب می‌کند، بر ضرورت ادامه همدلی مردم در کمک به سیلزدگان کشور تاکید می‌دارد که ابتدای سال جدید خانه و زندگی خود را از دست داده و در انتظار برنامه‌های دولت برای بازسازی این مناطق هستند. توجه به هموطنان سیلزده باید همچنان در مرکز توجه پویش‌های مردمی و تلاش‌های سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر دستگاههای مسئول باشد و اینگونه عمل نشود که فاصله گرفتن از روزهای نخستین سیل، هموطنان سیلزده را از کانون توجه دور سازد.
دیروز جمهوری اسلامی ایران در اقدامی حقوقی و قانونی، به منظور وادار کردن سایر طرف‌های برجام برای انجام تعهدات‌شان، تصمیم خود را برای کاهش تعهداتش در برجام اعلام و آنرا طی نامه‌ای خطاب به سران 5 کشور عضو برجام و رئیس اتحادیه اروپا ابلاغ کرد. در این نامه تاکید شده که جمهوری اسلامی ایران بیش از حد انتظار در موضوع برجام خویشتنداری کرده درحالیکه طرف متقابل نتوانسته به تعهداتش در برجام عمل کند، از این رو ایران نیز براساس بند 26 و 36 برجام، راهی جز کاهش تعهداتش پیش‌روی خود نمی‌بیند.
سرانجام مسئولان کشورمان پس از یک سال خویشتنداری در مورد اقدامات ضدبرجامی آمریکا و سکوت سایر طرف‌های برجام به ویژه اروپایی‌ها در قبال چنین مسائلی، دیروز اقداماتی در مقابل آنچه آمریکایی‌ها در یک سال اخیر انجام داده‌اند، به ویژه آخرین تصمیم آنها برای تحریم، موضوعات مرتبط با مساله هسته‌ای ایران که خلاف صریح برجام است، انجام دادند که از آن به نام کاهش تعهدات هسته‌ای برجامی یاد می‌شود.
دیروز پس از مدتها هماهنگی که در سطوح مختلف نظام صورت گرفته، همزمان با سالروز خروج آمریکایی‌ها از برجام، دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان رسما دستور توقف عمل به برخی تعهدات هسته‌ای برجامی جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد؛ مساله‌ای که می‌توان از آن به عنوان احقاق حق ایران و پاسخ به آمریکا در مقابل اقدامات خصمانه آنها و بدعهدی‌هایشان یاد کرد.
جمهوری اسلامی ایران از زمان انعقاد قرارداد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با 1+5 به گواه گزارش‌های متعدد سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تمامی تعهدات برجامی خود پایبند بوده و ذره‌ای از آن عدول نکرده است، اما آمریکایی‌ها همواره در راه اجرای این توافق بین‌المللی سنگ‌اندازی کردند تا اینکه با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» برای فشار بر ایران و وارد کردن کشور ما به مناقشه‌ای جدید، آمریکایی‌ها تصمیم به خروج از برجام گرفتند.
پاسخ ایران به آمریکایی‌ها در مقابل اقدامات ضدبرجامی آنها – که همانا کاهش تعهدات هسته‌ای ذکر شده برای ایران در برجام است و پیش‌بینی‌های قانونی لازم نیز برای آن شده – درحالی اجرایی می‌شود که طی یک سال گذشته تلاش زیادی ازسوی مقامات کشورمان برای رایزنی و مذاکره در راستای جلوگیری از اقدامات ضدبرجامی صورت گرفت، اما تکلیف آمریکایی‌ها که مشخص بود و اروپایی‌ها هم عزم جدی برای جلوگیری از چنین موضوعاتی از خود نشان ندادند.
شورایعالی امنیت ملی کشورمان نیز در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق جمهوری اسلامی ایران مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، دستور توقف برخی اقدامات ایران در توافق برجام را صادر کرده و این تصمیم طی نامه مهمی ازسوی دکتر روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به سران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه اعلام گردیده است.
