آسمان در اشغال خودران‌های پرنده

پهپاد چیست؟ پهپاد، هواپیمای بدون خلبان در کابین است. آنها می‌توانند با استفاده از سیستم کنترل راه دور پرواز کنند. درعین حال برخی از آنها می‌توانند با استفاده از برنامه‌های از پیش نگاشته‌شده پروازی را بدون کنترل از راه دور انجام دهند و مدرن‌ترین‌هایشان قابلیت این را دارند که براساس یک اتوماسیون هوشمند، پویا و پیچیده عملیات‌های مختلف را انجام دهند. انواع دولتی: واحد کوچک نظامی.  پهپادهای خاص برای واحدهای بزرگ نظامی.  پهپادهای مخفی سرگرمی: آماده برای پرواز (آر‌تی‌‌اف). اتصال و پرواز (بی‌ان‌اف) تقریبا آماده برای پرواز (ای‌آراف) تجاری: دسته‌بندی براساس عملکرد آموزش نظامی: فراهم‌آوردن یک زمین و توپخانه با یک هدف که هواپیمای دشمن و موقعیت و ضربه را شبیه‌سازی می‌کند شناسایی: فراهم آوردن اطلاعات میدان جنگ مبارزه: فراهم آوردن ظرفیت حمله برای ماموریت‌های پرخطر پشتیبانی: رساندن بسته‌ها و محموله‌ها به مقصد تحقیق و توسعه: بهبود تکنولوژی پهپادها غیرنظامی و تبلیغاتی: کارکرد در کشاورزی، تصویربرداری هوایی، جغرافیا، رساندن بسته و گردآوری اطلاعات رشد صنعت پهپادها تخمین رشد بازار پهپادها:  10.1‌میلیارد دلار  2015  17.41‌میلیارد دلار    2022   سال «2016» اداره هوانوردی فدرال آمریکا گزارش داده که تعداد دارندگان پهپادها در آمریکا از تعداد هواپیماهای مجهز در این کشور جلو زده است. صاحبان قانونی پهپاد   325.000    صاحبان هواپیمای مجهز   320.000 2.9‌مـیـلیــارد دلار بودجه پنتاگون برای دستیابی به انواع سیستم‌ها و تکنولوژی‌های پهپادی نزدیک به سه‌میلیون پهپاد در ‌سال در آمریکا به فروش می‌رسد و سودی معادل 950‌میلیون دلار را عاید فروشندگان می‌کند. کاربردهای دیگر پهپادها ردیابی طوفان:
 ناسا و اداره هواشناسی آمریکا با همکاری یک شرکت خصوصی در سه‌سال 30‌میلیون دلار جهت آزمایش و ردیابی طوفان‌ها با استفاده از پهپاد هزینه کرده‌اند. نقشه‌کشی سه‌بعدی:
پهپادهای کوچک به راحتی قابلیت برداشت هزاران عکس از طبیعت را دارند. با استفاده از تصاویر آنها نقشه‌های سه‌بعدی شکل می‌گیرد. تجسس و نجات
در ساسکاتچوان کانادا، جسد مردی که در تصادف خودروها  کشته شده بود، با استفاده از یک پهپاد تجسسی دارای حسگرهای حساس به دما پیدا شد. این مورد، اولین تجسس و نجات با استفاده از پهپادها بود.


