مشارکت حداکثری بدون تیم‌اصلی ممکن نیست

آرمان ملي- سهيل ثابت: اصلاح‌طلبان رفته رفته شرايط انتخاباتي به خود مي‌گيرند و با برگزاري جلسات متعدد رويکرد و نحوه حضور خود در انتخابات را مشخص خواهند کرد. در اين راستا نشست مشترک شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي و دبيران مناطق با موضوع بررسي چالش‌ها و فرصت‌هاي انتخابات اسفند، پنجشنبه گذشته برگزار شد. در اين نشست که به دعوت الياس حضرتي قائم مقام اين حزب برگزار شد محمدجواد حق‌شناس عضو شوراي مرکزي و شوراي شهر تهران، محمدعلي افشاني شهردار پيشين و اسماعيل گرامي‌مقدم به سخنراني پرداختند و از دغدغه‌هاي اصلاح‌طلبان، تعامل با شوراي نگهبان و حضور حداکثري مردم سخن گفتند.
اصلاح‌طلبان و انتخابات
هر چه بيشتر زمان مي‌گذرد و به ايام انتخابات نزديک مي‌شويم احزاب و جريانات سياسي نيز بيش از پيش خود را براي حضور در انتخابات آماده مي‌کنند. مويد اين مساله نيز جلسات، گردهمايي‌ها و همايش‌هايي است که از سوي احزاب و گروه‌هاي مختلف سياسي برگزار مي‌گردد. در اين بين اصلاح‌طلبان که همواره کنش مثبت و فعالي را در انتخابات دنبال کرده‌اند درصددند که در انتخابات پيش رو نيز بتوانند مانند ادوار گذشته با اقدامات بهنگام و ثمربخش موفقيت‌هاي اخير را تکرار کنند. اين در حالي است که اصلاح‌طلبان در اين راه با دو مانع و مشکل عمده روبه‌رو هستند که آنها را از حرکت به جلو باز مي‌دارد؛ نخست ريزش سرمايه اجتماعي و ديگري چگونگي بررسي صلاحيت‌ها. در اين بين چندي است خود اصلاح‌طلبان به اين نتيجه رسيده‌اند که در فاصله 6 ماهه تا انتخابات بايد به گفت‌وگوي صادقانه و اقناعي با مردم بپردازند تا بلکه بتوانند سرمايه از دست رفته اجتماعي را باز گردانند. گرچه به اذعان بسياري اين مساله بسيار دشوار، اما شدني است. از طرف ديگر با توجه به شرايط بين‌المللي اصلاح‌طلبان مي‌توانند مذاکراتي با نهادهاي قدرت داشته باشند و شرايط را براي حضوري گسترده فراهم کنند. گرچه اين مهم نيز بسته به اين است که مسئولان چه رويکردي نسبت به انتخابات پيش رو و نحوه مشارکت مردم خواهند داشت.
انتخابات فرصت ايجاد نشاط


نشست مشترک شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي و دبيران مناطق (استاني) با موضوع بررسي چالش‌ها و فرصت‌هاي انتخاباتي پيش رو در اسفندماه 98 در تهران برگزار شد. الياس حضرتي در اين نشست به تشريح وضعيت اقتصادي و شرايط بين‌المللي کشور پرداخت و گفت: با توجه به شرايط موجود، يکي از راهکارهاي بهبود اوضاع، استحکام داخلي است. قائم مقام حزب اعتماد ملي اظهار داشت: بايد از ابزارهايي که داريم استفاده کنيم. تصميم گرفته شده که در مقابل تهاجم آمريکا و برخي کشورهاي منطقه، ما هم مقاومت حداکثري و مقاومت فعال داشته باشيم. تاکتيک‌هاي مختلفي براي اين مقاومت فعال در نظر گرفته و با موفقيت اجرايي شد. در بحث اقتصادي هم با سياست‌هايي که در نظر گرفته شد الان به ثبات رسيده‌ايم. وي افزود: انتخابات، مهم‌ترين فرصت در شکوفايي و ايجاد نشاط در کشور و رفع کدورت‌هاست. مشارکت مردم در انتخابات برخاسته از رقابت است و رقابت برخاسته از حضور قوي‌ترين تيم‌هاست. نمي‌شود اعضاي اصلي تيم‌ها حذف شوند و رقابت و مشارکت حداکثري داشته باشيم. رئيس کميسيون اقتصادي مجلس همچنين اقدامات رئيس قوه قضائيه را موجب استحکام داخلي و جلب اعتماد عمومي دانست و عنوان کرد: تا الان آقاي رئيسي اقدامات فوق‌العاده مثبتي داشته که بسيار سازنده بوده است. ما از اين اقدامات پشتيباني مي‌کنيم. حضرتي ابراز داشت: آقاي رئيسي به‌خوبي از قوه قضائيه شروع کرده است. ما اگر قضات عادل و منصف و پاکدامن داشته باشيم همه به آن پناه مي‌برند، اما اگر آن‌جا مرکز فساد باشد ديگر هيچ‌کس نمي‌داند چه کند. اميدوارم در حل مسائل داخلي و رفع اختلافات، بحث حصر نيز به‌زودي حل شود.
تعامل با شوراي نگهبان
يک عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي با حضور در اين نشست با بيان اينکه مشارکت در انتخابات يکي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي کشورهاست، بيان کرد: مردم وقتي مشارکت مي‌کنند که حس کنند حضورشان موثر است. محمدعلي افشاني گفت: در حال حاضر نخستين قدم، تعامل مطلوب با شوراي نگهبان و نهادهاي حاکميت است. ما در انتخاب افراد بايد چهره‌هايي را در ليست مورد حمايت بگذاريم که مشهور به پاکدستي باشند. اگر مردم بدانند کسي پاکدست است و منافع مردم را به منافع خودش ترجيح مي‌دهد و توانمند هم هست، نسبت به او اقبال نشان مي‌دهند. در ادامه اين نشست، رئيس کميته انتخابات حزب اعتماد ملي به تشريح عوامل تاثيرگذار در انتخابات پرداخت. محمدجواد حق‌شناس سناريوهاي انتخاباتي را تشريح کرد و با بيان اينکه استراتژي ما مشارکت حداکثري است، گفت: اگر ما روش‌هاي قبل را نداشته باشيم با توجه به وضعيت بين‌المللي، انتخابات تبديل به نمادي از انسجام ملي خواهد شد. رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران همچنين به چالش‌ها و راهبردهاي اصلي انتخابات پيش رو اشاره کرد. سخنگوي حزب اعتماد ملي در ادامه نشست بيان کرد: اگر در انتخابات حضور داشته باشيم در صحنه سياست مي‌مانيم، اما اگر تحريم کنيم هم اين تحريم به فراموشي سپرده مي‌شود و هم آينده سياسي حزب را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهيم. از اين رو نبايد عرصه را خالي کنيم. اسماعيل گرامي مقدم تاکيد کرد: براي تاثيرگذاري بيشتر بايد تشکيلات را تقويت کرد. هرچه تدارک بيشتري داشته باشيم، تاثير بيشتري خواهيم داشت. اجراي خوب و همت بالا، هر راهبردي را به موفقيت مي‌رساند.