هادی غفاری در گفت‌وگو با همدلی: انتخابات سرد نعوذبالله مردم را به فکر براندازی می‌اندازد

همدلی| سعید شمس: هفت ماه و چند روز به موعد انتخاباتیِ‌ انتخاباتِ مجلس یازدهم مانده است. ‌آن هم در شرایطی که به لحاظ اقتصادی کشور از خرداد ماه سال گذشته وضعیت مطلوبی ندارد و همچنین در فضای دیپلماسی روزهایی پر پیچ و خمی را در حال تجربه کردن هستیم. دقیقا به همین دلیل، اینکه انتخابات هشتم اسفند 98 با چه میزان مشارکتی برگزار شود، نسبت به تعداد رای‌دهنده‌های انتخابات گذشته از اهمیتی به مراتب بیشتر برخوردار است.
هادی غفاری عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام در گفت‌وگو با «همدلی» با بیان اینکه «به همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با انتخابات توصیه می‌کنم که شرایط باید شرایطی باشد که مردم به این حس برسند که برای حضور در انتخاباتی آزاد دعوت شده‌اند. چرا که اگر غیر از این باشد، نعوذبالله مردم به فکر براندازی می‌افتند. که خب! این اتفاق آن هم در روزهایی که کشورهای خارجی مردم ایران را با تحریم‌ها در منگنه قرار داده‌اند، اتفاق بسیار بدی خواهد بود» به پرسش‌های طرح شده پاسخ می‌گوید:
آقای خاتمی مکرر تاکید کرده‌اند که نمی‌شود انتخابات را تحریم کرد. این در شرایطی است که معلوم نیست، شورای‌نگهبان با چه متر و معیاری صلاحیت‌ها را تعیین کند.
بنده هم قطعا این عقیده را دارم که در هر شرایطی باید انتخابات را جدی گرفت. در راستای اهمیت انتخابات برای نظام و کشور هیچ اصلاح‌طلبی هم به تحریم فکر نمی‌کند. در واقع جریان اصلاح‌طلبی همیشه از خودگذشتی می‌کند تا خدای ناکرده کشور لطمه نبیند و دقیقا به همین دلیل، حتی در ادواری که نیروهای شاخص‌مان رد صلاحیت هم شدند،‌ همچون همیشه با توجه به موقعیتی که نظام دارد، همیشه حضوری جدی در انتخابات داشتیم و انشاءالله در انتخابات مجلس یازدهم هم روال بر همین منوال خواهد بود. آن گروه یا نهادی که با انتخابات آزاد مشکل دارد و دنبال سازوکاری است تا نیروهای همفکر خودش را در مجلس بنشاند، شورای‌نگهبان است که معمولا با رد صلاحیت فله‌ای چهره‌‌های شاخص و برجسته اصلاح‌طلب فضا را به فضایی غیر رقابتی تبدیل می‌کند که این مساله مخصوصا در سال جاری که کشور مشکلات زیادی را هم در داخل و هم در خارج دارد، بیشتر از همیشه ضرر دارد و به همین دلیل،‌ امیدواریم آقایان به خود بیایند و اجازه برگزاری انتخابات آزاد را بدهند تا از این طریق شرایط برای کاهش مشکلات فراهم شود. به هرحال برای ما این کارها مهم نیست و باز هم در انتخابات شرکت خواهیم کرد.


حضور در هر انتخاباتی معلوم است که با هدف برنده شدن انجام می‌شود. در صورت تکرار ردصلاحیت‌ها،‌ اصلاح‌طلبان باید با چه سازوکاری کاندیداهای خود را وارد صحنه رقابت کنند؟
باید مراقب باشیم تا اشتباه مجلس دهم را تکرار نکنیم. یعنی فقط نیروهایی را در لیست انتخاباتی‌مان قرار بدهیم که افرادی 100درصد اصلاح‌طلب باشند. همه دیدند، برخی از چهره‌های سیاسی به واسطه حضور در لیست امید رای لازم را برای راه‌یابی به مجلس از مردم گرفتند اما تا پای‌شان به ساختمان بهارستان رسید، انگار نه انگار که یکی از لیست امید بودند و قول و قراری گذاشته بودند. یعنی اگر همه کاندیداهایی که با لیست امید به مجلس دهم رسیدند، بر سر عهدشان باقی می‌ماندند، مجلس دهم مجلسی اصلاح‌طلب می‌شد و مسلما هم در وظیفه قانون‌گذاری و هم در وظیفه نظارت، عملکرد به مراتب بهتری از مجلس فعلی ثبت می‌شد. اما متاسفانه برخی رفیقان نیمه‌راه شدند تا اصلاح‌طلبان بدانند که دیگر نباید دست به این کار بزند و چهره‌های غیر اصلاح‌طلب را در لیست اصلاحات بگذارند.
