ظریف در گفت‌و‌گو با NBC: اگر تحریم‌ها لغو شوند، در مذاکره باز است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به نیویورک سفر کرده است، روز گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی NBC آمریکا، در توضیح احتمال وقوع جنگ گفت: ما در شرف جنگ نظامی نیستیم اما همان‌طور که پیش از این گفته‌ام، تحریم‌ها مردم عادی و غیرنظامی و کسانی را که به دارو و مراقب‌های ویژه احتیاج دارند مورد هدف قرار می‌دهند. بنابراین [این تحریم‌ها] جنگی هستند که نه نظامیان، بلکه مردم غیرنظامی را مورد هدف قرار می‌دهد. از سوی دیگر من فکر نمی‌کنم که رئیس جمهوری ترامپ به دنبال جنگ باشد، اما اطرافیان او مشکلی [با این موضوع] ندارند.
به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان درباره وادار ساختن ایران به بازگشت به میز مذاکره گفت: ما بر سر میز مذاکره هستیم و این آمریکا است که میز مذاکره را ترک کرده است و همیشه از بازگشت آن استقبال خواهد شد. ما‌ تروئیکای اروپا و روسیه و چین [بر سر این میز مذاکره] هستیم. بنابراین آمریکا می‌تواند به تعهداتش عمل کرده و به میز مذاکره بازگردد.
ظریف درباره اینکه اگر آمریکا برخی تحریم‌ها را لغو کند، فرصتی برای مذاکره ایجاد خواهد شد یا نه، توضیح داد: اگر آمریکا تحریم‌ها را متوقف کند. این کشور همیشه تحریم‌هایی بر ایران اعمال کرده است. آمریکا متاسفانه به تحریم اعتیاد دارد اما تحریم‌هایی هستند که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ اعمال شده‌اند، اگر این تحریم‌ها لغو شوند، در مذاکره باز است.
این آشفتگی از کجا به وجود آمده؟


ظریف راجع به وجود «نیروهای نیابتی ایران در منطقه» آنگونه که خبرنگار ادعا کرد هم توضیح داد: حداقل‌ افرادی که با ما کار می‌کنند از سوی مردم‌شان انتخاب شده‌اند. اجازه دهید از شما بپرسم که چه کسی یمن را بمباران می‌کند؟! چه کسی به بحرین حمله می‌کند؟! چه کسی نخست‌وزیر یک کشور دیگر را زندانی کرد؟! آیا ما اصلاً در آفریقای شمالی مداخله می‌کنیم؟! چرا در آفریقای شمالی نابسامانی وجود دارد؟ چرا در لیبی نابسامانی وجود دارد؟! آیا این ایران است که در لیبی، سودان و الجزایر مداخله می‌کند؟! این آشفتگی از کجا به وجود آمده؟ اگر به دنبال کسانی هستید که فعالیت‌هایی بدخواهانه در منطقه ما انجام می‌دهند، آمریکا باید به متحدانش توجه کند، نه ما. وزیر امور خارجه کشورمان درباره اتهامات آمریکا علیه ایران مبنی بر دست داشتن ایران در حملات اخیر علیه نفتکش‌ها گفت: مشخص است که ما وقتی نخست‌وزیر ژاپن در حال دیدار با رهبرمان باشد، یک نفتکش ژاپنی را مورد هدف قرار نمی‌دهیم. وی درباره احتمال آسیب زدن به نفتکش‌ها از سوی «نیروهای نیابتی ایران» نیز گفت که این امکان وجود ندارد اما «ممکن است در آب‌های پر ازدحام در منطقه‌ تنش‌ها، افرادی اقداماتی برای کارشکنی در وضعیت موجود انجام دهند. افراد و کشورهایی هستند که تمایل به گسترش تنش دارند و آن را پنهان نمی‌کنند و آشکار است.
پیام بسیار بدی بود
وی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چرا رئیس جمهوری آمریکا پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا، از حمله نظامی به ایران منصرف شد، گفت: باید از خود او بپرسید. ظریف تحلیل خود را دراین‌باره ارائه کرد و گفت: احتیاط غالب شد و افراد به این نتیجه رسیدند که این یک حمله محدود نخواهد بود.
