شبیه‌ساز زلزله برای نجات انسان‌ها

شهروند| المپیاد آماده (المپیاد مهارت‌های امدادی دادرسان هلال‌احمر) یکی از برنامه‌های تعریف‌شده آموزشی و تربیتی است که به منظور رشد و شکوفایی استعدادهای علمی و امدادی، افزایش روحیه کار جمعی و همچنین افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان عضو سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در مرحله کشوری و با مشارکت دادرسان و تیم‌های برتر از 31 استان کشور درحال اجراست. دادرسانی که پس از گذراندن مسابقات استانی آمده‌اند تا در سطح وسیع‌تری با یکدیگر به رقابت بپردازند. به گفته صابونچی، رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر هر‌ سال بین 250 تا 300‌هزار دانش‌آموز در این طرح آموزش داده می‌شوند تا با کسب مهارت‌های لازم و آمادگی ذهنی بالا بتوانند در مواقع بحرانی رفتار صحیحی از خود نشان دهند و به اطرافیان خود نیز کمک کنند. سازمان جوانان در تلاش است تا به کمک آموزش‌وپرورش هر ساله طرح دادرس را در مدارس بیشتری در سطح کشور توسعه دهد. در حاشیه مسابقات گروه پسران با شهاب‌الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان گفت‌وگویی کرده‌ایم تا از ضرورت برگزاری چنین طرح‌هایی در سطح کشور برای دانش‌آموزان بیشتر بدانیم.
 مرحله کشوری المپیاد آماده که این روزها با مشارکت دادرسان درحال برگزاری است، چقدر مهارت‌های آن می‌تواند در زندگی واقعی برای دانش‌آموزان کاربردی باشد تا بتوانند آن را به خانواده و جامعه خود منتقل کنند؟
طراحی مهارت‌های اصلی این مسابقات براساس موضوعات واقعی و کاملا کاربردی بوده است، همچنین دانش و تجربه‌ای که پشت آن بوده براساس جلسات متعدد و بازخوانی تجارب یک متن آموزشی استاندارد تهیه شده است. اتفاقاتی که ممکن است افراد در محیط‌های عادی زندگی مانند مدرسه، محل کار و منزل با آن مواجه باشند یا حوادثی که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد، چه حوادث غیرمترقبه و بزرگ مانند سیل یا زلزله و چه حوادثی مانند آتش‌سوزی ساده یا زمین‌خوردن و ایست قلبی. زمانی که دانش‌آموزان و نوجوانان ما این آموزش‌ها را فرا بگیرند، علاوه بر آن که دانش و مهارت‌های ضروری را کسب می‌کنند، آمادگی ذهنی لازم را نیز خواهند داشت، در مواجهه با این حوادث و اتفاقات خونسردی خود را حفظ می‌کنند، کار صحیح را انجام می‌دهند و درنهایت می‌توانند به دیگران کمک کنند.
تجارب متعددی را در سال‌های اخیر در حوادث بزرگ مانند زلزله کرمانشاه و سیل امسال داشته‌ایم و بسیاری از دانش‌آموزان که آموزش دیده بودند، توانستند در برپایی چادرهای اسکان اضطراری نقش موثری داشته باشند، همچنین در حوادث دیگر نیز چنین تجربیاتی داشته‌ایم. در بهار امسال والدین یکی از دانش‌آموزان به مدرسه‌ای مراجعه کرده و همانجا دچار ایست قلبی شده بود، دانش‌آموز آموزش‌دیده‌ای توانسته بود کارهای احیا را انجام دهد و جان آن فرد را نجات دهد.


