درباره تمامیت ارضی تعارف نداریم

گروه سیاسی/ ظریف دیروز بعدازظهر برای پاسخ به سؤالات سه نماینده، میهمان بهارستان بود. مصطفی کواکبیان، محمدحسین قربانی و عبدالکریم حسین‌زاده از وزیر خارجه درباره مذاکرات 5 کشور ساحلی دریای خزر برای تعیین سهم‌القدر طرفین از بستر و زیربستر این دریا سؤال پرسیده بودند.
به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالات این سه نفر با تأکید بر اینکه پس از انجام مراحل لازم درخصوص کنوانسیون حقوقی دریای خزر این کنوانسیون به مجلس برای تصویب خواهد آمد گفت: تاکنون  همه تصمیمات در خصوص کنوانسیون حقوقی دریای خزر با اجازه شورای عالی امنیت ملی و امضای مقام معظم رهبری انجام شده است و پس از طی شدن مراحل کامل آن برای تصمیم نهایی به مجلس خواهد آمد. وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر تمامیت ارضی و استقلال کشور تأکید داشته است و اگر به تاریخ معاصر ایران رجوع کنیم تنها حکومتی که در آن حتی یک وجب از خاک و آب آن مورد مذاکره قرار نگرفته و از ایران جدا نشده، جمهوری اسلامی ایران است.
 وی با بیان اینکه، هیچ گاه منافع ملی خود را براساس اعتماد به دیگران به چوب حراج نمی‌گذاریم، گفت: حاضر نیستیم درباره افتخار ایران در ۴۰ سال گذشته - مبنی بر اینکه یک وجب از کشور از بین برود – با کسی مذاکره کنیم دولت نسبت به این مسأله متعهد است و مجلس حرف نهایی را می‌زند.
وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه ایران همواره به دنبال حفظ حقوق خود در دریای خزر بوده است، گفت: به همین دلیل است که مذاکرات حدود ۲۱ سال طول کشیده است و ایران تمام تلاش خود را به کار گرفته تا منافع‌اش حفظ شود.


وی در ادامه با طرح این سؤال که آیا در این کنوانسیون درخصوص سهم جمهوری اسلامی از پهنه  یا زیربستر دریای خزر تصمیمی گرفته شده است، گفت: در این کنوانسیون ما در زمینه پهنه یا بستر دریای خزر به نتیجه نرسیده‌ایم و قرار شد براساس قراردادهای دوجانبه مذاکره صورت گیرد. در مورد سطح آب قرار شد تنها قوانینی وضع شود که مورد تأیید هر پنج کشور باشد سواحل دریای خزر در بخش ایران مناسب نیست و برخلاف سایر کشورهای حوزه دریای خزر ایران سواحل مناسبی ندارد و لذا قرار شد در ترسیم خط مبدأ موردی تصویب شود  که همه کشورها آن را تأیید کنند. ما در این کنوانسیون توانستیم بندی را بگنجانیم که خط مبدأ هیچ کشوری بدون توافق سایر کشورها ترسیم نشود و از آنجا که سواحل ایران وضعیت نامناسبی دارند، مورد توجه ویژه قرار گیرد. وی افزود: به جز این مورد هیچ تصمیم دیگری درخصوص تقسیم بستر یا زیربستر یا پهنه دریای خزر گرفته نشده است. از سوی دیگر این توافق اجازه نمی‌دهد پهنه آبی مشترک باعث شود تا دریای خزر منطقه‌ای برای حضور نیروهای خارجی شود.
وی در ادامه اظهار کرد: بحث محیط زیست دریای خزر بسیار مهم است و به همین دلیل ما تأکید کرده‌ایم تا زمانی که پروتکل الحاقی به کنوانسیون محیط زیست  دریایی خزر تصویب نشود کنوانسیون حقوقی دریای خزر نیز مورد تصویب قرار نمی‌گیرد. به گفته ظریف «در قراردادهای گذشته اجازه داده شده بود تا نیروی دریایی روسیه بتواند تا بندر انزلی ایران بیاید اما این کنوانسیون اجازه نمی‌دهد که هیچ کشوری  بدون اجازه ما حتی تا مرز ۱۵ مایلی ما در آب‌های سرزمینی کشور وارد شود.» ظریف در ادامه تأکید کرد: علیرغم تبلیغات سلطنت طلبان در زمان رژیم گذشته حتی یک کشتی ایرانی اجازه عبور از خط موهومی آستارا و حسین قلی را نداشت و همکاران سابق ما در وزارت خارجه بارها به تحمیل شوروی اعتراض کرده بودند. وی با تأکید بر اینکه ایران به دنبال برقراری روابط بسیار خوب با همسایگان خود است، بیان کرد: در عین حال تمامیت ارضی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و با هیچ کشوری تعارف ندارد. در نهایت نمایندگان سؤال کننده از توضیحات ظریف قانع شدند و کار به رأی‌گیری نکشید.
کارت زرد مجلس به وزیر دادگستری
نمایندگان مجلس اما از پاسخ‌های وزیر دادگستری به سؤال حسن کامران  درباره علت عدم اجرای ماده ۱۷۴ قانون آئین‌ دادرسی مدنی و انحصار آگهی‌ها در روزنامه حمایت و بیکاری 2 هزار نفر، قانع نشدند و به او کارت زرد دادند.

