۱۲ هزار نفر کاندیدای شورایاری شدند

آرمان- مطهره شفیعی: پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها چهارم مرداد برگزار می‌شود اما ظاهرا حواشی این نهاد مردمی ادامه دارد. 15 تیرماه بود که دبیر هیات دولت در نامه‌ای خطاب به مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها، از دستور کار خارج شدن طرح «تشکیل انجمن محلات در شهرهای مراکز استان» را اعلام کرد. محسن حاجی میرزایی در پاسخ به نامه شورای عالی استان‌ها نوشته است: در جلسه 3/4/98 کمیته تخصصی کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها مطرح و به درخواست نماینده جنابعالی از دستور کار خارج شد. دبیر هیات دولت در این نامه تاکید می‌کند که «پیشنهاد شورای عالی استان‌ها باید در قالب «لایحه یا تصویب‌نامه» با همکاری وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و شهرداری تهران ارائه شود.» خارج شدن بحث شورایاری‌ها از دولت سبب تعجب بسیاری شد چرا که در این صورت باید انتخابات شورایاری که به‌زودی برگزار می‌شود هم زیر سوال خواهد رفت. در بند 7 ماده 71 قانون شوراها عنوان شده که تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی باید با توافق دستگاه‌های ذی‌ربط باشد. انتخابات شورایاری‌ها از دوره اول شورای شهر تهران مورد اختلاف سیاسیون و کارشناسان بود. این انتخابات در دوره دوم شورای شهر با مخالفت وزیر کشور روبه‌رو شد و طی توافقی بین چمران، رئیس وقت شورای شهر با مصطفی پورمحمدی، به شرط به جریان افتادن تصویب قانون شورایاری‌ها، مجوز برگزاری آن صادر شد. حناچی، شهردار تهران گفته است: مجوز برگزاری انتخابات شورایاری‌ها از دولت گرفته شد. وزارت کشور اعلام کرد در ابتدا باید دولت مجوز برگزاری انتخابات را صادر کند تا همکاری‌های لازم از سوی وزارتخانه صورت گیرد. مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران هم معتقد است: در قانون شورایاری نداریم، اما انجمن محلی داریم. انتخابات شورایاری‌ها محلی برگزار می‌شود و نیازی به مصوبه مجلس ندارد. سیدمحمود میرلوحی، عضو فعلی شورای شهر تهران اظهار داشت: انتخابات شورایاری‌ها جنبه قانونی دارد. نهادهای قانونی ناظر انتخابات شورایاری‌ها هستند. در همین راستا علیرضا محجوب، نماینده مجلس گفت: بهتر است شورایاری‌ها قانون داشته باشند، اما مجلس تصویب قانون برای شورایاری‌ها را ضروری نمی‌داند و در نهایت امیررضا واعظ‌آشتیانی، عضو دوره دوم شورای شهر تهران توضیح داد: انتخابات شورایاری‌ها خلاف قانون است. شورایاری‌ با این ساختار، غیرقانونی و محلی برای رانت‌خواری است. شورای عالی استان‌ها باید یا مستقل یا از طریق دولت طرحی را برای تصویب در مجلس ارسال کند.
چالش تمام شد
یک عضو حقوقدان شورای شهر به تشریح موضوعی پرداخت که محل چالش است. نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران از ادامه کار شورایاران کلانشهر تهران به روال سابق خبر داد و گفت: مصوبه هیات دولت براي همكاري وزارت كشور در انتخابات شوراياري‌ها در تهران ابلاغ شده است. به نوشته «شهرنوشت»؛ سیدابراهیم امینی در خصوص انتشار خبر خارج شدن دستور بررسی شورایاری‌ها در هیات دولت گفت: در ادوار گذشته انتخابات شورایاری‌ها فقط در کلانشهر تهران برگزار می‌شد و این روال همچنان ادامه دارد. وی افزود: شورای عالی استان‌ها به هیات دولت درخواست بررسی انتخابات در تمامی کلانشهرهای کشور را داده بود که با درخواست خودشان برای پیگیری و کارشناسی بیشتر شورایاری‌ها، هیات دولت به طور موقت این بررسی را از دستور کار خارج کرده است. نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: وزیر محترم کشور شخصا دستور برگزاری انتخابات شورایاری کلانشهر تهران را داده‌اند و انتخابات شورایاری‌ها در تهران ادامه دارد. همچنین دبیر محترم هیات دولت به تاریخ 3/4/98 تصميم هيات دولت را به وزارت کشور جهت همكاري در امور اجرایی و نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها با شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران ابلاغ کرده است. علاوه بر این دبیر ستاد اطلاع‌رسانی شورایاری‌ها از همکاری دولت و وزارت کشور در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها خبر داد. غلامحسین محمدی گفت: هیات وزیران با این موضوع موافقت کرده است. در این صورتجلسه آمده است: وزارت کشور مجاز است در اجرای اصل هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و افزایش مشارکت مردم در اداره امور شهرها و محلات با شورای شهر و شهرداری در امور اجرایی و نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها همکاری کند.
استقبال از حضور در شورایاری


برخلاف آنچه برخی مخالفان اداره شهر توسط شهروندان ادعا می‌کنند، استقبال خوبی از کاندیدا شدن در انتخابات شورایاری‌ها صورت گرفت چنانکه مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، گفت: بیش از 12هزار نفر در انتخابات شورایاری‌ها ثبت نام کرده‌اند. محمد فرجود در تشریح آخرین وضعیت ثبت نام شهروندان برای شرکت در انتخابات شورایاری‌ها، از ثبت نام بیش از 12هزار نفر در پنجمین دوره این انتخابات خبر داد. او افزود: البته آمار دقیق‌تر ثبت نام‌ها 12هزار و 300 نفر است که این 300 نفر به دلیل نقص در مدارک، هنوز در فهرست ثبت نام‌های قطعی در سیستم قرار نگرفته است. ثبت نهایی اسامی این شهروندان تا دو، سه روز آینده انجام خواهد شد.
حقی از شهروندان ضایع نشود
رئیس شورای شهر هم به اعلام آماری از میزان مشارکت در انتخابات شورایاری‌ها پرداخت و گفت: از مجموع کاندیداهای ثبت نام شده، سهم زنان به 25درصد رسيده است که نشان از حساسیت بانوان در مشارکت‌های اجتماعی دارد. نکته‌ای که حائز اهمیت است حضور جوانان بود؛ طبق آمار اعلام شده مشارکت شهروندان زير ٤٠سال، ٤٠درصد و زير ٣٠ساله‌ها ١٤درصد كانديداها را تشكيل مي دهند كه به معنای جوان‌گرايي محسوسي در شوراياري‌هاست. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هیات‌های نظارت از آغاز ثبت نام فعالیت خود را شروع کرده بودند، تصریح کرد: در هفته جاری این هیات‌ها باید مدارک کاندیداها را بررسی و نتیجه را اعلام کنند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: انتخابات شورایاری نخستين انتخابات در ايران است كه به صورت الكترونيكي و با همكاري وزارت كشور برگزار مي‌شود كه مقدمه‌اي براي الكترونيكي كردن ساير انتخابات است. وی خطاب به اعضای هیات نظارت اظهارکرد: در جریان بررسی صلاحیت‌ها حداکثر مراقبت به عمل آید تا حقی از شهروندان تضییع نشده و براساس سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی مقام معظم رهبری، تلاش شود که انتخابات شورایای با بیشترین شور، نشاط و مشارکت برگزار شود.