قُدس، فروشی نیست؛ شکست «معامله قرن»

همدلی| گروه سیاسی- راهپیمایی روز قدس امسال و حضور میلیونی ملت‌های مسلمان در این راهپیمایی شکست پیش از موعد طرح موسوم به معامله قرن را نشان خواهد داد. طرحی که رژیم صهیونیستی و حامیانش امید زیادی به آن بسته‌اند.مراسم راهپیمایی روز قدس امسال در حالی برگزار شد که سرزمین‌های اشغالی با توطئه‌های جدیدی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی روبرو است. طرح معامله قرن که مدت‌هاست رئیس جمهور آمریکا برای حل بحران میان فلسطین و رژیم صهیونیستی از آن سخن می‌گوید طرحی برای دادن امتیازهای اقتصادی به فلسطینیان است تا آنها را مجبور کند که از حقوق اساسی خود صرف نظر کنند.تاکنون اغلب گروه‌های فلسطینی اعلام کرده‌اند که این طرح را نمی‌پذیرند. اما آمریکا که ادعا می‌کند قصد دارد بحران میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را حل و فصل کند توجهی به خواست مردم فلسطین ندارد، آمریکا در ماه‌های اخیر از ظاهر میانجی گرایانه خارج شده و با قرار گرفتن در طرف رژیم صهیونیستی، کفه ترازوی مد نظر خود را از تعادل خارج کرده است؛ در این راستا آمریکا با به رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، نشان داده که تنها در راستای تامین خواسته‌های رژیم صهیونیستی عمل می‌کند.
روز قدس امسال اضافه بر تمام طعم های تلخ و شیرینی که داشت یک طعم اضافی و در عین حال غالب نیز به همراه خود آورده بود: معامله قرن .
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین چندی پیش به آمریکا اعلام کرد که قدس فروشی نیست و هرگز طرح صلح آمریکا را نخواهد پذیرفت. اما دونالد ترامپ رئیس جمهور تاجر پیشه آمریکا که همه چیز را با عینکی اقتصادی می‌بیند، گمان می‌کند که همه چیز را می‌توان با پول خرید، حتی عنوان طرحی که او برای حل معضل صلح خاورمیانه استفاده کرده است «معامله قرن» عنوانی اقتصادی است.
هرچند هنوز تصویر روشنی از طرح موسوم به معامله قرن بیرون نیامده است، اما خبرگزاری رویترز گزارش داده که آمریکا قصد دارد در سرزمین‌های فلسطینی سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد کند تا فلسطینیان را به انجام معامله قرن راضی کند. کاخ سفید اعلام کرده ترامپ قرار است که در کنفرانس اقتصادی در منامه پایتخت بحرین، با هدف تشویق سرمایه‌گذاران خارجی برای انتقال پول و فناوری به سرزمین‌های فلسطینی یعنی کرانه باختری رود اردن و غزه شرکت کند. کنفرانسی که در پایان ماه ژوئن برگزار خواهد شد. گذشته از گروه‌های فلسطینی که عدم حضور خود در این کنفرانس را اعلام کرده‌اند، بسیاری از کشورهای اسلامی هم اعلام کرده‌اند که در این کنفرانس شرکت نمی‌کنند. امری که نتیجه رویکرد جانبدارانه آمریکا در قبال این منازعه قدیمی به عنوان ریشه و معضل اصلی نظم و امنیت در منطقه خاورمیانه است.


سخنان مسئولین نظام در راهپیمایی قدس در خصوص معامله قرن
روز قدس یک روز نیست، یک جریان و جبهه است
امام جمعه تهران گفت: طرح مقابله قرن و هر اقدام دیگری که تامین کننده بازگشت آوارگان فلسطین و انتخابات آزاد نباشد هرگز قادر نخواهد بود این موضوع بزرگ جهانی را حل کند.
آیت الله کاظم صدیقی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، با اشاره به اهمیت روز قدس، اظهار کرد: سال‌های گذشته آیت‌الله خاتمی که برای چنین روزهایی آماده بودند سخنرانی می‌کردند و امسال قرعه فال به نام من زدند. روز قدس برای ما روز اسلام است. این عنوان را امام راحل برای روز قدس معین کردند. روز قدس طی چهل سال گذشته روز اعلام برائت امت اسلامی از رژیم صهیونیستی اعلام شده است. روز قدس یک روز نیست، یک جریان و جبهه است.
سردار جعفری: معامله قرن به شکست می‌انجامد.
فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه آمریکا در طول ۴۰ سال گذشته بارها شکست خورده است گفت: معامله قرن هم با شکست مواجه می‌شود.
لاریجانی: حضور آمریکایی‌ها در منطقه موجب قوت جریان مقاومت می‌شود.
رئیس مجلس با محکوم کردن اقدامات خصمانه اسرائیل، گفت: حضور آمریکایی‌ها در منطقه موجب قوت جویان مقاومت می‌شود.
سرلشکر صفوی: معامله قرن مرده متولد شد.
معامله قرن ترامپ، یک توطئه موذیانه و فریبکارانه برای نجات صهیونیست‌ها با هزینه برخی کشور‌های عربی منطقه است، درحالیکه پروژه معامله قرن در یک ارزیابی اولیه مولودی مرده متولد شده است.
روحانی:معامله قرن به نتیجه نمی‌رسد
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه توطئه‌های استکبار و متجاوزین علیه قدس شریف و فلسطین به نتیجه نخواهد رسید، اظهارداشت: تردید نداریم که پیروزی نهایی از آن حق و فلسطین خواهد بود و سرزمین فلسطین مامنی برای مسلمانان، مسیحیان و یهودیان خواهد گردید.
ابراهیم رئیسی: معامله قرن با بصیرت امت اسلام تبدیل به مقاومت قرن می‌شود.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به حضور با شکوه مردم در راهپیمایی روز قدس، گفت: با توجه به این اجتماع باشکوه و با بصیرت که امت اسلامی دارد، معامله قرن تبدیل به مقاومت قرن می‌شود.
سردار مومنی: حضور پرشور در راهپیمایی معامله قرن را به شکست خواهد کشید.
مومنی گفت: بدون شک پیروزی از آن فلسطینیان و شکست از آن رژیم صهیونیستی است.