خوزستان بعد از سیل لرزید

آرمان- گروه اجتماعی: روز گذشته زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.7 ریشتر خوزستان و شهرستان مسجد سلیمان را به لرزه درآورد و باعث بروز خسارت‌هایی در این شهرستان شد. این زمین لرزه در عمق ۱۶.۶ کیلومتری زمین گزارش شده است و مسئولان ستاد بحران می‌گویند چون عمق این زمین لرزه زیاد بوده،‌ خسارات چندان زیادی به همراه نداشته است. در این رابطه مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان به «آرمان» گفت: تا این لحظه (زمان تنظیم گزارش)‌ 100 مصدوم در مسجد سلیمان و سه مصدوم در شهرستان ایذه و یک نفر در باغملک داشتیم که اغلب آنها سرپایی مداوا شدند و یک ‌مرد میان‌سال نیز به‌دلیل شوک شدن از وقوع زلزله و سکته قلبی فوت کرد. کیومرث حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: میزان خسارت در شهر 15‌درصد و به هشت تا 10 روستا 50 تا 60‌درصد خسارت وارد شده است، چون 100 روستا متاثر از زلزله بودند. ستاد بحران در مسجد سلیمان نیز تشکیل شد و وضعیت شهرستان عادی و مشکلی در این باره وجود ندارد. مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به تخریب بخشی از بیمارستان نفت در مسجد سلیمان گفت: این بیمارستان قدیمی بوده و بخشی از آن به‌دلیل زمین‌لرزه تخریب شده که خوشبختانه آسیبی به بیماران وارد نشده است. ما دستور تخلیه بیمارستان را صادر کرده‌ایم.
اعزام گروه‌های هلال احمر به مسجد سلیمان
بعد از وقوع این زمین لرزه گروه‌های واکنش سریع هلال‌احمر به منطقه زلزله‌زده مسجد سلیمان اعزام شدند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: این گروه‌ها متشکل از 15 امدادگر و نجاتگر خبره برای ارزیابی اولیه منطقه زلزله مسجد سلیمان در استان خوزستان بوده است. مرتضی سلیمی به ایرنا افزود: بلافاصله پس از دریافت خبر وقوع این زمین‌لرزه اتاق بحران در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر تشکیل شد و با برقراری ارتباط تلفنی با جمعیت هلال احمر استان خوزستان دستورات لازم ستادی برای اعزام نیروهای اعزام سریع امدادی به همراه وسایل و تجهیزات امداد رسانی به منطقه یاد شده صادر شد. این زلزله در استان خوزستان، شهرستان مسجد سلیمان و دهستان گلگیر به وقوع پیوسته است و تا شعاع ١٥ کیلومتری این منطقه ٥٦ روستای دارای آبادی با جمعیت بالغ بر ٥٥٨٠ نفر جمعیت از مرکز زمین لرزه وجود دارد.سلیمی ادامه داد: این زمین لرزه در استان‌های بوشهر و لرستان احساس شد. از آنجا که تعداد روستاها زیاد است در ارتباط دائم با تیم‌ها در حال ارزیابی هستیم. خوشبختانه تاکنون در بررسی ایذه و مسجد سلیمان خسارتی اعلام نشده اما چون وسعت زمین لرزه تا جایی بوده که استان‌های همجوار را هم لرزانده لذا در حال رصد استان ها و مناطق هستیم.مسعود انصاریان مدیر‌کل بنیاد مسکن خوزستان نیز اظهار کرد: در پی وقوع زلزله 5.7ریشتری در ایذه، مسجدسلیمان، باغملک و اندیکا مدیران بنیاد مسکن این چهار شهر به‌همراه گروه‌های ارزیابی تخصصی تعیین خسارت مناطق مسکونی روستایی و شهری اعزام شدند. وی همچنین از اعزام کارشناسان معاونت‌ بازسازی و مسکن روستایی از اهواز به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: همچنان در حال بررسی میزان خسارات واردشده هستیم و آمار دقیق را بلافاصله پس از دریافت گزارش کامل اعلام می‌کنیم.
خسارات زلزله می‌توانست بیشتر باشد


در ادامه فرماندار مسجد سلیمان نیز به «آرمان» گفت: مسجد سلیمان یکی از شهرهای زلزله‌خیز کشور به حساب می‌آید و ممکن است در طول یک ماه 40 بار زلزله رخ دهد و برای مردم این شهرستان زلزله عادی است، اما زلزله روز گذشته ریشتر آن بالاتر بود و بعد از آن 8 پس لرزه رخ داد که بزرگترین پس‌لرزه، ٤.٧ ریشتر دهستان گلگیر بود، البته خسارات جانی و مالی این زلزله بیشتر از این می‌توانست باشد اما چون زلزله در عمق 16 کیلومتری زمین بود، از شدت آن بر روی زمین کاسته شد. حجت الاسلام و المسلمین حیدر حجتی نیا تصریح کرد: خوشبختانه از زمان زلزله ما شرایط بحرانی را پشت سر نگذاشتیم و همه چیز در شهرستان عادی بود، ولی یکسری مکان‌ها مانند مدارس و اماکن ورزشی را در نظر گرفتیم که مردم در آن اسکان داشته باشند. با دستور وزیر کشور و استاندار در آماده باش قرار داریم و مسئولان ستاد بحران نیز در شهرستان مستقر شدند و دستگاه‌های امدادرسان نیز در حال خدمات رسانی به مردم هستند.
شهرهای اطراف مسجد سلیمان آسیب ندیدند
نماینده ایذه و باغملک گفت: زلزله آسیب جدی به شهرهای اطراف مسجد سلیمان نزده است. هدایت‌الله خادمی به «آرمان» اظهار کرد: شهرهای همجوار مسجد سلیمان مانند اهواز، ایذه و باغملک نیز تحت تاثیر این زلزله قرار گرفته و لرزیده‌اند، اما آسیب ندیدند.او در ادامه اظهار کرد: در شهرهای اهواز و ایذه خسارت جدی وارد نشده است.
زلزله به تاسیسات نفتی و تاریخی آسیبی نزد
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان اعلام کرد: بر اساس بازدیدهای میدانی تاکنون هیچ‌گزارشی از آسیب به موزه‌ها، اشیا و بناهای تاریخی مسجد سلیمان بعد از زلزله به این اداره کل اعلام نشده است.احمدرضا حسینی به ایسنا اظهار کرد: برنامه‌ریزی می‌شود تا در صورت نیاز و اگر بحران ادامه‌دار بود آثار منقول در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی جمع‌آوری شود و تمهیدات مورد نیاز برای آثار غیرمنقول نیز انجام شود.در حال حاضر نیروی یگان حفاظت و مسئولان میراث فرهنگی مسجد سلیمان در حالت آماده باش هستند و سایت‌ها و محوطه‌هایی که در اختیار میراث فرهنگی قرار دارد را به‌صورت دوره‌ای پایش می‌کنند.رئیس روابط عمومی نفت و گاز مسجدسلیمان نیز گفت: خوشبختانه هیچ‌خسارتی به تاسیسات نفتی واقع در مسجدسلیمان وارد نشده است. قاسم صالحی اظهار کرد: همه تاسیسات نفتی شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان در سلامت کامل هستند و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.