آتش‌نشانی:
پهپادها برای خاموش‌کردن آتش‌های نقطه‌ای و ردیابی مسیر آتش از آتش‌نشان‌ها کارآمدتر هستند. بلایای طبیعی:
کمک‌رسانی در انواع بلایای طبیعی و تماس‌های اورژانسی برای رساندن دارو و تجهیزات در زمان سریع مبارزه با جرایم:
 برای فعالیت‌های تجسس و بالابردن ایمنی نیروهای پلیس، در کشورهای مختلف پهپادها  را برای پلیس درخدمت گرفته اند. رساندن محصولات:
شرکت‌هایی مانند آمازون برای رساندن محصولات به مشتریان همین حالا هم از پهپاد استفاده می‌کنند. طبقه‌بندی پهپادها UAV یا هواپیمای بدون سرنشین از راه دور کنترل می‌شود؛ می‌توان از راه دور در زمان واقعی و حال یا از پیش برنامه‌ریزی‌شده آن را به پرواز درآورد. به‌طور معمول این هواپیماها بدون سرنشین هستند و نامشان را با خود یدک می‌کشند، اما تنها بحث انسان و سرنشین مطرح نیست، این هواپیماها می‌توانند اجسام را با خود حمل کنند و درحال حاضر یکی از پرکاربردترین کارهای هواپیماهای بدون سرنشین حمل سلاح و موشک است. اما باید گفت که هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند به روش‌های مختلف طبقه‌بندی شوند. طبقه‌بندی به اندازه هواپیماهای بدون سرنشین مینیاتوری
هواپیماهای این سایز برای هدف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور مثال بارها هواپیماهای بدون سرنشین مینیاتوری برای مصارف نظامی استفاده شده است. این دستگاه به اندازه کافی کوچک است که در کف دست قرار گیرد و پرسنل نظامی از آن برای جاسوسی در یک ماموریت نزدیک به جنگ استفاده می‌کنند. البته این هواپیماها می‌توانند برای مشاهده داخل ساختمان آسیب‌دیده در طول عملیات جست‌وجو و نجات نیز مورد استفاده قرار گیرند.
هواپیمای بدون سرنشین کوچک
این هواپیماهای بدون سرنشین به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. هواپیماهای این اندازه توسط موسسات تجاری، ادارات دولتی، عکاسان حرفه‌ای و ... استفاده می‌شود.
هواپیمای بدون سرنشین متوسط
این سری از هواپیماهای بدون سرنشین به‌طورکلی در شناسایی یا جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود. چنین هواپیماهایی در زمینه‌های نظامی، تجاری، صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شوند. هواپیماهای بدون سرنشین بزرگ
از این هواپیماهای بدون سرنشین در نقش‌های حمله، مبارزه و شناسایی استفاده می‌شود. هواپیماهای بدون سرنشین بزرگ می‌توانند بدون شارژ یا سوختگیری یک فاصله بسیار طولانی را پرواز کنند. سیستم‌های حمله بزرگ می‌توانند موشک‌هایی را حمل کنند که پس از مشاهده و قفل‌شدن در هدف، از راه دور شلیک شوند. طبقه‌بندی توسط طراحی طراحی شبیه به هواپیما
این نوع هواپیمای بدون سرنشین دارای دماغه یا بینی است. برخی از مدل‌های آنها با بال طراحی شده و در نیروهای نظامی نیز از این هواپیماها در سایز بزرگ استفاده می‌شود. مدل‌های کوچک این نوع طراحی نیز وجود دارند که می‌توانند از روی دست به پرواز درآیند،  اما مدل‌های بزرگتر نیاز به باند کوچک برای خروج از زمین دارند. مزیت این طراحی این است که این نوع از پهپادها، با استفاده از طراحی روتور شیب، مصرف انرژی کمتری نسبت به دیگر هواپیمای بدون سرنشین دارد. طراحی روتور شیب
این نوع از UAV نیز به دلیل استفاده از چهار روتور برای بالابر و نیروی محرکه، quadcopter نامیده می‌شود. این نوع می‌تواند بلند شود و در هر نقطه به همان شیوه به‌عنوان یک بالگرد فرود آید. با توجه به سهولت راه‌اندازی و فرود، این پهپادها بیشترین کاربرد را دارند. برای راه‌اندازی این هواپیما نیازی به باند نیست طبقه‌بندی با توجه به استفاده نظامی
پهپادها به‌طور گسترده‌ای در نقش‌های حمله و رزمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده نظامی از هواپیماهای بدون سرنشین شامل شناسایی و مشاهده از آسمان است. هواپیماهای بدون سرنشین برای حمل سلاح و محموله به واحدهای نظامی استفاده می‌شوند.
