«ابتکار» از رای بالای نمایندگان اصلاح‌طلبان به همکار اصولگرای خود برای عضویت در شورای نگهبان گزارش می‌دهد

چراغ سبز اصلاح طلبان به پایداری‌ها
معصومه معظمی
شش عضو حقوقدان شورای نگهبان با معرفی رئیس قوه قضائیه و با رای نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند. طبق اصل نود و دوم قانون اساسی، اعضای شورای نگهبان برای مدت شش سال انتخاب می‌شوند ولی پس از گذشت سه سال، نیمی از اعضای هر گروه به قید قرعه تغییر می‌کنند و اعضای جدیدی به جای آنها انتخاب می‌شوند. برای این دوره، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، پنج گزینه را به مجلس معرفی کرد تا پس از رای‌گیری در مجلس به عنوان اعضای جدید حقوقدان شورای نگهبان مشغول شوند. به این منظور صبح روز سه‌شنبه نمایندگان مجلس دست به کار شده و پس از بررسی رزومه گزینه‌های معرفی شده در فراکسیون‌های سیاسی متبوع خود و صحبت با آنها تصمیم گرفتند 3 عضو جدید شورای نگهبان را که یکی از آنها همکار فعلی خودشان در کمیسیون حقوقی و قضایی که از چهره های اصولگرای ولایی مجلس بود را با رای بالایی به شورای نگهبان بفرستند.
رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای به رئیس مجلس آقایان علی غلامی، هادی طحان نظیف، محمد دهقان، محمد حسن صادقی‌مقدم و عبدالحمید مرتضوی بریجانی را به عنوان کاندیداهای عضویت در جمع حقوقدانان شورای نگهبان به مجلس معرفی کرده بود که روز رای‌گیری، علی غلامی از کاندیداتوری عضویت در شورای نگهبان انصراف داد. پس از آن صبح روز گذشته اهالی بهارستان با 230 رای معنادار به محمد دهقان، همکار خود در کمیسیون حقوقی و قضایی که از چهره‌های اصولگرای ولایی مجلس است رای مثبت دادند. همچنین نمایندگان محمد حسین صادقی مقدم را با ۱۸۱ رای و هادی طحان نظیف را با ۱۵۶ به عنوان سه عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند.


رای معنادار اصلاح‌طلبان به دهقان اصولگرا برای حضور در شورای نگهبان
نکته‌ای که در این میان قابل توجه است، میزان رایی است که نمایندگان به محمد دهقان از چهره‌های اصولگرای جبهه پایداری مجلس دادند. این میزان رای نشان می دهد که اصلاح‌طلبان مجلس هم به او رای مثبت داده‌اند چرا که به تعبیر خودشان او را فردی منصف و آزاده می‌دانند که در بسیاری مواقع فارغ از نگاه سیاسی و جناحی صرفا برخوردی حقوقی با موضوعات دارد و نگاه جناحی خود را در موضوعات دخیل نمی‌کند. به همین دلیل معتقدند او به عنوان یک گزینه مناسب می‌تواند در بررسی صلاحیت چهره‌های اعم از اصلاح‌طلب یا اصولگرا برخوردی منصفانه داشته باشد، چراکه با محیط مجلس آشنا است و قواعد و ضوابط نمایندگی را می‌شناسد. به همین دلیل تاکید دارند این شناخت می‌تواند در بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس کمک کننده باشد.
دهقان حلقه ارتباطی مجلس و شورای نگهبان
دراین‌باره اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس به «ابتکار» گفت: «آقای دهقان 4 دوره است که نمایندگی مجلس را بر عهده دارد و ارتباط نزدیکی با نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلبان دارد و مدتی در هیئت رئیسه مجلس بوده است. به همین دلیل با توجه به شناختی که از ایشان داریم می‌دانیم که خارج از گرایش سیاسی خود در تایید صلاحیت اشخاص عمل خواهد کرد و یک حلقه ارتباطی بین مجلس و شورای نگهبان خواهد بود.» این نماینده مستقل مجلس افزود: «به نظر می‌رسد که ایشان چون از جنس مجلس است، ارتباط خوبی با مجلس خواهد داشت و حضور چشمگیرتری در کمیسیون‌ها داشته و این رفت و آمدها بین مجلس و شورای نگهبان می‌تواند در به نتیجه رساندن مصوبات مجلس و رفع اشکالات شورای نگهبان موثر باشد.»
نماینده مردم سمیرم در مجلس ادامه داد: «‌همانطور که درباره تایید صلاحیت‌های اصلاح‌طلبان در شورای نگهبان صحبت کرد و شناختی که از شخصیت او داریم، این حضور نه تنها مانع تایید صلاحیت آنها نمی‌شود، بلکه با توجه به حریت و آزادگی که از شخصیت آقای دهقان سراغ داریم، این حضور می‌تواند کمک‌کننده باشد.»
دهقان قبل از سیاسی بودن فردی حقوقی است
محمدجواد ابطحی، نماینده هم‌طیف دهقانی و از چهره‌های اصولگرای فراکسیون ولایی مجلس هم به «ابتکار» گفت: «آقای دهقان فردی است که سعی می‌کند قبل از اینکه سیاسی باشد، فردی حقوقی باشد. بارها شاهد بوده‌ام و اختلاف زاویه جدی با هم داشته‌ایم ولی ایشان سعی داشت که جدای از گرایش جناحی، مواضع حقوقی‌اش را رعایت کند.»
