شورش پشت دروازه‌های پکن

گروه بین‌الملل - علی ودایع: کنترل التهاب و اغتشاش هنگ کنگ از دست همه خارج شده است. چین با هر ابزاری تلاش مي‌کند اوضاع را آرام کند اما نفت بر آتش خشم مخالفان مي‌ریزد. دیروز( شنبه) بازهم پلیس با شلیک گاز اشک آور با معترضان برخورد کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس، معترضان هنگ کنگی که حدود دو ماه پیش نخستین بار در واکنش به لایحه «قانون استرداد مجرمان به چین» به خیابان‌ها آمده اند ؛ اعتراضات گسترده خود را در روزهای شنبه و یکشنبه ادامه داده اند. اتفاق حائز اهمیت هفته گذشته این بود که لباس شخصی‌ها با تی شرت‌های سفید به معترضان در راه بازگشت به خانه حمله کردند. . این حمله در محله یوئن لونگ رخ داد و در جریان آن دست‌کم ۴۵ تن مجروح شدند. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، لباس شخصی‌ها را که لباس سفید بر تن داشتند در حال حمله خشونت بار به شهروندان نشان می‌داد.
تحولات هفته گذشته منجر به این شد که روز جمعه سیل معترضان به سمت فرودگاه هنگ کنگ حرکت کرده و عملا فرودگاه را تعطیل کردند.  دیروز(شنبه) معترضان بازهم به خیابان آمدند اما آنها یک درخواست جدید داشتند ؛ معرفی و مجازات عاملان حمله هفته گذشته . معترضان، نیروهای پلیس را به هم دستی با این افراد که آن‌ها را عضو گروه‌های تبهکار می‌دادند متهم می‌کنند. پلیس این اتهام را رد کرده است.
این یورش گستاخانه، تازه‌ترین تشدید اوضاع سیاسی هنگ‌کنگ طی هفت هفته خشونت‌های بی‌سابقه در این منطقه به شمار می‌رود که قصد بهبودی ندارد؛ مقامات هنگ‌کنگی که به رهبران پکن گرایش دارند، از پذیرش درخواست‌های معترضان امتناع ورزیده‌اند.در جریان تظاهرات دیروز ، معترضان اقدام به پرتاب سنگ کردند که با واکنش تند پلیس مواجه شد. به گزارش آسوشیتدپرس، خیابان‌های یوئن‌لانگ به دریایی از چتر تبدیل شد. نمادی از بازگشت اعتراضات اشغال که در سال ۲۰۱۴ هنگ‌کنگ را در بر گرفت. چتر ابزاری بود که معترضان برای مخفی ساختن هویت خود از دوربین پلیس و همچنین سپری دربرابر گاز اشک آور  و اسپری فلفل در دست می‌گرفتند. یکی از معترضان به خبرگزاری رویترز گفت: «چترم را فراموش کرده‌ام بنابراین مجبور شدم برای محافظت از خودم راکت بدمیتون بخرم.»گفتنی است که یوئن‌لانگ که زیرمجموعه هنگ‌کنگ و در نزدیکی مرز چین قرار دارد، در میان روستاهایی واقع است که گفته می‌شود محل ارتباط مهاجمان سفیدپوش هفته پیش است.


جرقه اعتراضات
تظاهرات هنگ‌کنگ، پس از مطرح شدن لایحه استرداد شکل گرفت؛ این لایحه امکان استرداد متهمان به سرزمین اصلی چین را فراهم می‌کند. حال معترضان، علاوه بر درخواست عدم تصویب این لایحه، خواستار اصلاحات دموکراتیک گسترده‌تری شده‌اند.
پلیس هنگ‌کنگ که مورد نقد شدید جهت عدم داشتن شدت عمل دربرابر این مهاجمان قرار دارد، اعلام کرده که ۱۲ نفر را در ارتباط با خشونت‌های هفته پیش دستگیر کرده است. حال پلیس در اقدامی نادر، برگزاری تظاهرات دیروز را با اعلام اینکه ترس از حملات انتقام‌جویانه علیه روستاییان، توسط معترضان وجود دارد، ممنوع کرده است.
در همین خصوص، پیام‌رسان‌های اجتماعی که هماهنگ‌کننده جنبش‌های بدون رهبر در هنگ‌کنگ بوده‌اند، از مردم خواسته‌اند تا به این تظاهرات ملحق شوند.
تعدادی از آنها، پیشنهاد «خرید کردن انبوه» در این شهرک یوئن‌لانگ  را داده‌اند و بقیه، پیشنهاد گردهمایی گسترده کاربران بازی محبوب 
«پوکمون گو» را مطرح کرده‌اند. 
شایعاتی نیز مبنی بر هدف قرار دادن معابد اجدادی و قبرهای یک روستای نزدیک یوئن لانگ توسط معترضان وجود دارد؛ هفته پیش، مهاجمان سفیدپوش پس از حملاتشان، به این معابد رفتند و سپس در حضور گسترده نیروهای پلیس، بدون انجام هرگونه بازداشتی از این محل‌ها خارج شدند.
پکن در واکنش به تظاهرات معترضان هنگ‌کنگی، آنها را «خشونت‌های شدیدا غیر قانونی» خوانده است و این موضوع را به دولت نیمه‌مستقل هنگ‌کنگ سپرده است؛ مقامات پکن طی هشدار روز چهارشنبه‌، از امکان اعزام سربازان برای مهار ناآرامی‌های هنگ‌کنگ در صورت درخواست مقامات این منطقه خبر دادند.
چشم انداز مبهم اعتراضات
وضعیت امروز هنگ کنگ به گونه ای است که عملا پکن کنترل اوضاع را از دست داده است. چین با ارائه لایحه استرداد مجرمین عملا در یک آسمان پر از باروت جرقه زد و برای انگلیسی‌ها فرش قرمز پهن کرد تا آمریکا هم آتش بیار معرکه باشد. مساله هنگ کنگ این است که پکن با ضرب و زور مي‌خواهد اوضاع را کنترل کند اما عملا این اتفاق غیر ممکن است.
حرکت هنگ کنگ به سمت خشونت‌های افسار گسیخته علاوه بر آسیب اقتصادی مي‌تواند هویت چین یکپارچه را نیز به چالش بکشد. صف منسجم معترضانی که هر روز بر میزان آنها افزوده مي‌شود شاید در نهایت به بزرگ ترین کابوس چین تبدیل شود.
نکته جذاب برای آمریکایی‌ها این است که مناقشه هنگ کنگ ، دست پکن را در توسعه طلبی در دریای چین جنوبی خواهد بست. شاید ظاهر ماجرا یک اغتشاش و درگیری خیابانی باشد اما باطن ماجرا یک جدال حیثیتی است که مي‌تواند برای چین گران تمام شود. منطقه خودمختار هنگ کنگ با هفت میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت، شهری جزیره‌ای در جنوب چین و از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به شمار می‌رود این شهر از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود ولی در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین به جمهوری خلق چین پیوست. منطقه هنگ کنگ در کنار ماکائو یکی از دو منطقه تقسیماتی ویژه در جمهوری خلق چین است.