باغ وحش و باغ‌پرندگان نمونه کامل حیوان آزاری

در ماده 3 از منشور جهانی حقوق حیوانات چنین می‌خوانیم: "هیچ حیوانی نباید در معرض برخورد نامناسب یا اعمال بی رحمانه قرار گیرد"
مکان‌هایی تحت عنوان باغ وحش،باغ پرندگان، دلفیناریوم و سیرک حیوانات، بطور آشکار برخلاف منشور جهانی حقوق حیوانات هستند و ناقض این حقوق به شمار می‌آیند.
خوشبختانه طی سالیان اخیر به مدد تلاش‌ها و پیگیری‌های فعالان حقوق حیوانات در کشور، بسیاری از سیرک‌ها، حیوانات را از نمایش‌های خود حذف کرده‌اند و بسیاری از ادارات کل محیط زیست استانها برای سیرکهای دارای حیوانات مجوز فعالیت صادر نمی‌کنند. اصولا جداکردن حیوانات از محل زندگی خود، رام‌کردن و تعلیم دادن آنها جهت انجام حرکات نمایشی با تنبیه، شلاق و درد همراه است.
متاسفانه آنچه تماشاگران در ظاهر می‌بینند، از جمله حرکات نمایشی ماهرانه و جذاب توسط حیوانات و کارهای شگفت آور دلفین‌ها در آب و... در واقع حاصل درد فراوان و رنج وصف ناپذیر این حیوانات زبان بسته است. لذا تمام علاقمندان به اینگونه سرگرمی‌ها باید از بخش مخفی و پشت‌پرده ی صحنه‌ای که در حال تماشا هستند، آگاه شوند و فریب این نمایش‌های جذاب را نخورند.


نمونه ی دیگر، باغ پرندگان، چندسالی است که در کشور فراگیر شده است. در ظاهر پرندگان در یک قفس نسبتا بزرگ نگه داری می‌شوند و تا حدی آزادی پرواز و حرکت دارند، اما فراموش نکنید که قفس، قفس است، بزرگ و کوچکش فرقی ندارد وحق پرواز آزادانه پرندگان را سلب می‌کند.
متاسفانه همین باغ‌های پرندگان نقش پررنگی در خرید و فروش پرندگان در خطر انقراض ایفا می‌کنند. اگر این ردپا را دنبال کنید مطمئنا به قتلگاه پرندگان مهاجر در فریدونکنار
خواهید رسید.
منطقه ی سرخرود و فریدونکنار بدلیل وجود تالابهای مصنوعی درست شده توسط برنجکاران منطقه محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجری است که معمولا از اواخر شهریور ماه تا روزهای پایانی اسفند میهمان طبیعت کشورمان هستند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل کیفیت بالای برنج شمال (خصوصا فریدونکنار) بدلیل وجود فضولات این پرندگان است که به عنوان یک کود طبیعی در کشت برنج به کمک شالیکاران می‌آید.
اما متاسفانه زمینهای شالیکاری به دامگاه تبدیل شده و نسل هرچه پرنده مهاجر است را نابود می‌کنند. فعالان محیط زیست چندین سال است در تلاش هستند تا از این قتل عام جلوگیری کنند. با اینکه سازمان محیط زیست هم به طور جدی مخالف این کار است اما متاسفانه بنظر می‌رسد در دستگاه قضا اراده‌ای برای این امر وجود ندارد.
اگر شما تصمیم دارید کودکان خود را به باغ وحش، باغ پرندگان، سیرک حیوانات یا دلفیناریوم ببرید باید بدانید که با این کار حیوان آزاری، زندانی کردن حیوانات و رفتار غیراخلاقی با حیوانات را در ضمیر ناخودآگاه فرزندانتان نهادینه می‌کنید.
اگر فیلمهای منتشر شده توسط فعالان حقوق حیوانات از پشت صحنه ی تعلیمات حیوانات در ...