دونالد ترامپ و کیم جونگ اون برای سومین‏بار در منطقه غیر‏نظامی مرز دو کره با یکدیگر ملاقات کردند

دیدار در مدار 38 درجه
محمدرضا ستاری
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز گذشته با حضور در مدار 38 درجه واقع در منطقه غیر‏نظامی میان دو کره، برای سومین‏بار با کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی دیدار کرد. ترامپ با این ملاقات علاوه بر این که نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا بود که سال گذشته با رهبر کره‌شمالی در سنگاپور دیدار کرد، نخستین کسی است که برای اولین‏بار پا به خاک کره‌شمالی به عنوان بالاترین مقام اجرایی آمریکا گذاشته است.
این دیدار در حالی صورت گرفت که در دومین دور مذاکرات میان ترامپ و اون در ویتنام، علاوه بر آنکه نتیجه خاصی از این دیدار حاصل نشد، بلکه روابط دو کشور بار دیگر رو به وخامت گذاشت. به‏طوری‏که هر دو طرف یکدیگر را متهم به دروغگویی کرده، کره‌شمالی بار دیگر دست به یک آزمایش موشکی زد و وزیر خارجه این کشور به عنوان مسئول مذاکرات با آمریکا از مقام خود برکنار شد.


با این حال، در شرایطی که آمریکا بار دیگر تحریم‌های کره‌شمالی را تمدید کرده و رهبر این کشور نیز تا پایان سال جاری میلادی به آمریکا برای نشان دادن حسن نیت خود در مذاکرات زمان داده بود، به ناگهان ترامپ با نوشتن نامه‌ای به اون که از سوی رهبر کره‌شمالی نامه‌ای عالی توصیف شده بود، از تمایل خود جهت برگزاری سومین دیدار سخن گفت.
دونالد ترامپ روز شنبه و همزمان با پایان یافتن اجلاس سران کشورهای جی 20 در اوزاکای ژاپن، پیش از آنکه به کره‌جنوبی سفر کند در پیامی توئیتری اعلام کرده بود: اگر رهبر کره‏شمالی بپذیرد، «دیداری با او در منطقه غیرنظامی خواهم داشت تا دستش را بفشارم و سلامی بکنم.» در همین راستا این امر در حالی با استقبال کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی روبه‏رو شد که تنها چهار روز قبل رسانه‌های دولتی این کشور خبر داده بودند، اگر آمریکا خواستار از‏سرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای است باید پیشنهاد جدیدی ارائه دهد و ما در راستای دفاع از خود آماده هستیم تا هر لحظه بر روی آمریکا ماشه را بکشیم. همچنین روز پنجشنبه نیز یک مقام ارشد دیپلماتیک کره‌شمالی طی بیانیه اعلام کرده بود که پیونگ یانگ، به واسطه کره‌جنوبی برای تعامل با آمریکا عمل نخواهد کرد و رئیس‌جمهوری این کشور بهتر است از این به بعد به امور داخلی کشور خود بپردازد.
قدم‏زدن در خاک کره‌شمالی
این در حالی است که تنها چند روز پس از این سخنان، رهبران دو کشور با همراهی مون جائه این رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی بر‏خلاف انتظارها با یکدیگر در مدار 38 درجه دیدار کرده و علاوه بر این ترامپ با گذر از مرز و پا گذاشتن به خاک کره‌شمالی ضمن خرق عادت، چند قدمی با کیم جونگ اون نیز پیاده‌روی کرد.
ترامپ پس از دیدار خود با رهبر کره‌شمالی و دعوت از وی برای سفر به آمریکا، از اینکه نخستین رئیس‌جمهوری است که پا به خاک کره‌شمالی می‌گذارد ابراز خرسندی کرد و مدعی شد که امروز روز بزرگی برای دنیاست. او همچنین ضمن ابراز امیداواری از لغو تحریم‌های کره‌شمالی، گفت که حالا زمان لغو تحریم‌های این کشور نیست. از سوی مقابل کیم جونگ اون نیز ضمن شجاعانه توصیف کردن اقدام ترامپ برای تدارک سومین دیدار آن هم در خاک کره‌شمالی گفت که این حرکت نشان می‌دهد که امروز روز متفاوت‌تری از دیروز است که می‌تواند تاثیری مثبت در روابط دو کشور در آینده داشته باشد.
سومین دیدار میان ترامپ و اون مانند نخستین دیدار آنها در سنگاپور، غیرمنتظره و نمادین بود. اولین دیدار این دو نفر در سال گذشته در حالی صورت گرفت که چند ماه قبل از آن، شرایط میان دو کشور بسیار بحرانی بوده و علاوه بر اینکه هر روز تقریباً جنگ لفظی و رسانه‌ای میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن در جریان بود، شبه‏جزیره کره در آستانه یک نبرد اتمی نیز قرار داشت. اما به یکباره با چرخش مواضع رهبر کره‌شمالی، سئول و پیونگ یانگ وارد فاز تنش‌زدایی نمادین شده و سپس پس از چند ماه مقدمات اولین دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبر کره‌شمالی فراهم شد. این موضوع در حالی جزئی از مهم‏ترین تحولات یک دهه اخیر در نظام بین‌المللی تلقی می‌شد که در دیدار دوم که بهمن‏ماه سال گذشته در ویتنام برگزار شد، نشانه‌های شکاف میان دو کشور نمایان شده و بسیاری از کارشناسان از شکست مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ خبر داده بودند. با این حال اقدام غیر‏منتظره ترامپ در سومین دیدارش با کیم جونگ اون در مدار 38 درجه، سبب شده تا بار دیگر تفسیرها و برآوردهای متفاوت‌تری از ماه‌های گذشته در قضیه بحران و خلع سلاح شبه‏جزیره کره مطرح شود.
