محمود اشرفی مردم‌ ایران صلح طلب‌اند

مردم ایران خطر جنگ و حمله نظامی امریکا را جدی نگرفته‌اند. ایرانی‌ها آدم‌های باهوش و زیرکی‌اند‌. آن‌ها آگاهند شرایط کنونی ما با شرایط عراق پیش از حمله امریکا فرق دارد‌.‌ پیش از حمله امریکا به عراق یک اجماع بین‌المللی به‌ویژه در بین اروپایی‌ها وجود داشت‌ که عراق به انبار بزرگ سلاح‌های‌ کشتار جمعی تبدیل شده است. ادعایی‌ که کشور‌های غربی بر بی‌پایه بودن آن اعتراف کردند‌. اکنون در برابر کسانی که موضوع احتمال درگیری نظامی بین ایران‌ و امریکا رابررسی می‌کنند دو پرسش قراردارد‌.:آیا‌ مناقشات نیابتی می‌تواند به رویارویی‌ مستقیم تبدیل شود‌.
پرسش دوم‌ در مورد پی‌آمد‌های وقوع خطای تاکتیکی از سوی ایران یا خودزنی کشور‌هایی نظیر اسرائیل و مقصر جلوه دادن ایران‌ است‌.‌ در مورد‌ اشتباهات تاکتیکی و خودزنی‌های احتمالی برخی کشورها که‌ بهانه‌ به‌ دست‌ امریکا می‌دهد ادامه دیپلماسی‌ خویشتندارانه کارساز است‌. این امر در راستای‌ روشنگری‌ افکارعمومی‌ جهان پیرامون‌ ادامه سیاست‌ تنش‌زایی‌ ایران‌ در‌ منطقه‌ خلیج فارس است‌.‌ آن چه‌ به‌ عنوان جنگ نیابتی در‌ نظرگرفته‌ می‌شود‌ در واقع یک منازعه بین‌المللی بوده و تنها طرف درگیر در آن ایران نیست‌.‌ در مناقشه سوریه‌ امریکا، ترکیه، روسیه و عراق نقش‌آفرینی می‌کنند‌.
اگر قرار باشد سوگیری کشور‌های درگیر در سوریه‌ به‌ رویارویی‌ مستقیم تبدیل‌ شود امریکا علاوه بر ایران باید با چند کشور دیگر نیز درگیرشود. زیرا‌ امریکا در این حوزه در زمینه‌ منافع حیاتی خود با این کشور‌ها‌ تضاد منافع دارد‌. دیپلماسی خویشتنداری در بستری از مسالمت‌جویی جریان دارد. طیفی که در‌ یک سوی آن جنگ‌طلبی‌ قرار دارد و در سوی‌ دیگر گرایش‌ صلح طلبی ایرانیان‌.‌ مردم ایران‌ در طرف مسالمت‌جویی ایستاده‌اند‌.‌ این تمایل و گرایش آحادملت؛‌ موازنه و نقطه تعادل دیپلماتیک‌ را به‌ سمت گفت‌وگو و مذاکره برای‌ تنش‌زدایی بیشتر با حفظ منافع ملی می‌کشاند.