 نامه گلایه‌آمیز ظریف به رهبری

گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت امورخارجه ارسال نامه گلایه‌آمیز محـــــــــــــمدجواد ظریف به رهبر معظم انقلاب را تأیید کرد. سید عباس موسوی در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی درباره نامه وزیر امور خارجه به رهبری درباره پخش سریال بحث برانگیز «گاندو» که چندی پیش از صدا و سیما پخش شد، گفت: «این خبر را تأیید می‌کنم و چنین نامه‌ای از سوی وزیر به رهبری نوشته شد. صدا و سیما از جمله نهادهایی است که زیر نظر رهبری هستند و اگر قرار بود گلایه‌ای باشد باید خدمت ایشان گفته می‌شد. برداشت ما این است آنچه تلاش می‌شود در سریال گاندو از وزیر و وزارت امور خارجه نشان داده شود، یک چهره منفعل و بی‌عمل و وا داده است.» موسوی با بیان اینکه فکر کردیم اگر چنین چیزی وجود دارد، ماندن این وزیر در وزارتخانه جایز نباشد و عزت، حکمت و مصلحت را سرلوحه خود قرار دهد و چنان اقتداری داشته باشد که زبان گویای این ملت باشد، افزود: «رهبر معظم انقلاب هم پاسخ دادند که مطلقاً راضی نیستند به این مجموعه و ایشان اهانتی صورت بگیرد.» امیدوارم گوش شنوایی باشد. صدا و سیما با پخش سریالی موسوم به «گاندو» ماجرای نفوذ یک جاسوس ایرانی- امریکایی را با پوشش رسانه‌ای روایت کرد که در آن مدعی نفوذپذیری مدیران دولتی و ضعف دستگاه‌هایی مانند وزارت خارجه شده بود.
ماجرای دیدار ظریف
با سناتور امریکایی
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به «ایران» درباره دیدار ظریف با رند پال، سناتور امریکایی در سفر به نیویورک، بدون تأیید یا تکذیب خبر انجام این دیدار گفت: «آقای ظریف هر وقت به نیویورک برای انجام مأموریت می‌رود، در حاشیه آن در مأموریت اصلی، با درخواست طرف‌های امریکایی که می‌توانند نمایندگان ملت و کنگره و رسانه‌ها باشند، ملاقات و گفت‌‌وگو می کند. در آن ملاقات مواضع ایران به صراحت و شفافیت به طرف امریکایی و افراد ذینفوذ  بیان می شود. هیچ ملاقاتی با افراد دولتی انجام نمی‌شود.» او با بیان اینکه علیرغم ادعای امریکایی‌ها، شاهد هستیم که آنها وزیر و هیأت ایران را با محدودیت روبه‌رو کرده اند، گفت: «علیرغم این محدودیت‌ها صدای آقای ظریف رساتر شنیده شد. محدودیت‌های شدیدی را هم اعمال کرده‌اند ولی اگر باز هم به نیویورک برود، اگر درخواست شود، دیدارهایی را انجام خواهد داد.»
مخالفت واشنگتن با پیشنهاد جدید تهران
موسوی در توضیح جزئیات پیشنهادی که وزیر خارجه ایران برای توقف تحریم‌های هسته‌ای امریکا در نیویورک مطرح کرده بود، این گونه توضیح داد: «در برجام ماده‌ای وجود دارد که پس از اجرای برجام تا سال 2023 جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعهداتش پروتکل الحاقی را به مجلس شورای اسلامی می‌برد وآن را به صورت قانون دائمی تصویب می‌کنیم. همزمان با این اقدام جمهوری اسلامی ایران، امریکا موظف بود که طرحی را به کنگره ارائه دهد و کلیه تحریم‌های غیرقانونی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را از طریق کنگره لغو کند.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: «وزیر امور خارجه پیشنهاد داد که اگر واقعاً واشنگتن دنبال گفت‌وگو است، می‌توان روی این محور گفت‌وگو کرد که به جای سال 2023 این اقدامات در سال 2019 انجام شود. این یک اقدام قابل دسترس است. اما همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، این طرح با مخالفت دولت امریکا مواجه شد، ما هم از ابتدا می‌دانستیم که آنها اصولاً دنبال گفت‌وگو و توافقی که منجر به نتیجه درست باشد، نیستند.»
موسوی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در وین هم گفت:  نشست وین هم به درخواست ما بود و هم طرف اروپایی. طرف‌های اروپایی نسبت به رویکرد جدید ایران در کاهش تعهدات، کمی معترض بودند و ایران نیز نسبت به بی عملی آنها و برخی اقدامات دیگر از جمله دستگیری برخی ایرانیان به دستور امریکا در اروپا و استرداد آنها به امریکا بشدت معترض بوده و این را خلاف برجام تلقی کرده و به آنها اعتراض کرده است.سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اینها ایرانیانی بودند که به بهانه نقض تحریم‌های امریکا بازداشت شدند که آن موقع این تحریم‌ها نبوده است. از سوی دیگر توقیف نفتکش حامل نفت ایران به عنوان نقض برجام در نشست کمیسیون مطرح شد.