می‌خواهند ناطق نوری را مصادره کنند

آرمان: اصولگرایان روزگاری چهره‌هایی مطرح را در صف اول خود می‌دیدند که به سبب سابقه، قدرت نظم‌دهی و توان وحدت‌آفرینی سرآمد بودند و در هر انتخابات به عنوان رقیبی جدی برای جریان چپ و بعدتر برای اصلاح‌طلبان حضور می‌یافتند؛ اما دیر زمانی است که چرخش روزگار کاری با این جریان کرده که در سال‌های اخیر وحدت به رویای دست نیافتنی آن‌ها تبدیل شده است. در کشورهایی که ساختار حزبی قوی وجود ندارد، وحدت جناح‌های سیاسی معمولا از طریق شخصیت‌های سیاسی میسر می‌شود. در آستانه انتخابات مجلس 98 اصولگرایان به چهره‌ای مانند ناطق نوری که همواره فردی تأثیرگذار در جریان اصولگرایی بوده و در سال‌های اخیر به سبب تندروی‌های این جریان طرد شده نیاز پیدا کرده‌اند و تلاش دارند تا با انکار نزدیکی او به اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر، برای خود در انتخابات آینده اعتباری دست و پا کنند. در همین راستا، روز گذشته احمد کریمی اصفهانی، فعال سیاسی اصولگرا به نامه‌نیوز گفت که با هیچ متر و معیاری نمی‌توان آقای ناطق را جدای از اصولگرایی دانست؛ زیرا او همیشه اصولگرا بوده و هست و این موضوع خلل‌ناپذیر است. او همچنین مدعی شد که اصلاح‌طلبان می‌خواهند آقای ناطق را به نفع خود مصادره کنند.
تحریف ناطق
کریمی اصفهانی در ادامه گفت: «در تمام این سال‌ها بیشترین انتقاد را آقای ناطق نسبت به اصلاح‌طلبان ارائه کرده است». این مسأله نمایانگر آن است که اصولگرایان تصمیم دارند تا با ایجاد شکاف میان ناطق و اصلاح‌طلبان او را به اردوگاه اصولگرایی بازگردانند و از ظرفیت فراجناحی او برای پیروزی در انتخابات استفاده کنند. آن‌ها که سال‌هاست ناطق را طرد کرده بودند و او را از تصمیم‌گیری‌های جناحی خود دور نگه می‌داشتند، امروز او را مدیری می‌دانند که نیاز است از ظرفیت او استفاده شود. این فعال سیاسی اصولگرا در این باره اظهار کرد: «آقای ناطق یکی از ظرفیت‌های مهم نظام جمهوری اسلامی است که باید از تجربیات فراوان او استفاده کرد. قدرت مدیریت او بر هیچ‌کس پوشیده نیست. او می‌تواند وحدتی مثال‌زدنی میان نیروهای اصولگرا ایجاد کند». بازخوانی مواضع ناطق نوری در سال‌های اخیر اما چیز دیگری می‌گوید و او در این سال‌ها همگام با آیت‌ا... هاشمی مواضعی اعتدال‌گرایانه، فراجناحی و نزدیک به اصلاح‌طلبان اتخاذ کرده است. از طرفی مشی اعتدالی ناطق اجازه نمی‌دهد در شرایط فعلی او خود را در جبهه اصولگرایان که نیروهای نزدیک به پایداری در آن حضور دارند، تعریف کند. احتمالا او ترجیح خواهد داد تا با ادامه مشی میانه‌روی در صورت حضور از نیروهای معتدل هر دو جناح سیاسی در کشور حمایت کرده و خود را روبه‌روی تندروهای دو طرف قرار دهد.
بازخوانی مواضع شیخ نور


در سال 92 که شرایط کشور پس از پایان دولت دهم چندان مساعد برآورد نمی‌شد و نیاز بود که تغییر و تحولی جدی در روند اداره کشور ایجاد شود، ناطق نوری در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در کنار چهره‌هایی چون آیت‌ا... هاشمی و رئیس دولت اصلاحات از حسن روحانی حمایت کرد تا او بتواند با پیروزی در انتخابات، دولتی معتدل تشکیل دهد. آیت‌ا... هاشمی در سال 92 در این خصوص با بیان اینکه او ابتدا از ناطق نوری دعوت کرده که کاندیدای ریاست جمهوری شود، گفت: «پس از اینکه ایشان دعوت بنده را نپذیرفت مشترکا به آقای دکتر حسن روحانی پیشنهاد کردیم که ایشان به‌صورت مشروط پیشنهاد ما را پذیرفت. پس از رد صلاحیت من، هم آقای ناطق و هم بنده در نظر داشتیم که از آقای روحانی حمایت کنیم». در سال 96 نیز ناطق نوری به حمایت قاطع از روحانی پرداخت و تأکید کرد: «با توجه به آشنايي با همه نامزدها و سوابق آنان، ضمن احترامي كه براي همه آنها قايل هستم، شخص آقاي حسن روحاني را اصلح دانسته و مي‌دانم، همانطور كه مرحوم آيت‌ا... هاشمي نيز در انتخابات سال 92 و حتي پس از آن، حمايت خويش را از ايشان بارها اعلام داشته‌اند». با توجه به موضع‌گیری‌های اصولگرایان و حضور کاندیداهای این جریان در هر دو انتخابات 92 و 96، حمایت ناطق نوری از حسن روحانی نشان می‌دهد که او چندان دل خوشی از اصولگرایی ندارد و نیرویی معتدل که کاندیدای اصلاح‌طلبان بود را به عنوان نامزد اصلح معرفی کند.
استقبال از چهره فراجناحی
در سال‌های اخیر نیروهای اصولگرا در انتخابات شکست خورده‌اند و اصلاح‌طلبان نیز نتوانسته‌اند با نیروهای تراز اول خود در انتخابات حضور پیدا کنند. در این شرایط حضور چهره‌ای فراجناحی می‌تواند برای افزایش اقبال عمومی به انتخابات موثر باشد. محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص می‌گوید: او به عنوان یک سیاستمرد معقول و معتدل همچنان تا زمان‌های طولانی می‌تواند در عرصه سیاست نقش‌آفرین باشد. متأسفانه در سال 84 و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، احمدی نژاد رفتاری تند و غیراخلاقی را نسبت به آقای ناطق نوری جلوی رسانه‌ها انجام داد. این کار احمدی‌نژاد برای آقای ناطق بسیار سنگین تمام شد، چون او کسی بود که از نردبان اعتبار آقای ناطق بالا رفت. آقای ناطق نوری انتظار داشت در درون اصولگراها نوعی انضباط و تربیت درون گروهی را در حق آقای احمدی نژاد اعمال کنند که چنین اتفاقی نیفتاد. در یک گام دیگر آقای علی‌اکبر ناطق‌نوری انتظارش این بود که از ایشان اعاده حیثیت شود تا پاسخی باشد به اتهام زنی‌های احمدی نژاد اما متأسفانه هیچ کدام از این انتظارات مشروع، بحق و جوانمردانه و انسانی آقای ناطق را کسی پاسخ نداد. به همین خاطر آقای ناطق نوری یک نوع بازنشستگی زودرس را برای خود اعلام کرد. او همچنین تصریح کرد: امروز اگرچه تأخیر است لکن بازگشت آقای ناطق به عرصه سیاست یک امر مثبتی محسوب می‌شود و ما اصلاح‌طلبان به لحاظ انسانی، اخلاقی و سیاست‌ورزی از این اتفاق استقبال می‌کنیم.