وی راجع به اینکه آیا پیامی به ایران فرستاده می‌شود و راهی برای دیپلماسی گشوده می‌شود، گفت: من فکر می‌کنم این پیام از طریق یک هواپیمای جاسوسی که به حریم هوایی ما تجاوز کرده بود منتقل شد که قادر بود از ایران اطلاعات جمع‌آوری کند. پیام بسیار بدی بود.
ظریف در پاسخ به اینکه آیا متوقف کردن این حمله تقابلی یک نوع رویکرد دوستانه نبوده است، گفت: اینکه تصمیم گرفته شود به کشوری که قادر است از خودش دفاع کند حمله کنشگرانه نشود یک رویکرد دوستانه نیست. اما اگر رئیس جمهوری ترامپ این را بخواهد، خیلی سخت نیست. ما بر این عقیده‌ایم که توافق هسته‌ای به نفع آمریکا و جامعه بین‌المللی است. ما به دنبال گسترش تنش‌ها، جنگ و درگیری نیستیم. اما آمریکا باید هدف قرار دادن مردم ایران را متوقف کند و آن‌ها را از نظر حقوق بشری تحت فشاری زیاد قرار ندهد. چرا که اکنون بیماران از جمله مبتلایان به سرطان و ام.اس و کودکان مبتلا به بیماری ای.بی [پروانه‌ای] قادر به تهیه دارو نیستند.
از تجارت با شرکت‌های آمریکایی استقبال می‌کنیم
ظریف درباره آستانه تحمل ایران که از وی درباره آن سوال شد توضیح داد: ایران در برابر خصومت مقاومت می‌کند اما تمایلی به رسیدن به آستانه تحمل نداریم و فقط به سادگی می‌خواهیم تجارت خودمان را انجام بدهیم. ما می‌خواهیم قادر به تجارت با بقیه دنیا باشیم. اگر آمریکا تمایل به تجارت با ایران دارد ما از آن رویگردان نیستیم. ما قراردادی با شرکت بویینگ داشتیم که با خرید ۸۸ هواپیمای بویینگ قادر به ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در آمریکا بود. ما از این موضوع و همچنین تجارت شرکت‌های آمریکایی در ایران استقبال می‌کنیم. وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به اینکه با توجه به کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران آیا چاره آبرومندانه‌ای وجود دارد که که بتوان به کاخ سفید پیشنهاد کرد و ایران چه چیزی را خواهد پذیرفت گفت: من مطمئنم اگر کاخ سفید به دنبال انتخابی آبرومندانه باشد، می‌توان به آن دست یافت. من فکر می‌کنم در هر توافقی باید به وضعیت برد-برد دست یافت‌ وگرنه یک وضعیت باخت-باخت حاصل خواهد شد.
پمپئو می‌تواند تحریم‌ها را رها کرده و به میز مذاکره بازگردد
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به احتمال تحریم وی از سوی آمریکا که چندی پیش از سوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام شده بود، گفت: آن‌ها هنوز این کار را نکرده‌اند چون می‌دانند که نه من و نه خانواده‌ام اموالی در آمریکا نداریم. اعمال تحریم بر من باعث انکار کردن صلاحیت مردم آمریکا برای شنیدن بخش دیگر ماجرا و در واقع بخش مهم ماجرا خواهد شد.
وی درباره محدود شدن ترددش در نیویورک از سوی آمریکا گفت: من برای مذاکره با دولت آمریکا درباره مسائل مختلف اینجا نیستم و برای شرکت در نشست سازمان ملل اینجا هستم. آمریکا یک تعهد قانونی برای میزبانی مقر سازمان ملل دارد. اگر آن‌ها از مقر سازمان ملل خوششان نمی‌آید باید این را در همان‌جا مطرح کنند نه با من.
ظریف در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون از طریق کانال‌های پنهانی با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا صحبت کرده است، گفت: نه این کار را نکرده‌ام. اما با تیلرسون، وزیر امور خارجه قبلی رایزنی کرده‌ام چون به میز مذاکره‌ای که داشتیم آمد. پمپئو می‌تواند تحریم‌ها را رها کرده و به میز مذاکره بازگردد.
سایر اخبار این روزنامه