7 نکته در مورد مزه شیرین عدالت؛ یک تیر و دونشان!

«باید مزه شیرین عدالت را به مردم بچشانیم.» این گفته‌ای از حجت‌الاسلام رئیسی است که در هفته قوه‌قضائیه روی تابلویی با تصویر نقاشی‌شده از او الصاق شده. تابلو توسط ستاد بزرگداشت هفته قوه‌قضائیه در دادگستری کل استان هرمزگان سفارش و نصب شده است و به سرعت در فضای مجازی تکثیر شد. برخی در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی صحبت از بنرها کردند. خیلی از رسانه‌های مجازی به هوای مچ‌گیری آن را منعکس کردند. خیلی از کاربران اعتراض کردند. این موضوع شاید در تضاد با شعار تحول و قناعت قوه‌قضائیه باشد. اما  با آن چگونه برخورد شد؟
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا در برنامه متن-حاشیه در مورد نصب بنر حاشیه‌ساز برای رئیس دستگاه قضا در یکی از استان‌ها گفت: «....کج‌سلیقگی و بی‌تدبیری در یکی از استان‌ها بود، بنری نصب شده بود که عکس رئیس قوه‌قضائیه بر آن نقش بسته بود. به محض این‌که این خبر به رئیس قوه‌قضائیه رسید، برخورد کردند و گفتند جمع‌آوری شود و دستور دادند و به همه استان‌ها اعلام شد در همه ادوار و مناسبت‌ها از اقدام‌های مشابه اجتناب شود.»
در این خصوص می‌توان چند نکته را متذکر شد: 1- گرایش به عملگرایی و دوری از شعارزدگی و تظاهر، می‌تواند داروی مناسبی برای کلیه سازمان‌ها و تشکلات باشد. عکس‌العمل ریاست دستگاه قضا سنجیده و بهنگام بود. 2- ما شاهد سرعت عمل در تصمیم‌گیری و برخورد با کج‌سلیقگان بودیم. موضوعی که با پیگیری خود رئیس دستگاه به انجام رسید. 3- شاهد شفاف‌سازی، پاسخگویی و مواجهه با افکار عمومی در کمترین زمان ممکن بودیم که حکایت از درایت از تیم رسانه‌ای آن قوه دارد. 4-  موضوع با این‌که کوچک بود اما برای این‌که در دور جدید ریاست به یک رویه مبدل نشود، نحوه برخورد با آن به یک دستورالعمل تبدیل شد که به همه استان‌ها ابلاغ گردید. 5- نوع برخورد سطح توقع مردم را بالا برده است. حالا برخی از کاربران که از این اقدام سنجیده خشنود هستند، در انتظار بازپس‌گیری هزینه‌های صورت‌گرفته برای بنرها از متولیان و بازگشت آن به خزانه هستند. 6- تغییرات صورت‌گرفته، دیدارهای انجام‌شده، تحولات پیش‌بینی‌شده در پیش‌رو، شفافیت‌های مالی وعده داده شده و برخوردهایی از این دست که در بالا ذکر شد، می‌تواند به‌عنوان الگویی در خدمت‌رسانی، تغییر دیدگاه مردم به یک دستگاه و روش صحیح اطلاع‌رسانی برای سخنگویان و روابط عمومی‌ها مطرح و اثرگذار باشد. 7- حالا تبلیغات خبر حذف بنر با «تصویر همان بنر» بیشترین حضور را در فضای مجازی دارد. این یعنی یک تیر و دونشان!