نقش دو انتخابات آتی در آمریکا و ایران

طاهر اصغرپور ‪-‬ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد و این در حالی است که وی در واکنش به سرنگونی پهپادشان، با حفظ خونسردی، ژست انساندوستانه گرفت و گفت به خاطر حفظ جان 150 ایرانی از حملات تلافی‌جویانه منصرف شده است. اینک با سیاست‌های او ایران و آمریکا در دو راهی بسیار سخت و پیچیده‌ای قرار گرفته‌اند.
ترامپ از سویی خود را مدافع حقوق بشر نشان می‌دهد و از دیگر سو تحریم‌ها علیه ایران را روزبه‌روز تشدید می‌کند به این امید که فشار حداکثری موجب کوتاه آمدن حاکمان ایران شود، غافل از اینکه مقامات ارشد ایران دست او را خوانده‌اند و با استراتژی مقاومت حداکثری تا حالا سیاست‌هایش را خنثی کرده‌‌اند. بگذریم از توده مردم که این روزها در اثر فشار این تحریم‌ها با وضعیت سخت اقتصادی و معیشتی روبه‌رو هستند. در آمریکا نیز بسیاری از مردم با جنگ و تحریم ایران مخالفند. هم مردم آمریکا و هم مردم ایران طی چند ماه آینده فرصتی خواهند یافت تا از طریق صندوق‌های رای به ترتیب رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را انتخاب کنند. شاید گره کور این بحران، همین انتخابات باشد. ترامپ سعی می‌کند با فریب دادن بسیاری از رهبران و افکار عمومی آمریکا با یک تیر دو نشان بزند؛ اولا پایگاه رای‌اش را حفظ کند و به قولی به وعده انتخاباتی‌اش مبنی بر عدم تحمیل جنگ بر دولت آمریکا عمل کند. ثانیا؛ ایجاد اجماع علیه جمهوری اسلامی را تسهیل بخشد. اگر این اتفاق رخ بدهد، تصمیم‌گیری برای جمهوری اسلامی بسیار پیچیده‌تر می‌شود، چرا که آنها باید بین هزینه جنگ با آمریکا و متحدان منطقه‌ایش و هزینه مذاکره یکی را برگزینند، آن هم در زمانی که آمارها از کاهش ارزش ریال ایران و پایین آمدن سطح رفاه عمومی حکایت دارد و چه بسا ممکن است این وضعیت در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی خود را به صورتی با عدم اقبال از صندوق‌های رای نشان دهد.
حالا که ایران توانمندی‌های دفاعی خود را به رخ آمریکا کشیده و در موضع برتر قرار دارد، و از سوی دیگر ترامپ مدعی است که بدون پیش شرط حاضر به مذاکره با ایران است، بهترین شرایط فراهم شده تا ایران نیز تمایل به مذاکره را نشان دهد تا با این کار اولا جلوی عوام‌فریبی ترامپ و اجماع جهانی علیه ایران را بگیرد، ثانیا شرایط را برای اتحاد ملی که وجهی از آن با حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای تبلور می‌یابد، فراهم کند.