این نماینده اصولگرای عضو فراکسیون ولایی مجلس درباره دلیل رای بالای اصلاح‌طلبان به دهقان برای عضو حقوقدان شورای نگهبان به «ابتکار» گفت: «اصلاح‌طلبان هم با این فکر و اندیشه او را می شناسند و می‌دانند دهقان سعی دارد از افراط و تفریط به دور باشد و این موضوع را حتی در ادب و سخن و رفتارش رعایت می‌کند. او اهل گذشت و ایثار است و انصاف را رعایت می‌کند و می‌داند اگر در مواردی فردی از او اصلح‌تر باشد از آن حق به نفع او کناره‌گیری کند.»
او همچنین تاکید کرد: «از میزان رای بالای او تعجب نکردیم و تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان مجلس هم به او رای داده‌اند و دراین‌باره یکی از دوستان به شوخی گفت اصلاح‌طلبان به دهقان رای دادند تا یکی از بازوهای فراکسیون ولایی قطع شود چون او نقش موثری در فراکسیون ولایی داشت. برخی دیگر از دوستان هم به شوخی گفتند اصلاح‌طلبان خواستند دهقان برود تا دیگر در مجلس حضور نداشته باشد. ولی حقیقت این است که در کل اصلاح‌طلبان او را فردی منصف می‌شناسند به همین دلیل به او رای دادند.»
ابطحی رای بالای مجلس به دهقان را به این مفهوم دانست که مجلس فارغ از نگاه جناحی و سیاسی در مواردی می‌تواند همفکر و همدل عمل کند و نتیجه بگیرد و با این شیوه می‌توان کارهای بزرگی انجام داد و معضلات را حل کرد.
این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» تاکید کرد: «قطعا حضور دهقان در شورای نگهبان به ضرر اصلاح‌طلبان برای تایید صلاحیت نیست چون او فرد با ایمانی است که از دایره اخلاق و انصاف دور نمی‌شود و برایش فرقی ندارد من که رفیق و همفکر و هم‌طیف او هستم پرونده دارم یا یک فرد اصلاح‌طلب و در انجام امور با کسی تعارف ندارد و نگاهش حقوقی است تا سیاسی.»
دهقان نماینده از ما رای بالا گرفت نه دهقان غیر نماینده
مسعود رضایی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم در تایید این سخنان به «ابتکار» گفت: «‌بین آقای دهقانی که نماینده مجلس است با آقای دهقانی که نماینده مجلس نیست تفاوت زیادی وجود دارد و اگر ایشان همکار ما نبود رای بسیار ضعیفی داشت ولی چون همکار نماینده ما است و مشکلات نمایندگی را از نزدیک طی چند دوره لمس کرده است‌، این امر برای او نقطه قوتی است و توانست رای بالایی نسبت به سایر گزینه‌ها به دست آورد.»
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس درباره حسن حضور یک فرد نماینده مجلس به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان توضیح داد: «ممکن است درباره نماینده‌ای که نگاه سیاسی درباره او وجود دارد به صرف نامه نگاری و معرفی یک فرد به فلان بانک، برای او پرونده‌سازی کنند و این کار که یک عرف کار نمایندگی است را خلاف بدانند در حالی که آقای دهقان که سال‌ها خودش نماینده بوده و با فضای کار مجلس آشنا است و این کار را برای افرادی انجام داده است، می‌داند این کار تخلف نیست و می‌تواند برای سایر اعضای شورای نگهبان تشریح کند که این کار بخشی از وظیفه نمایندگی است و نباید صرف آن برای کسی پرونده‌سازی و او را رد صلاحیت کرد.»
این عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: «معتقدم شورای نگهبان فیلتری برای گذراندن مصوبات مجلس است پس باید پیکره شورای نگهبان را به مجلس وصل کنیم چون جدا از مجلس نیست و تکمیل کننده مصوبات مجلس است. به همین دلیل اگر بدنه حقوقدان شورای نگهبان از مجلس باشد با بینش و آگاهی بیشتری می توانند به عملکرد مجلس نظارت داشته باشند تا رنگ و بوی سیاسی به آن ندهند.»
استقلال رای و آزادگی دلیل رای مثبت مجلس به همکار نماینده شد
رمضانعلی سبحانی فر، دیگر عضو فراکسیون امید مجلس هم با تاکید بر دلایل رای بالای اصلاح‌طلبان به دهقان برای حضور در شورای نگهبان به «ابتکار» گفت: «دهقان همکار ما است و همه ما از او شناخت داریم. به لحاظ شخصیتی و کاری با توجه به اینکه 16 سال کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بوده است، او را فردی حقوقی می دانیم که از نظر ایمانی هم فرد با تقوایی است.»
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس افزود: «او از استقلال رای برخوردار است و نظر کسی در رای او اثر منفی ندارد و شخص منصفی است، به همین دلیل به او رای دادیم.» سبحانی‌فر همچنین دهقان را فرد با تجربه‌ای دانست و گفت: «باتوجه به شناختی که از شخصیت او طی این سال ها داریم، می‌دانیم که گرایش سیاسی خود را در تایید صلاحیت جریان رقیب دخیل نمی‌کند و بررسی صلاحیت اصلاح‌طلبان از دایره انصاف خارج نمی‌شود. به همین دلیل در رد صلاحیت اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش روی مجلس این گزینه اثر منفی ندارد.» بنابراین محمد دهقان از نمایندگی مردم طرقبه در مجلس استعفا کرد تا به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخشی دیگر به نظام خدمت کند و مجلس نیز این استعفا را پذیرفت.
سایر اخبار این روزنامه