هر صبر کردنی، دوره‌ای دارد

آرمان- حمید شجاعی: ایران گام دوم خود را در جهت کاهش انجام تعهدات برجامی برداشت و با این رویکرد نسبت به برجام، انجام تعهدات را به طرف‌های اروپایی، ‌روسیه و چین و آمریکا نشان داد. حال اروپایی‌ها 2 ماه دیگر مهلت دارند تا بتوانند با دور زدن تحریم‌ها و جبران آن ایران را به ماندن در برجام ترغیب کنند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید: «غربی‌ها و اروپایی‌ها می‌دانند که دوران ۶۰ روزه‌ای که ایران مجددا به آن‌ها فرصت داده است ۱۶ شهریورماه پایان می‌یابد و این روز آغاز گام دیگری در راستای کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. آن‌ها از این فرصت استفاده کنند تا بتوانیم به یک تفاهم دست یابیم.»
پُر سود و کم هزینه
شرایط فعلی جامعه به نحوی است که مسائل مختلفی در تلاقی با هم قرار گرفته‌اند. به عبارت دیگر حل یک مساله منوط به حل مسائل دیگر است. به عنوان مثال بخش عظیمی از بودجه کشور تابع میزان و قیمت فروش نفت کشور در بازارهای جهانی است. لذا هرگونه تحرکی که موجب التهاب در این بازار گردد و فروش نفت ایران را تحت تاثیر قرار دهد تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور، بودجه و وضع اقتصادی و معیشتی مردم می‌گذارد. از این روست که مسائلی چون تحریم‌های ظالمانه آمریکا، عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام و بحران اقتصادی و معیشتی جامعه در یک ترتیب معنادار با یکدیگر قرار می‌گیرند. در این که در حال حاضر مهم‌ترین مشکل جامعه شرایط معیشتی و اقتصادی مردم در زندگی روزمره‌شان است شکی نیست، اما مساله اینجاست که چگونه باید از این شرایط خارج شد و وضعیت را به نحو مطلوب تغییر داد. با این پیش زمینه مسلما دولت 2 رویکرد پیش رو خواهد داشت. نخست اینکه با همین رویه کاهش گام‌به‌گام تعهدات در برجام پیش رفته و مقاومت را در تمامی سطوح در دستور کار خویش قرار دهد و از طرق پیش‌بینی شده با کشورهای مد نظر مراودات تجاری و اقتصادی خود را از سر بگیرد. یا اینکه منتظر پایبندی اروپایی‌ها و اجرای کامل اینستکس اروپایی باشد تا شاید آنها با دور زدن تحریم‌های آمریکا ایران را از شرایط جنگ اقتصادی فعلی نجات دهند. هر چه باشد مسئولان باید راهکارهایی پُر سود و کم هزینه‌ای را برای خروج از شرایط فعلی در جهت ایجاد رضایتمندی مردم در پیش بگیرند.