یا شبیه‌ساز زلزله و فضای آتش‌سوزی که طراحی شده است، به دانش‌آموزان و نوجوانان کمک می‌کند این آمادگی ذهنی و تمرین را داشته باشند تا زمانی که با این حوادث مواجه شدند، رفتار صحیحی از خود نشان دهند و بتوانند به افراد دیگر نیز کمک کنند، حتی بسیاری از این مهارت‌ها را نیز می‌توانند به تدریج به اطرافیان خود آموزش دهند. بسیاری از دادرسان سال‌های قبل به‌تدریج در سال‌های آینده به‌عنوان کمک‌مربی، مربی یا داور می‌توانند فعالیت کنند. در تلاش هستیم از سایر ظرفیت‌های آموزش‌وپرورش مانند کانون‌های فرهنگی و هنری و همچنین اردوهای دیگری که آموزش‌و‌پرورش برای المپیاد‌های ورزشی و غیره برگزار می‌کند، استفاده کنیم، تا ما هم بتوانیم در کنار آنها به‌عنوان بخش جنبی، این بحث را توسعه دهیم. در مجموع این گروه از نوجوانان که هدف اصلی آموزش‌های ما هستند، از نظر آمادگی جسمی و روانی بهترین گروهی‌اند که می‌توان بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرد. در‌ سال حدود 250 تا 300‌هزار نفر در طرح دادرس آموزش داده می‌شوند و امیدواریم بتوانیم تعداد مدارس و نفرات بیشتری را نیز پوشش دهیم.
 استقبال آموزش‌وپرورش نسبت به اجرای طرح دادرس در مدارس و برگزاری المپیاد به چه صورت بوده است؟
یکی از اهدافی که امسال مسابقات را در تهران برگزار کردیم،  این بود که فرصتی به وجود بیاید تا مسئولان ارشد آموزش‌وپرورش بتوانند از نزدیک شاهد مسابقات باشند. خوشبختانه تا به حال دو نفر از مدیران ارشد آموزش‌وپرورش و یکی از معاونان وزیر از اردو بازدید داشتند. این مسئولان زمانی که از نزدیک کیفیت کار را می‌بینند، برایشان بسیار جذاب‌تر است، به گونه‌ای که معاون سلامت و تربیت‌بدنی وزیر آموزش‌وپرورش این وعده را دادند مدارسی که مجری طرح دادرس هستند، مورد تشویق قرار بگیرند و امتیاز مثبت برای آنها در نظر گرفته شود. خوشبختانه در کشور نسبت به موضوع آموزش‌های امدادی و مهارت‌های کمک‌های اولیه نظر منفی وجود ندارد و ضرورت و ارزش آن برای کسی پوشیده نیست. اما لازم است اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشیم تا همه بدانند که جمعیت هلال‌احمر هفت‌سال است که این کار را به همراه آموزش‌وپروزش شروع کرده است. خانواده‌ها باید این مطالبه را داشته باشند و بدانند که اهمیت آموزش این مهارت‌ها قطعا از آموزش‌های کلاسیک و موارد درسی کمتر نیست، زیرا چنین مهارت‌هایی کاملا کاربردی است.
 آیا جمعیت هلال‌احمر در چشم‌انداز آینده این برنامه را دارد که بتواند آموزش‌ها را به صورت سراسری در تمام مدارس اجرا کند؟
با تفاهمی که میان جمعیت هلال‌احمر و آموزش‌وپرورش وجود دارد، مانعی برای توسعه این اقدام وجود ندارد، به جز کمبود منابع. در تلاش هستیم در کنار کمک‌های جمعیت هلال‌احمر و آموزش‌وپرورش، منابع دیگری را از بخش‌های خصوصی تامین کنیم، به همین دلیل از نهادها و بنگاه‌های اقتصادی که علاقه‌مند به نقش‌آفرینی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و سرمایه‌گذاری در آموزش مهارت‌های ضروری برای نوجوانان هستند، دعوت می‌کنیم تا در این طرح ما را یاری کنند. در این کار هم جنبه اجتماعی موضوع ارزشمند خواهد بود و هم برای برخی از بنگاه‌های اقتصادی نظیر شرکت‌های بیمه می‌تواند به لحاظ اقتصادی ارزشمند باشد. آمادگی آن را داریم تا بتوانیم به کمک هر نهاد، ارگان و بنگاهی که بخواهد در این راه همراهی کند، این طرح را گسترش دهیم. اگرچه حضور دانش‌‌آموزانی که از روستاها و کوچکترین شهرهای استان‌ها آمده‌اند، نشان می‌دهد تا اندازه‌ای این فراگیری اتفاق افتاده است.