پس شما به لیست امید سال 94 اعتراض دارید؟
چرا نداشته باشم. اینقدر لیست را این‌ور و آن‌ور نوشتیم و با رای ما به مجلس رفتند و رای‌هایی دادند که با اصول فراکسیون امید منافات داشت. به همین دلیل در انتخاباتی که پیش‌رو داریم،‌ اگر شورای‌نگهبان همچنان قرارش بر رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان باشد، به تعداد نیروهای کارآمدی که باقی می‌ماند، باید لیست بدهیم تا کسی نتواند با استفاده از سرمایه اجتماعی اصلاحات به مجلس برسد و بعد از اینکه رسید، مسیرش را از مسیر اصلاح‌طلبان مجلس جدا کند. یعنی جبهه اصلاحات مجبور نیست حتما در تهران 30 کاندیدا داشته باشد، می‌توان با کاندیداهای کمتری وارد صحنه انتخابات شد تا نتوانند از رای‌ مردمی که رای‌شان به نام اصلاح‌طلبی است، سوءاستفاده کنند.
نظرتان درباره میزان مشارکت احتمالی چیست؟ به هر حال اتفاق‌های یک سال و چند ماه گذشته موجی از نارضایتی‌ها را در لایه‌های مختلف جامعه به وجود آورده است.
ما اصلاح‌طلبان همیشه دغدغه نظام،‌ کشور و مردم را داریم و بر همین مبنا موظفیم با بهره‌گیری از روش‌های مختلف مردم را با اهمیت رای و شرکت در انتخابات آگاه کنیم. چون تنها راه نجات کشور را انتخابات و انتخابات را حق و حیات مردم می‌دانیم و بر این باور هستیم که اگر مردم کشورشان را می‌خواهند کشوری ببینند که امورش را صالحان اداره کنند،‌ باید بیایند و رای بدهند تا آدم‌های کوچک و آنهایی که با هدف سوءاستفاده در انتخابات شرکت می‌کنند، نتوانند توفیقی داشته باشند. در واقع فقط با انتخابات است که می‌توانیم امید را بیفزاییم و مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم. به همین دلیل نیروهای اصلاح‌طلبی تحت هر شرایطی وارد انتخابات خواهند شد تا بتوانیم، از این طریق صالحین را مامور بر امور کشور کنیم و همچنین اجازه ندهیم تندروها با حضور در مجلس و دستگاه‌های دیگر فرصت عمل به رفتارهای رادیکال‌گونه را به دست بیاورند.
اگر مردم رای ندهند، چه شرایطی پیش می‌آید؟
خدای ناکرده اگر مردم رای ندهند و انتخابات،‌ انتخاباتی سرد باشد، مشکلات زیادی در انتظار ما خواهد بود. به همین دلیل به همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با انتخابات توصیه می‌کنم که شرایط باید شرایطی باشد که مردم به این حس برسند که برای حضور در انتخاباتی آزاد دعوت شده‌اند. چرا که اگر غیر از این باشد، نعوذبالله مردم به فکر براندازی می‌افتند. که خب! این اتفاق آن هم در روزهایی که کشورهای خارجی مردم ایران را با تحریم‌ها در منگنه قرار داده‌اند، اتفاق بسیار بدی خواهد بود. تکرار می‌کنم، همه باید در این چند ماه باقی‌‌مانده تمام تلاش‌شان را به‌کار بگیرند تا انشاءالله یکبار دیگر انتخاباتی حماسی در ایران رقم بخورد و به دنیا و مخصوصا آمریکا این پیام را بدهیم که هر چقدر هم که مردم ایران را تحریم کنند،‌ آنها سفت و سخت پشت نظام‌‌شان خواهد ماند.
ممنون؛‌ حرفی مانده است؟
متاسفانه بعضی از درگیری و اختلافات داخلی روز به روز بیشتر می‌شود. به عنوان کسی که برای انقلاب و کشور زحمت کشیده‌ام، به همه توصیه می‌کنم جدل‌های بیهوده را کنار بگذارند تا همه در کنار هم بتوانیم،‌ کشور را از این شرایط حساس و خطیر نجات بدهیم. برای بار چندم هم می‌گویم، نعوذبالله مردم از نظام ناامید نشوند.