جنگ روانی و اقتصادی آمریکا


معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کشور امروز در شرایط حساسی قرار دارد، اظهار کرد: ممکن است تعبیر شرایط حساس برای مردم عادی شده باشد؛ چرا که ما همواره در مقاطع مختلف اعلام کرده‌ایم که شرایط فعلی شرایط حساسی است، اما واقعا در مقطع فعلی شرایط حساسی بر کشور حاکم شده است. اسحاق جهانگیری در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری که با موضوع «هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم» که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: آمریکایی‌ها چه پیش از خروج خود و چه پس از خروج خود از برجام هیچ وقت نگذاشتند مردم ایران از دستاوردهای برجام بهره‌مند شوند. وی با بیان اینکه هدف اصلی آمریکایی‌ها از ایجاد یک جنگ اقتصادی علیه ایران وارد شدن درد و فشار به مردم و تشویق و ترغیب آن‌ها برای سازماندهی حرکتی علیه نظام جمهوری اسلامی بود، بیان کرد: آمریکایی‌ها خیلی صریح و رسمی اهداف خود را از فشارهای اقتصادی بر مردم ایران بر زبان می‌آوردند و به همین دلیل نیز اعلام کردند که مردم ایران جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی خود را برگزار نخواهند کرد و این انقلاب به سمت فروپاشی خواهد رفت. همچنین همزمان با این جنگ اقتصادی، یک جنگ روانی هم علیه جمهوری اسلامی ایران برپا کردند که در این جنگ ما مقداری فضا را از دست دادیم و آن‌ها توانستند شوک‌هایی در اقتصاد و روان جامعه ایران وارد کنند. وی عنوان کرد: یک سال از خروج آمریکا از برجام گذشت و ما در این مدت با چین، روسیه و اروپایی‌ها بحث کردیم و در برجام باقی ماندیم و به همه تعهدات‌مان نیز پایبند بودیم، اما طرف مقابل کمترین تعهدات خود را انجام نداد؛ طبیعی است که هر صبر کردنی، دوره‌ای دارد؛ نهایتا بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی مقرر شد که ایران برخی از تعهدات خود را بر اساس بندهایی از برجام تعلیق کند. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تعلیق پایبندی ایران به دو تعهد برجامی خود ادامه داد: ما بر اساس برجام تعهد کرده بودیم که در داخل کشور بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم نگهداری نکنیم و همچنین غنی‌سازی اورانیوم را در حد 67/3 درصد نگه داریم اما اعلام کردیم که دیگر به این تعهدات پایبند نیستیم. جهانگیری اضافه کرد: این کاهش تعهدات به شرطی که طرف مقابل تعهدات خود را اجرا کند قابل بازگشت است.
تاب‌آوری اقتصادی
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تماس تلفنی سران برخی کشورها با رئیس‌جمهور پیش از اعلام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی اظهار کرد: گاهی اوقات در مذاکرات تلفنی که سران کشورهای مختلف با رئیس‌جمهور کشورمان دارند، خطاب به ایشان اصرار می‌کنند که شما یک هفته یا چند روز به ما فرصت دهید تا تعهدات خود را اجرایی کنیم. جهانگیری خطاب به اروپایی‌ها با بیان اینکه «ما ۱۴ ماه است به شما فرصت داده‌ایم؛ در یک هفته قرار است چه اتفاقی بیفتد»، تاکید کرد: غربی‌ها و اروپایی‌ها می‌دانند که دوران ۶۰ روزه‌ای که ایران مجددا به آن‌ها فرصت داده است ۱۶ شهریورماه پایان می‌یابد و این روز آغاز گام دیگری در راستای کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. آن‌ها از این فرصت استفاده کنند تا بتوانیم به یک تفاهم دست یابیم. وی مقاومت را راهکار مورد نیاز کشور برای برون رفت از مشکلات عنوان و اذعان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در بیاناتشان در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) فرمودند راهبرد امروز جمهوری اسلامی ایران مقاومت است. در تعبیر اجرایی راهبرد مقاومت باید تاب‌آوری جامعه در عرصه‌های مختلف را بالا ببریم. تاب‌آوری اقتصادی دارای مولفه‌هایی نظیر معیشت، مردم و بودجه دولت است که باید در هر دو مورد متمرکز شویم؛ یکی از برنامه‌های آمریکا در اعمال تحریم‌های اخیر آن بود که فشارهایی به ضعیف‌ترین طبقات جامعه وارد کند. عضو دولت تدبیر و امید ابراز داشت: امروز مشاهده می‌کنیم که معیشت بر بخشی از مردم ما سخت می‌گذرد. وی با تأکید بر اینکه در تاب‌آوری اجتماعی و سیاسی باید به حد قابل قبولی از اعتماد و امید به آینده دست یابیم، تصریح کرد: نمی‌شود کشوری که می‌خواهد از مساله‌ای که آمریکا در حوزه خارجی برای او ایجاد کرده بیرون رود، اما به مسائل داخلی خود بی‌توجه باشد و همچنان این فکر وجود داشته باشد که گروهی می‌توانند گروه دیگر را در داخل حذف کنند و جریانی می‌تواند جریان دیگر را حذف کند. این در حالی است که ما به همه کسانی که به ایران علاقه‌مند هستند باید میدان کار و فعالیت بدهیم.