«فقط اجازه بدهید سوال کنیم»!

شهروند| «غلامرضا کاتب»، رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در حاشیه جلسه علنی صبح روز سه‌شنبه مجلس از تقاضای ۲۹ نماینده برای سلب عضویت «علیرضا رحیمی» از هیأت‌رئیسه مجلس به خاطر سوال روز گذشته او از وزیر دفاع خبر داد. کاتب مسأله سلب عضویت این عضو فراکسیون امید را منوط به آیین‌نامه مجلس و طبق فرآیندی خاصی عنوان کرد. اما رحیمی چه سوالی از وزیر دفاع کرده بود و به چه دلیل از حضور او در هیأت‌رئیسه مجلس ممانعت به عمل می‌آید؟ رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در پاسخ به این سوالات گفته که سوال رحیمی طبق مواد ۱۱ و ۶ آیین‌نامه ارتباطی با وزیر دفاع ندارد. کاتب ادعای رحیمی که «سپاه فیلمی را در اختیار کریمی‌قدوسی گذاشته» را ادله دیگری برای طرح سلب عضویت رحیمی از هیأت‌رئیسه مجلس مطرح می‌کند و در ادامه گفته که «سپاه قطعا این را رد کرده است.» کاتب همچنین در مورد این‌که موافقان سلب عضویت رحیمی در هیأت‌رئیسه چه سوالاتی را مدنظر قرار داده‌اند، می‌گوید که «اگر این فیلم سندیت نداشته، هیأت‌رئیسه نباید اجازه پخش آن را می‌داد و درصورتی که هیأت‌رئیسه اشتباه کرده، دلیلی ندارد از وزیر در این‌باره سوال شود.» جدل لفظی و کلامی رحیمی و کریمی‌قدوسی که مبنای اختلاف آنها بر سر روایتی متناقض از مسأله دوتابعیتی‌ها بود، ازجمله حاشیه‌های دیروز مجلس بود که برای لحظاتی تنور ساختمان وکلای ملت را داغ و آتشین کرده بود. جدال لفظی این دو به جایی رسید که کریمی‌قدوسی، رحیمی را تهدید به ردصلاحیت در مجلس یازدهم کرد. رحیمی در توضیح نفس اعتراض و تهدید به رد صلاحیت از سوی کریمی‌قدوسی معتقد است که «به دلیل نقص قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس به نماینده اجازه داده نمی‌شود تا از سپاه، بانک مرکزی و صداوسیما سوال کنیم.» روایت‌های متناقض این دو نماینده درباره دوتابعیتی‌ها پاسخ سپاه را نیز در پی داشت؛ سپاه در نامه‌ای کتبی به مجلس اعلام کرد که آن‌چه در کمیسیون امنیت ملی پخش شده و آن نسخه که در مجلس پخش شده، نسخه محرمانه نیست. در ادامه روایت دو مسأله محوری «طرح سلب عضویت علیرضا رحیمی از هیأت‌رئیسه» و «جنجال دوتابعیتی‌ها» و همه حاشیه‌های پیرامون این دو مسأله را می‌خوانید.
کریمی‌قدوسی و پتک دوتابعیتی‌ها
‌جواد کریمی‌قدوسی، عضو فراکسیون ولایی مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه با بیان این‌که «اصرار اینجانب در کمیسیون امنیت ملی این بود که اسامی دوتابعیتی‌ها را منتشر نکنم»، گفت:   «بعضی همکاران این ظرفیت را ایجاد کردند و به من تهمت زدند. من نیز هم‌اکنون به بالای مجلس می‌آیم و لیست اسامی دوتابعیتی‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم تا پیگیری‌های بعدی صورت گیرد.» کریمی‌قدوسی تأکید کرد که آقای رحیمی پنج مرتبه نام من را در صحبت‌هایشان تکرار کردند و سوال رسمی من از وزیر خارجه در مورد نفوذ در تیم مذاکره و این‌که ما گفته‌ایم آقای رئیس‌جمهوری دوتابعیتی است و مسائلی از این دست را بیان کردند.
تذکر برای تطهیر دولتی‌ها از اتهامات ناروا


علیرضا رحیمی نیز در جلسه علنی مجلس و بعد از تذکر کریمی‌قدوسی و با اشاره به برداشت برخی نمایندگان از سوال دیروز وی از وزیر دفاع، مبنی بر توهین به سپاه پاسداران، ضمن نادرست‌خواندن این برداشت گفت: «سوال من متوجه سپاه پاسداران بود، اما نقص قانون اساسی و قوانین مجلس به نماینده این اجازه را نمی‌دهد تا از سپاه سوال کند. البته این توضیحات قانع‌کننده نبود، منتها به رأی‌گذاشتن آن را به این صورت به نفع مصالح کشور ندانستم.»
 امیر حاتمی در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس در پاسخ به سوال رحیمی در نحوه دسترسی به فیلم اعترافات و مستند مربوط به دوتابعیتی‌ها و علت پخش آن در صحن علنی مجلس گفت: «هر نماینده‌ای می‌تواند از وزیر مسئول درباره وظایفش سوال کند اما وظایف وزارت دفاع هم روشن است.» وزیر دفاع گفت: «طبق اعلام سپاه پاسداران فیلم دوتابعیتی‌ها که در کمیسیون امنیت ملی و صحن مجلس پخش شده، به لحاظ موضوعی مشابهت دارد، اما به لحاظ اصالت فیلمی که در صحن مجلس پخش شده، فاقد سندیت و اعتبار رسمی است.
رحیمی در ادامه به توضیحاتی که کریمی‌قدوسی درباره جلسه کمیسیون امنیت ملی و نحوه اعلام بعضی اسامی لیست صدنفره از دوتابعیتی‌ها اشاره کرد و گفت: «وزارت اطلاعات لیست صدنفره دوتابعیتی را رد کرد. آنها به اسم انقلابی‌گری می‌خواهند فاتحه جمهوریت نظام را بخوانند.»
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس روز سه‌شنبه در بیان تذکری گفت: «ما مخالف استانداردهای دوگانه هستیم. نه‌تنها صحبت‌های من در مسیر تخریب سپاه نبود بلکه به جهت صیانت‌بخشی به سپاه پاسداران بود، اگر فیلم محرمانه‌ای در سازمان اطلاعات سپاه تهیه می‌شود، این سپاه است که باید بر آن اشرافیت داشته و اگر در صحن مطرح می‌شود، علیه نماینده شکایت کند، شما یا نسبت به اطلاعات خود حساس هستید یا حساس نیستید. اگر غفلتی صورت گرفته، آن را جبران کنید. رحیمی گفت: «سوال من متوجه سپاه بود اما به دلیل نقص قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس به نماینده اجازه داده نمی‌شود تا از سپاه، بانک مرکزی و صداوسیما سوال کند، مجبور هستیم دستگاه‌های متناظر را در دولت پیدا کنیم و سوال خود را از این دستگاه بپرسیم.»