در این بیانیه تصریح شده است: اکنون یک سال از خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا می‌گذرد و آن کشور با قلدری تمام و برخلاف تمامی اصول شناخته شده بین‌المللی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی خود را مجددا اعمال کرده است. این زورگویی آشکار آمریکا متاسفانه با هیچ اقدام درخور و متناسب ازسوی شورای امنیت و یا اعضای باقی‌مانده در برجام مواجه نشده است.
جمهوری اسلامی ایران در طول یک سال گذشته نهایت خویشتن‌داری را از خود نشان داده و به درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است تا اثرات و تبعات خروج آمریکا از برجام را جبران نمایند. متاسفانه این حسن نیت و خویشتن‌داری هوشمندانه مردم ایران بی‌پاسخ مانده و غیر از صدور بیانیه‌های سیاسی، هنوز هیچ ساز و کار عملیاتی برای جبران تحریم‌های آمریکا مستقر نشده است. بنابراین، جمهوری اسلامی ایران برای تامین حقوق خود و بازگرداندن توازن به مطالبات طرفین در این توافق، گزینه‌ای غیر از «کاهش تعهدات» ندارد.
از این جهت، جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی‌شده و ذخائر آب سنگین نمی‌داند. به کشورهای باقی‌مانده در برجام نیز 60 روز فرصت داده شده تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم، و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد.
تمامی اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات خود پیش‌بینی کرده و دیروز اعلام شد، در چارچوب برجام است و برخلاف تبلیغاتی که برخی رسانه‌های دنیا به راه انداخته‌اند، قرار نیست ایران مطابق با آنچه آمریکا در نظر دارد و از یک سال پیش برای آن تلاش کرده است، از برجام خارج شود، بلکه در اجرای مفاد مختلف این قرارداد بین‌المللی اکنون این اختیار را یافته که برخی تعهدات خود را به دلیل نقض صریح این توافقنامه کاهش دهد.
در صحنه بین‌المللی، مهمترین رویداد خارجی هفته، دور تازه تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه بود که با ناکامی و شکست صهیونیستها در رسیدن به اهدافشان به پایان رسید.
در جریان این تهاجم، صهیونیستها با بکارگیری هواپیما و توپخانه، مناطق مختلف نوار غزه را مورد حمله قرار دادند که براثر آن 31 فلسطینی شهید و نزدیک به 150 نفر دیگر مجروح شدند. رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هدف این حملات انهدام پایگاه‌های مهم پرتاب موشک فلسطینی و مراکز تولید سلاح بوده است درحالیکه فلسطینی‌ها با 700 موشک شهرک‌های صهیونیست‌نشین را هدف قرار داده و دستکم چهار صهیونیست را به هلاکت رساندند.
شلیک این تعداد موشک ازسوی فلسطینی‌ها تاکنون بی‌سابقه بوده است. گروه‌های فلسطینی اعلام کردند اگر رژیم صهیونیستی چندساعت دیگر به حملات خود ادامه می‌داد همه شهرهای اسرائیلی را هدف قرار می‌دادند.
واقعیت این است که تنها زبانی که رژیم صهیونیستی می‌فهمد زبان مبارزه و مقاومت است و از اینرو مردم فلسطین به تقویت قدرت دفاعی خود روی آورده‌اند. ملت فلسطین به این نتیجه رسیده است که به مجامع جهانی و همچنین دولتهای عرب هیچ امیدی نمی‌توان بست، چنانکه در جریان جنگ‌افروزی اخیر نیز مجامع بین‌المللی و دولتهای عربی ترجیح دارند همچون گذشته سکوت ننگین اختیار کنند و ملت فلسطین با پایمردی و مقابله متهورانه توانست، طعم تلخ شکست را به صهیونیست‌ها بچشاند.