 تجاری
طیف گسترده‌ای از کاربردهای تجاری هواپیماهای بدون سرنشین وجود دارد. یک هواپیمای بدون سرنشین مجهز به کشیدن نقشه یک منطقه است. این کمک می‌کند تا بدانید آیا سایت ساخت‌وساز پیشنهادشده برای ساخت یک ساختار خاص مناسب است یا خیر. پهپاد در بخش تجاری برای گرفتن عکس و ویدیو از ساختمان‌ها، سایت‌های ساخت‌وساز و زمین استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات از چنین عکس‌ها و فیلم‌هایی برای تبلیغ پروژه‌های ساختمان خود استفاده می‌کنند.
کشاورزی
کشاورزان از هواپیماهای بدون سرنشین برای اسپری آفت‌کش‌ها، کود و سایر مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. همچنین حضور دوربین و سنسورهای ویژه روی آنها برای تشخیص مشکلات در محصولات استفاده می‌شود. انواع داده‌های مربوط به مزرعه، محصول، زمین و شرایط جوی می‌تواند از طریق آنها جمع‌آوری شود. این داده‌ها برای اطمینان از محصول سالم و برداشت موفق است.
پلیس
سازمان‌های اجرای قانون برای مبارزه با جنایات از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند. آنها از آن برای نظارت بر یک هدف مشکوک استفاده می‌کنند. استفاده از این هواپیماها در پلیس معمولا زمانی انجام می‌شود که جرمی در صحنه فعال بوده و فرستادن پرسنل پلیس بدون دانستن وضع می‌تواند خطرناک باشد.
نقشه‌برداری سه‌بعدی
تجهیزات پیشرفته تصویربرداری 3D که در یک هواپیمای بدون سرنشین نصب شده است، برای بررسی چشم‌انداز استفاده می‌شود. هزاران تصویر با کیفیت بالا با هم ترکیب می‌شوند تا نقشه 3D دقیق و باکیفیت بالا از زمین را ایجاد کنند. این به درک بهتر از ویژگی‌های جغرافیایی منطقه کمک می‌کند.
تخمین فاجعه
دشوار است بلافاصله پس از یک فاجعه میزان تخریب را بدانیم، اما نیاز فوری برای پیدا کردن اطلاعات زمین به سرعت وجود دارد. ارسال تیم‌های جست‌وجو و نجات به چنین ناحیه‌ای بدون اطلاع قبلی از شرایط زمین می‌تواند منجر به تلف‌نشدن وقت شود. یک پهپاد کمک می‌کند تا مکان‌های دقیقی که نیاز به کمک دارند را بدانیم.
شکار طوفان
هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به تجهیزات علمی برای مشاهده طوفان و سایر بلایای طبیعی استفاده می‌شوند. داده‌های جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل‌شده از چنین عملیاتی برای توسعه مدل‌های پیش‌بینی‌شده استفاده می‌شود که به پیش‌بینی یک فاجعه جاری می‌پردازد.
تحویل محصول
به دلیل محدودیت‌های قانونی، این نوع سرمایه‌گذاری تجاری هنوز به سرانجام نرسیده است. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند. این امر برای فروشندگان محصولات سودمند خواهد بود.
تحقیق و توسعه
دانشمندان از هواپیماهای بدون سرنشین برای جمع‌آوری انواع مختلف اطلاعات مربوط به زمین، دریا و هوا استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند اطلاعات مفید را بدون ارسال چندین تیم به مکان‌های هدف پیدا کنند. داده‌های دقیق علمی از مکان‌های مختلف می‌تواند به سرعت و به آسانی جمع‌آوری شود.
شناسایی
امروزه استفاده از UAVها به‌طور گسترده برای حفاظت از مناطق مرزی از مزاحمان استفاده می‌شود. این کمک می‌کند اطلاعاتی را در میدان جنگ جمع‌آوری کند. این اطلاعات در حفاظت از مرزها، مبارزه با واحدها و تاسیسات امنیتی مفید است. پرسنل نظامی می‌توانند از ماموریت‌های خطرناک اجتناب کنند یا با اطلاعات بهتر از وضع زمین به ماموریت‌های بیشتری بروند.