کدامیک برنده هستند؛ ترامپ یا اون؟
در همین راستا از سال گذشته در خصوص تنش‌زدایی بی‌سابقه میان آمریکا و کره‌شمالی دو سطح تحلیل از سوی ناظران مطرح می‌شود. نخستین سطح تحلیل که بیشتر منتقدین ترامپ در داخل آمریکا بر روی آن تاکید می‌کنند به جنبه نمادین این دیدارها بازگشته و آن را به نفع پیونگ‌یانگ قلمداد می‌کنند. این منتقدین معتقدند که ترامپ نخستین رئیس‌جمهوری است که یک مشروعیت بین‌المللی را به رهبران کره‌شمالی اعطاء کرد؛ امری که هیچ‏یک از روسای جمهوری سابق آمریکا حاضر به پذیرش آن نبودند. از سوی دیگر در حالی ترامپ سرمست از ژست به پای میز مذاکره کشیدن کره‌شمالی است که به هیچ عنوان به نظر نمی‌رسد این کشور بر پایه وعده‌های آمریکا اقدام به خلع سلاح اتمی به‏عنوان تنها ابراز بازدارنده خود کند. همچنین اون با وجود تحریم‌های شدید بین‌المللی نه‏تنها توانسته به میزان زیادی بار فشارها را از دوش خود بردارد، بلکه طبق گزارش محرمانه شورای امنیت سازمان ملل که سال گذشته منتشر شد، این کشور توانسته تحریم‌ها را دور زده، صادرات زغال سنگ خود را ادامه داده و حتی اقدام به صادرات سلاح به آفریقا و برخی از کشورهای خاورمیانه کند. همچنین کره‏شمالی علی‏رغم تخریب برخی از تاسیسات اتمی خود، همچنان طبق برآوردهای اتمی قادر به حفظ بسیاری از مراکز مخفی هسته‌ای بوده و هنوز مشخص نیست که میزان ذخایر اتمی، سلاح‌های هسته‌ای و نیز دانشمندان این کشور به چه میزان است.
از سوی مقابل اما، برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که ترامپ اگر چه در طول یکسال گذشته در خصوص خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی ناکام بوده، اما توانسته روند تهاجمی پیونگ یانگ را مهار کرده و از این طریق امتیاز بزرگی را در جمع هوادارانش در داخل آمریکا به دست آورد. برخی برآوردها حاکی از آن است که زمان به نفع ترامپ و به ضرر اون رقم می‌خورد و مذاکرات هر قدر هم طولانی مدت باشد، منافع حاصل از آن حداقل تا انتخابات 2020 به نفع ترامپ خواهد بود. زیرا ترامپ اکنون با توجه به سیاست خارجی غیرمتعارف خود در نظام جهانی، علاوه بر داخل آمریکا، حتی با متحدین سنتی واشنگتن نیز دچار شکاف و کشمکش است و این دیدار می‌تواند در بحبوحه اوضاع پرتنش خاورمیانه از لحاظ افکار عمومی بسیار به سود او تمام شود.
از سوی دیگر، آمریکا در این رابطه با یک تیر دو نشان را نیز هدف قرار داده زیرا علاوه بر مهار ظاهری کره‌شمالی در شبه‏جزیره، اهرم کارآمدتر دیگری نیز در جهت همراهی و امتیازگیری از سایر بازیگران این منطقه، چه آنها که متحد واشنگتن هستند و چه آنها که مانند روسیه و چین به عنوان رقیب در نظر گرفته می‌شوند، در اختیار گرفته است.
سایر اخبار این روزنامه
مسیر حرکت بازار مسکن در تابستان 98 چگونه خواهد بود؟ بازار مسکن تحت‌تاثیر بازارهای موازی ژوبین صفاری حرف از اقتصاد نزنید «ابتکار» از برداشت‌های نامتعارف نسبت به شفافیت‌ گزارش می‌دهد شفاف‌سازی یا تخریب؟ آیا می‌توان فضای مجازی را به مکانی امن تبدیل کرد؟ دنیای شیشه‌ای آیا وعده جاری ماندن زاینده‏رود در تابستان عملی می‌شود؟ از وعده تا عمل برای زاینده‌رود گزارشی از یک تخلف آشکار در فضای مجازی تو بترس تا من بخندم! ایران خارقالعاده است و به من لبخند میزند ویلموتس: بیرانوند یک هیولای واقعی است! دونالد ترامپ و کیم جونگ اون برای سومین‏بار در منطقه غیر‏نظامی مرز دو کره با یکدیگر ملاقات کردند لاریجانی: استخراج بیت کوین از برق صنعتی خلاف قانون است فدریکا موگرینی: هفت کشور اروپایی دیگر نیز به اینستکس می‌پیوندند جدایی مرزبانی از نیروی انتظامی عبدالصمد خرمشاهی: باید تمهیدات سختگیرانه‌ای برای خرید‏و‏فروش اسلحه در نظر گرفته شود زیرساختهای اقتصادی و نقش آنها در بالندگی اقتصاد کشور