جزئیات جدید از پرونده 2 نماینده بازداشتی

هنوز معمای بازداشت دو نماینده مجلس به طور کامل حل نشده، برخی مدعی دخالت یک نماینده دیگر در این پرونده شده اند. محمد عزیزی نماینده ابهر و فریدون احمدی نماینده زنجان که هر دو عضو کمیسیون صنایع مجلس هم هستند، چهارشنبه هفته گذشته به اتهام معاونت در اخلال در بازار خودرو بازداشت و شنبه این هفته پس از تودیع وثیقه 10 میلیارد تومانی برای هر کدام، آزاد شدند. حضور این دو نماینده در جلسه دیروز همان طور که انتظار می رفت تا دقایقی فضای مجلس را تحت تاثیر قرار داد. به گزارش ایسنا، عده ای از نمایندگان درخواست تشکیل جلسه غیرعلنی داشتند که با استقبال نمایندگان مواجه نشد.
گزارش ها از گلایه لاریجانی درباره بازداشت 2 نماینده  
به گفته نمایندگان پیش از شروع جلسه، رئیس مجلس حدود 10 دقیقه درباره بازداشت این دو نماینده صحبت کرده اما به جز یکی دو اظهارنظر کوتاه مطلب رسمی از اظهارات لاریجانی منتشر نشده است. تنها ابطحی نماینده خمینی شهر مدعی شد که لاریجانی در ابتدای جلسه دیروز گفت: «درست نیست که با بازداشت این دو نماینده قضاوت‌هایی صورت گیرد و کلیت مجلس را با این قضاوت‌ها زیر سؤال ببریم». به گفته این نماینده مجلس، «آقای لاریجانی در این جلسه از آقای رئیسی، رئیس قوه ‌قضاییه خواست تا دقت شود که این دو نماینده بتوانند با وثیقه آزاد شوند و تا زمان رسیدگی به موضوع این ها زندانی نشوند». در این بین توضیحات جمالی نوبندگانی تا حدی ابهام ها درباره علت بازداشت این دو نماینده را روشن کرده است. وی که سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز هست، گفت که بر اساس اطلاعات موجود، بازداشت این نمایندگان به شکایتی در سال گذشته مربوط می شود و «اگر هم اکنون موضوع دیگری در حال بحث است یا در آینده مورد بحث قرار می‌گیرد، هنوز به مجلس اعم از هیئت رئیسه یا هیئت نظارت واصل نشده است.» در همین باره بهرام پارسایی عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با ایسنا گفته است که «موضوع بازداشت این دو نفر حدود یکی دو ماه پیش نیز مطرح بوده است». پارسایی توضیح بیشتری در این باره نداده است اما جمالی نوبندگانی گفت: شهریور سال گذشته دادستانی در نامه ای به رئیس مجلس از تخلف سه نماینده مجلس در قراردادهای شرکت سایپا خبر داد و از مجلس دراین باره توضیح خواست که متعاقب این نامه، جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل شد. بنا بر اظهارات جمالی، دستگاه قضایی معتقد است، این نمایندگان از نفوذ خود در کمیسیون صنایع استفاده کرده و بر انعقاد قراردادهایی نامتعارف در شرکت سایپا فشار آورده اند. بر اساس اظهارات جمالی نوبندگانی، دو نماینده بازداشتی متهم هستند که بعد از تغییر مدیریت شرکت سایپا و تمدید نشدن قراردادها، تهدید کرده اند اگر این قراردادها تمدید نشود، وزیر صنعت را به استیضاح می کشانند. جمالی نوبندگانی افزود: این دو نماینده در جلسه هیئت نظارت، اتهامات را رد کرده اند و در نهایت هیئت نظارت، رفتار این نمایندگان را خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداده است.
ابهام درباره سومین نماینده


بنا بر گزارش ایسنا، جمالی در پایان مصاحبه خود در پاسخ به این پرسش که سومین نماینده مطرح در این پرونده چه کسی است؟ سکوت کرد و پاسخی نداد. در همین حال علیرضا بیگی نماینده تبریز در پاسخ به این سوال که در فضای مجازی از او به عنوان نفر سوم این پرونده یاد می شود، به ایسنا گفت: «چنین چیزی درست نیست. بنده در این قضیه به هیئت نظارت، دادگاه و بازرسی نرفتم». علیرضا بیگی در عین حال تصریح کرده که اولین مراجعه شاکیان این پرونده به خود او بوده و او به این دلیل که عضو کمیسیون صنایع نبوده، پرونده را به این کمیسیون ارجاع داده است.
احمد توکلی: تبانی در خرید 6 هزار خودرو جزو وظایف نمایندگی است؟
همزمان،احمد توکلی رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت به شدت به موضع گیری جمالی نوبندگانی معترض شد. وی در نامه ای به اللهیار ملکشاهی نایب‌رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، مدعی شد نمایندگان خاطی اتهاماتی از قبیل «تبانی در خرید شش هزار خودرو به صورت رانتی، تبانی در خرید چند صد کیلو طلا و همکاری با فردی که جزو 15 نفر اول پرونده خرید 30 هزار سکه است» در پرونده دارند. به گزارش فارس، توکلی در نامه خود نوشته است: «آیا ایجاد بحران در موضوع پوشک، رد پای شرکت پارس حیات که نقش آقای محمد عزیزی در آن برجسته است، جزو وظایف نمایندگی است؟» همه این حواشی در حالی است که فریدون احمدی یکی از نمایندگان بازداشتی به ایسنا گفته است، «بازداشت من و آقای عزیزی به دلیل عدم تودیع وثیقه بوده است اگر ما وضع مان خوب بود وثیقه را به سرعت پرداخت می‌کردیم». وی درباره این که وثیقه 10 میلیاردی از کجا تأمین شده است، گفت: «بخشی از آن مال خودم بوده و بخشی مربوط به یکی از دوستان بوده است». به نظر می رسد سکوت شرکت سایپا و وزارت صنعت به ابهامات این پرونده افزوده است.