کاربران عمومی
علاقه‌مندان به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین کوچک از آنها برای اهداف تفریحی استفاده می‌کنند. این هواپیماها برای لذت‌بردن از هیجان پرواز استفاده می‌شود. درحال حاضر بسیاری از هواپیماهای بدون سرنشین ساخته‌شده برای کاربران عمومی دارای دوربین برای گرفتن عکس و فیلم هستند. برخی از مدل‌های جدید پهپاد می‌توانند خلبان هواپیمای بدون سرنشین متحرک را دنبال کنند. قوانین و مقررات هواپیماهای بدون سرنشین دقیق وجود دارد که اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین باید برای استفاده آنها را بدانند. مقررات در آمریکا FAA شروع به ثبت‌‌نام کاربران درخواست‌کننده هواپیماهای بدون سرنشین کرد. همچنین قوانینی را پیشنهاد می‌کند که پرواز هواپیماهای بدون سرنشین را روزانه به ساعت‌هایی محدود می‌کند که نیازی نیست به دلیل پرواز هواپیماهای بدون سرنشین کوچک، هواپیماهای تجاری را محدود کند و آنها در چشم‌انداز یکدیگر قرار نمی‌گیرند. در‌ سال 2015، 36 ایالت قانونی را برای محافظت از افراد از مسائل مربوط به تهاجم حریم خصوصی مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین معرفی کرده‌اند، اما تنها 17 کشور تصویب قوانین محدود‌کننده استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را رعایت می‌کنند. FAA به ایالت‌ها و دولت‌های محلی گفته است که آنها بیش از اندازه قدرت و اختیار دارند، قوانین آنها با چارچوب نظارتی فدرال متفاوت است. از آنجایی‌که هواپیماهای بدون سرنشین هنوز یک صنعت نسبتا جوان هستند، مقررات آنها نیز در سراسر ‏جهان هنوز درحال تغییر است و یک قانون جامع و کامل بین‌المللی برای آنها نوشته نشده و فعلا ‏قوانین در سطح محلی در کشورهای مختلف وجود دارد. ‏
البته تمام این قوانین از موارد مشترکی پیروی می‌کنند و تنها کمی با یکدیگر متفاوت‌اند و آمریکا نخستین ‏کشوری است که برای هواپیماهای بدون سرنشین قانون نوشته و دیگر کشورها نیز به‌طور کم و زیاد قوانینی شبیه به ‏آن را نوشته‌اند که در همه آنها حفظ حریم خصوصی، حفظ حریم هوایی و مرزهای بین‌المللی، محدود شدن ‏ساعت پرواز، محدود بودن فروش به افراد و ... مشترک است. ‏ موارد  دیگر امنیت هوایی  
28 مورد گزارش شده که خلبانان هواپیماها، برای عدم برخورد با پهپادها مجبور به تغییر مسیر شده‌اند. بیمه  
پهپادها صنایع بیمه را دچار چالش‌های جدیدی کرده‌اند. استفاده مجرمانه
 کارتل‌های قاچاق موادمخدر برای حمل‌ونقل مواد در داخل آمریکا از آن استفاده می‌کنند. حریم خصوصی
63‌درصد از آمریکایی‌ها معتقدند پهپادهای شخصی و تجاری در آسمان کشور می‌تواند به آنها و حریم خصوصی‌شان صدمه وارد کند. آینده پهپادها بیش از 6.4‌میلیارد دلار در‌ سال توسط کشورها برای دستیابی و بهینه‌سازی تکنولوژی پهپادها هزینه می‌شود.  این عدد در سال‌های آتی نزدیک به دوبرابر خواهد شد. تخمین برای ‌سال 2024 در هر دو زمینه نامی و تجاری مبلغی بالغ بر 11.5‌میلیارد دلار در‌ سال است. پهپادهای کوچک تجاری بیش از 5.1‌میلیارد دلار در ‌سال 2019 را به خود اختصاص خواهند داد. (5برابر درآمد دیگر هواپیماهای مصرفی) برآوردشده در‌ سال 2020، 7‌میلیون پهپاد کوچک در آسمان‌ها فعال خواهد بود. اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد، بین سال‌های 2020 تا 2030، سیستم هوایی به‌طور چشمگیری توسط پهپادها تغییر می‌کند و جمع‌آوری اطلاعات، رساندن محصولات و گشت‌وگذار در آسمان تغییرات بنیادین خواهد کرد.