آخرین فرصت‌ به اروپـا

آرمان- سهیل ثابت: مهلت 60 روزه اروپایی‌ها به اتمام رسید و ایران گام دوم خود را در قالب کاهش تعهدات برجامی برداشت. این در حالی است که در چند روز گذشته اروپایی‌ها همواره با اشاره به تراکنش‌های اینستکس خواهان پایبندی کامل ایران به برجام بوده‌اند. سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه در نشست مطبوعاتی کاهش تعهدات برجامی گفت: «در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی‌سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم. حرکت ما داخل برجام و مشروع است و این اقدامات از نظر ما نقض برجام نیست. همزمان ما هم شکایات خود را از آمریکا و اروپایی‌ها ارائه می‌دهیم. آنها هم در اجرای تعهداتشان کوتاهی کردند و باید پاسخگو باشند.» باید منتظر واکنش اروپایی‌ها به این اقدام ایران بمانیم.
گام دوم
پس از حرف و حدیث‌های بسیار بالاخره گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام اجرایی و به گفته مسئولان امر عملیاتی خواهد شد. این در حالی است که اروپایی‌ها تا پیش از این به ایران نسبت به دست‌زدن به اعمالی که موجب نقض برجام شود، هشدار داده بودند. گرچه پاسخ صریح مقامات ایران در این خصوص نیز مشخص بوده که تمام فعالیت‌های ایران در قالب برجام انجام شده و گامی فراتر از برجام برنداشته‌ایم. پیش از برداشتن گام اول اروپایی‌ها عزم تهران را چندان جدی تلقی نمی‌کردند، اما با استنکاف ایران از انجام تعهدات خود در قالب بندهای 26 و 36 برجام این تلنگر به اروپایی‌ها زده شد که اگر باز هم بخواهند اطاله وقت کنند و از انجام تعهدات خود در ذیل برجام سر باز زنند؛ ایران بازهم گام‌های بعدی خود را در قالب کاهش تعهدات برجامی برخواهد داشت. زمان 60 روزه کافی بود تا عزم اروپایی‌ها برای انجام تغییرات محک زده شود، اما این دو ماه نیز گذشت و اروپایی‌ها باز هم فقط در مقام سخن پایبندی خود را به برجام اعلام کردند. هر چندآنها مدام سخن از انجام اولین تراکنش‌های سازوکار مالی خود به نام اینستکس گفته و می‌گویند، اما در مقام عمل هنوز چیزی رویت نشده است. هر چند شنبه‌شب امانوئل مکرون طی تماسی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان از تلاش ویژه خود برای جبران تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داد، اما باید دید وعده‌های اروپایی‌ها چه زمانی از عرصه سخن به مقام اجرا و عمل درخواهد آمد.
دیگر پایبند نیستیم


معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشست مشترک با سخنگوی دولت و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اعلام آغاز اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، اظهار کرد: در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی‌سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم. سیدعباس عراقچی گفت: امروز نامه‌ای را آقای ظریف به خانم موگرینی می‌نویسند و این نامه تهیه شده و موارد را به‌طور جزئی بیان می‌کنیم. وی افزود: روند کاهش تعهدات در راستای حفظ برجام است نه از بین بردن آن. ممکن است به خاتمه حضور ما در برجام منجر شود اما در این مقطع ۶۰ روزه فرصت‌ها به شکلی است که طرف‌های مقابل می‌توانند از آن استفاده کنند. عراقچی ادامه داد: معتقدیم برجام سند معتبر و مهمی است و خواهان ادامه آن هستیم، اما خواسته‌های ما از این سند هم باید محقق شود و چون این اتفاق نیفتاده ما در تعهداتمان تجدید نظر می‌کنیم. این دیپلمات برجسته کشورمان اضافه کرد: حرکت ما داخل برجام و مشروع است و این اقدامات از نظر ما نقض برجام نیست. همزمان ما هم شکایات خود را از آمریکا و اروپایی‌ها ارائه می‌دهیم. آنها هم در اجرای تعهداتشان کوتاهی کردند و باید پاسخگو باشند. معاون سیاسی وزارت امورخارجه درباره تماس شنبه‌شب رئیس‌جمهور با مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه عنوان کرد: تماس روحانی و مکرون سازنده بود و مشهود است که تمایل برای پیداکردن یک راه‌حل وجود دارد، البته به‌خاطر سیاست فشار حداکثری آمریکا کار آسانی نیست. معاون ظریف درباره انتظار ایران از اینستکس اظهار کرد: اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس پاسخ خواسته ما را داده بودند امروز در گام دوم نبودیم. عراقچی ابراز داشت: اینکه طرف‌های اروپایی تلاش می‌کنند خوب است و امیدواریم راه‌حل‌هایی پیدا شود و این روند واقع‌بینانه است، از این رو رفت‌وآمدها بین ما جریان دارد و ان‌شاءا‌... به نتایجی برسیم در غیر این صورت بعد از ۶۰ روز گام سوم را هم برمی‌داریم. وی تصریح کرد: در حال حاضر معابر اصلی که ما باز کرده‌ایم از مسیر کشورهای چین، روسیه، هند، ترکیه، همسایگان و شرکای مهم اقتصادی ما می‌گذرد. معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: در صورتی که آمریکایی‌ها بخواهند در گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ حضور داشته باشند از نظر ما مانعی ندارد به شرط این که تحریم‌ها را بردارد و ما به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردیم. البته این به‌معنای تشکیل ۱+۵ نیست چراکه آمریکا از برجام خارج شده است و ما دیگر واحدی به نام ۱+۵ نداریم. معاون سیاسی وزیر امور خارجه اذعان کرد: قسمت هسته‌ای برجام دارای ۴ رکن‌ اساسی است که شامل میزان ذخایر، درصد غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه غنی‌سازی است و در این موارد ایران به منظور اعتمادسازی، برخی محدودیت‌ها را بین ۸ تا ۱۵سال قبول کرده که یکی از آنها این بوده که درصد غنی‌سازی از 67/3 درصد بالاتر نرود. عراقچی تصریح کرد: در گام اول این ارکان را گفتیم و دیگر پایبند نیستیم.
ادامه صفحه7