این هفته، سازمان ملل اعلام کرد مردم یمن با بدترین بحران انسانی در جهان مواجه است. این سازمان هشدار داد بیش از 10 میلیون نفر از مردم یمن به دلیل تبعات جنگ ویرانگر یک گام با مرگ فاصله دارند. به گفته هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل، شیوع وبا در این کشور شدت یافته و هم‌اکنون صدها هزار یمنی به این بیماری دچار هستند ولی دسترسی به دارو و کمترین امکانات درمانی ندارند. این مقام سازمان ملل بدون نام بردن از رژیم جنایتکار سعودی، درخواست کرد که از حمله به بیمارستانها خودداری شود. نکته تاسف‌آور این است که با وجود اینکه رژیم ریاض و متحدانش چهار سال است که کشور محروم یمن و مردم بی‌دفاع این کشور آماج حملات وحشیانه، با انواع سلاح‌های پیشرفته اهدایی قدرت‌های استکباری قرار داده‌اند ولی مجامع بین‌المللی هنوز جرات و جسارت نامبردن از طرف مهاجم و متجاوز را ندارند و قطعاً تا زمانیکه این روال ناعادلانه بر مناسبات جهانی حاکم است متجاوزان سعودی و همدستانش با آسودگی خیال به جنایات خود در یمن ادامه می‌دهند و نقطه پایانی بر این تجاوز آشکار و ضدانسانی مشاهده نمی‌شود.
این هفته، تحولات ونزوئلا تحت تاثیر بازتاب شکست کودتای عوامل طرفدار آمریکا قرار داشت، کودتایی که واشنگتن باتوجه به سرمایه‌گذاری فراوان، بر روی پیروزی آن حساب باز کرده بود که در نتیجه عدم پیروی ارتش از دستورات آمریکا و حمایت مردم از حکومت، به ناکامی منجر شد.
در پی این شکست، وزیرخارجه آمریکا، تلاش کرد با نسبت دادن علت شکست کودتا به حمایت روسیه از مادورو، ناکامی واشنگتن را توجیه کند. براساس گزارش‌ها، آمریکا همچنین برای ترغیب نظامیان به روی گردانی از مادورو، قصد دارد وعده‌ها و امتیازات قابل توجهی را به ارتش پیشنهاد کند. در این بین مادورو نیز خطاب به مقامات آمریکا اعلام کرد که خودشان را خسته نکنند و بهتر است واقعیت‌های ونزوئلا را بپذیرند.
اواخر این هفته، پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفری اعلام نشده و مخفیانه که تحت تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت وارد عراق شد و با «صالح عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق دیدار کرد. وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد بخش مهم ماموریت وی، تلاش برای آنچه او «حفظ استقلال عراق از نفوذ ایران» اعلام کرد، می‌باشد. عبدالمهدی در این دیدار اعلام کرد که این کشور به حفظ روابط خود با همسایگانش از جمله ایران ادامه خواهد داد. واقعیت این است که آمریکا از حسن روابط ایران و عراق عصبانی است و تلاش می‌کند این روابط را به هم بزند که باتوجه به عمق مناسبات بغداد و تهران و وابستگی‌های فرهنگی و مذهبی، قطعاً این خواب آمریکا بی‌تعبیر خواهد ماند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان برنامه و بودجه: همسان سازی حقوق بازنشستگان از اردیبهشت اجرا می‌شود رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: تصمیم راهبردی و مهم ملی ایران درباره برجام رهبر انقلاب در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: امروز وظیفه‌ حوزه‌ها از گذشته سنگین‌تر است سوریه: لحظه آزادی ادلب فرا رسیده است بیانیه مهم شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشورهای عضو برجام: ایران از 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند بازتاب جهانی تصمیمات جدید ایران در خصوص کاهش برخی تعهدات برجامی استعفای دسته‌جمعی اقتصاددان‌های افشاگر از دولت ترامپ افشای جزئیات کامل "معامله قرن" براساس سند لو رفته از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تحلیل سیاسی هفته در جلسه هیات دولت انجام شد؛ بررسی و تصویب برخی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی در هیات دولت رئیس دفتر رئیس جمهور: اقدامات ایران در چارچوب برجام است وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: همه خبرنگاران و خبرگزاری‌ها مشمول مشاغل سخت و زیان آور می‌شوند باز هم پیروزی با ملت ایران است