سال گذشته، 747 هزار کارگر بیکار شدند

احمد توکلی‪-‬ آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار درباره تغییرات بیکاری نسبی است. گاهی در این آمارها نشان داده می‌شود که نرخ بیکاری در یک ماه گذشته رشد کرده است و گاهی با توجه به شرایط اقتصادی و مسائلی که ایجاد می‌شود، آمارها روایت دیگری دارند و بر اساس آن‌ها گفته می‌شود که میزان بیکاری کاهش یافته است.
بنابراین به طور قطع نمی‌توان بر این آمارها استناد کرد و درباره تغییرات نرخ بیکاری اظهارنظر کرد، چرا که به صورت نسبی بیکاری تحت تاثیر مسائل مختلف قرار می‌گیرد.
آن‌طور که مطالعات بنده نشان می‌دهد، در طول شش ماه انتهایی سال گذشته، بیش از 700 هزار نفر از نیروهای کار بیکار شدند. بر اساس آماری که از نتایج این تحقیق به دست آمد، طی شش ماه آخر سال 97، حدود 747 هزار نفر از کارگران بیکار شدند. برای راستی آزمایی نتایج چنین مطالعاتی می‌توان از طریق آمار بیمه‌شدگان به نتیجه درست رسید.
بنابراین این که گفته شود در شرایط تحریمی و در بهار سال جاری نرخ بیکاری کاهش یافته است، ادعای درستی به نظر نمی‌رسد. چرا که بر اساس مطالعاتی که انجام شده می‌توان گفت که تعداد افراد بیکار نسبت به گذشته افزایش یافته است.
به عبارتی باید توصیه کرد که نباید ادعا کرد که نرخ بیکاری کاهش یافته است و در این زمینه آمار اشتباه داد. آنچه باعث رشد نرخ بیکاری شده است، مشکلاتی است که در کشور وجود دارد، اگر این مشکلات نبودند که حالا وضعیت اشتغال این چنین نبود، بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که نرخ بیکاری در سال جاری نسبت به گذشته کمتر شده است، چرا که مشکلات موجود ما را به اینجا رسانده و بحث طولانی در این زمینه وجود دارد.