اظهارات نژادپرستانه ترامپ بار دیگر موضوع استیضاح او را به جریان انداخت شانس دوباره دموکرات‌ها برای مهار ترامپ

محمدرضا ستاری
اظهارات توهین‌آمیز دونالد ترامپ به چند نماینده زن کنگره که از جامعه مهاجران آمریکایی هستند، بار دیگر به اختلافات میان دموکرات‌ها و کاخ سفید دامن زد.
ترامپ چند روز قبل در رشته توئیت‌هایی به کنایه گفته بود که زنان ترقی‌خواه پیش از آنکه به ما بگویند چطور باید با مشکلات مواجه شد، باید به جا‌های جرم‌خیری برگردند که از آنجا آمده‌اند. این اشخاص، خودشان در اصل از کشورهایی می‌آیند که دولت‌شان فاجعه تمام و کمال است. حالا با صدای بلند و به شکلی شرورانه به مردم آمریکا می‌گویند دولت ما چطور باید اداره شود. چرا این‌ها برنمی‌گردند تا جاهای کاملا ورشکسته و جرم‌زده‌ای را درست کنند که خودشان در اصل از آنجا می‌آیند؟
همین مسئله دست‌مایه‌ای شد که نه تنها در آمریکا، بلکه برخی از رهبران دنیا از جمله ترزا می نخست وزیر بریتانیا به این موضوع واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن آن، این اظهارات را نمادی از نژادی‌پرستی عنوان کنند. در همین رابطه اوکاسیو کورتز که از نیویورک وارد کنگره شده است و یکی از مخاطبان توئیت‌های ترامپ محسوب می‌شود، خطاب به ترامپ اعلام کرد: او عصبانی است چراکه به آمریکایی که ما زنان ترقی‌خواه رنگین‌پوست نماینده‌اش باشیم باور ندارد. تو عصبانی هستی چرا که نمی‌توانی آمریکایی را تصور کنی که شامل ما هم هست. تو برای غارتگری‌‌ات بر یک آمریکای ترسیده اتکا می‌کنی.


همچنین بنا بر گزارش یورونیوز، نانسی پلوسی،‌ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنشی به توئیت‌های ترامپ گفت: وقتی رئیس‌جمهوری به چهار زن عضو کنگره می‌گوید به کشورهای خودشان برگردند، تایید می‌کند که نقشه‌اش درباره «برگردادن عظمت به آمریکا»،‌ همیشه «برگرداندن سفید‌ها به آمریکا» بوده است.
پلوسی همچنین بار دیگر ضمن ابراز انزجار از آنچه وی حملات «مشمئز کننده» رئیس جمهوری خواند، تاکید کرده است که پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای محکوم کردن رویکرد نژادپرستانه دونالد ترامپ در دست تهیه است.
طرح پرسش از نمایندگان کلید خورد
‌پس از این گفته‌ها و در حالی که برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا مانند میت رامنی نیز سخنان ترامپ را محکوم کرده‌اند، الکساندریا اوکاسیو کورتز، ایلهان عمر، آیانا پریسلی و رشیده طلیب، چهار نماینده‌ای که رشته‌ توئیت‌های ترامپ در‌مورد آنها منتشر شده بود، طی نشستی خبری اعلام کردند که ترامپ قصد انحراف افکار عمومی را دارد و بهتر است که در دام وی نیفتیم.
از سوی دیگر بالا گرفتن دعوا بر سر این اظهارات دونالد ترامپ باعث شده تا بار دیگر برخی از نمایندگان دموکرات کنگره موضوع استیضاح او را مطرح کنند، با این تفاوت که اگر در گذشته موضوع استیضاح ترامپ چندین بار توسط دموکرات‌ها مطرح و سرانجام با مخالفت نانسی پلوسی روبه‌رو شد، این بار ال گرین نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت تگزاس قصد دارد‌ هفته آینده یک طرح را در کنگره به رای بگذارد و این بار نمایندگان ناچار هستند نظر خود را در‌مورد این طرح ارائه کنند. گرین برای سومین بار است که این طرح استیضاح ترامپ را مطرح می‌کند. او در دو بار گذشته، یک بار به خاطر اظهارات ترامپ در مورد تظاهرات شارلوتزویل و بار دیگر به دلیل اظهارات ترامپ در مورد برخی کشورهای آمریکای مرکزی و آفریقایی که آنها را چاه توالت نامیده بود، سعی در کلید زدن طرح استیضاح از رئیس‌جمهوری را داشت که هر دو بار ناکام ماند. اما این بار به گفته کارشناسان به دلیل اکثریت دموکرات کنگره، ممکن است اوضاع برای ترامپ و یاران او در جمع قانون‌گذاران دشوارتر از قبل باشد.
دشواری‌های مواجهه با ترامپ
با این حال از آنجا که استیضاح یک رئیس‌جمهوری در آمریکا با پیچیده‌گی‌های زیادی همراه است و لزوماً نیز به برکناری او منجر نمی‌شود؛ در‌صورت برکناری ترامپ از طریق استیضاح، دموکرات‌ها با معاون او مایک پنسی سروکار خواهند داشت که به مراتب از ترامپ تندروتر است.
از سوی دیگر دونالد ترامپ و تیمش تکلیف خود را با جامعه آمریکا و نزاع‌های حزبی در این کشور مشخص کرده‌اند. او که به خوبی نسبت به مخالفت جامعه روشنفکری، دانشگاهی و طبقه متوسط با دولتش واقف است، ضمن سرمایه‌گذاری بر روی حامیان خود یعنی صاحبان صنایع بزرگ، کارخانه‌های اسلحه‌سازی، طبقات زیر متوسط، کشاورزان نواحی جنوبی و مرکزی و نیز جامعه سفیدپوستان تندرو با این اظهارات و رفتارها به طور بیشتری آنها را برای انتخابات 2020 به خود جذب می‌کند. از همین رو دموکرات‌ها که تاکنون به واسطه دستاوردهای اقتصادی و رویکردهای پوپولیستی ترامپ در مسائلی مانند روسیه گیت، ساخت دیوار مرزی و پناهجویان ناچار به عقب‌نشینی در مقابل ترامپ شده‌‌اند، به نظر می‌رسد اکنون با برجسته کردن تمایلات نژادپرستانه وی قصد دارند با یک تیر دو نشان را هدف قرار دهند.
نخست اینکه آنها به خوبی از دشواری‌های فرآیند استیضاح ترامپ آگاه هستند به همین دلیل این اهرم را با فشار کنگره به منظور مهار وی تا یک سال و نیم آینده به کار خواهند گرفت. از سوی دیگر از آنجا که نظرسنجی‌ها حاکی از اقبال زیاد به ترامپ در انتخابات 2020 است، دموکرات‌ها سعی دارند بار دیگر پایگاه رای خود را در میان اقشار کم‌در آمد و زیر متوسط آمریکایی به دست آورند زیرا به گفته ناظران یکی از اتفاقات عجیب در دوران ریاست جمهوری ترامپ این است که او توانسته علاوه بر طبقات بالای آمریکا، طبقات تهی‌دست این کشور را نیز به واسطه کاستن از نرخ تورم و بیکاری با خود همراه سازد. به خصوص اینکه اکنون ترکیب این طبقه فرودست ترکیبی است از مهاجران و افراد سفید‌پوستی که علاقه زیادی به شعار اول آمریکای ترامپ نشان می‌دهند.
سایر اخبار این روزنامه