ترجیح اروپا، امریکا است

پیر محمد ملازهی ‪-‬ گام دوم را نمی‌توان به معنای خروج از برجام از سوی ایران قلمداد کرد. به هرحال جمهوری اسلامی حتی بعد از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای هم تلاش‌هایی مجدانه برای حفظ برجام از خودش نشان داد. به هرحال باید با این مساله کنار آمد که شرایط، برای ایران شرایط سختی است و انواع تهدیدها و تحدیدها منافع ملی را هدف قرار داده‌اند. دقیقا ایران باید مراقب باشد، کاری نکند که اروپایی‌‌ها به ناچار به سمت آمریکا هدایت شوند. در حقیقت یک راه‌‌‌‌هایی باید واقع‌بینانه بررسی شود تا مشخص شود که توجه به چه الزام‌هایی می‌تواند از شکاف موجود بین اروپا و آمریکا بهره‌برداری کند. البته این امر دشواری‌‌های زیادی را می‌طلبد. چون اروپا اهرم‌های زیادی برای رویارویی با آمریکایی‌ها در اختیار ندارد. چون شرکت‌های بزرگ اروپایی اگر منافع خودشان را در نظر بگیرند، برای‌شان چاره‌ای جز این نمی‌ماند که همکاری با بازارهای آمریکایی داشته باشند و به راحتی از همکاری نه چندان پررنگ و جدی با فضای اقتصادی ایران صرفنظر کنند. در واقع ایران از این زاویه باید بررسی کند که چه اهرم‌هایی دارد و چه نوع برنامه‌هایی را می‌تواند اجرایی کند تا از این طریق بتواند با تامین منافع،‌ مشکلات و کاستی‌ها را به کمترین حالت ممکن خود برساند.
همچنین درباره چگونگی اداره امور در چنین شرایطی، باید گفت تقویت انسجام نهادهای درون قدرت موضوع مهمی است که بی‌توجهی به آن حتما هزینه‌های زیادی را تحمیل خواهد کرد. در واقع ایران در شرایطی می‌تواند دست‌پر وارد مناسبات بین‌المللی شود که در فضای خالی چالش و تنش حداقلی را تجربه کند. این در حالی است که موضع‌گیری‌های متنوعی از سوی نهادهای مختلف راجع به مهمترین و حساس‌ترین موضوعات طرح می‌شود که خوب!‌ معلوم است، چنین روندی به خصوص در این شرایط حساس نه تنها نفعی برای ایران نخواهد داشت، بلکه روز به روز فشارها و محدودیت‌ها را بیشتر خواهد کرد.
نکته بعدی هم این است که ایران برای اینکه بتواند دستاوردهای بیشتر و مهم‌تری را از آن خود ببیند، حتما باید موضع‌هایی حساب‌شده و بر اساس واقعیت‌ها اتخاذ کند تا از این طریق بتواند رفتارهای پیچیده دونالدترامپ را خنثی کند. رئیس‌جمهوری آمریکا در ظاهر خودش و کشور را آماده مذاکره معرفی می‌کند و در عمل تحریم‌های جدیدی را اعمال می‌کند. در مواجهه با چنین رقیب با بهتراست گفته شود، دشمنی به هیچ وجه نباید غفلت کرد و لازم است، با هوشیاری بالایی شرایط را بسنجیم و تصمیم بگیریم، چرا که کوچک‌ترین اهمالی به راحتی می‌تواند ما را در دام آمریکا گرفتار کند.
در نهایت باید گفت، ایران موقعیت بسیار- بسیار خطیری دارد و به همین دلیل تاکید موکد چیزی جز کنار گذاشتن تنازع و جدل‌های داخلی نیست تا بتوانیم، از همه پتانسیل‌های موجود در کشور در راستای کاهش مشکلات و برقراری فضایی تعاملی با دنیا بهره‌ بگیریم.