روحانی در جشنواره شهید رجایی: با بگیر و ببند و دادگاه، فساد برطرف نمی‌شود

حسن روحانی رئیس‏جمهوری کشورمان عصر دیروز در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی ضمن تشریح شرایط سخت کشور در دوران آغازین انقلاب و مقایسه آن با شرایط دشوار کنونی، نوع مشکلات امروز ایران را متفاوت دانسته و گفت: امروز عمدتا مشکل ما مشکل اقتصادی است البته جنگی که امروز بر ما تحمیل شده است جنگ اقتصادی، روانی و تا حدی سیاسی است و این جنگ را ما باید با پیروزی و فتح ملت ایران در برابر متجاوزین تمام کنیم. این کار نه‏تنها شدنی است، بلکه از دیدگاه سابقه تاریخی مردم ما حتمی است.
وی گفت: مهم است که ما در شرایط فعلی هزینه‌ها را پایین بیاوریم، به خدمت خود نسبت به مردم سرعت ببخشیم. حالا که مردم ما از نظر زندگی و معیشت در فشار هستند لااقل وقتی به یک اداره‌‏‏ای مراجعه می‌کنند با روی گشاده مواجه شوند و این نمی‌شود مگر اینکه همه ما باور کنیم که خادم مردم هستیم. ما رئیس نیستیم ما خادم مردم هستیم. مردم ما را انتخاب کرده و رای داده‏اند برای اینکه به آنها خدمت کنیم.
روحانی بیان کرد: مردم که به ما رای نداده‏اند که ما چند سال رئیس باشیم و بعد هم با آنها خداحافظی کنیم. مردم انتظار دارند در هر انتخاباتی که شرکت می‌کنند شاهد شرایط بهتر و خدمت آسان‌تر برای آنها باشد وگرنه مردم برای چه با این همه سختی‌ها پای صندوق رای بیایند.
رئیس‏جمهوری با بیان این که دولت اگر قدرتمند نباشد، مردم زندگی خوشی را تجربه نخواهند داشت، گفت: قدرت و توان دولت به معنای آن است که دولت بتواند در صحنه سخت مدیریت اختیارات لازم را داشته باشد و‏گرنه کسی که اختیار ندارد چه مسئولیتی می‌خواهید. مسئولیت‏ها منطبق با اختیارات است.


وی با بیان اینکه در میدان اکنون بار بر دوش دولت است و همه باید دولت را کمک کنند، افزود: دستگاه نظارتی در کشور دچار خطا شده است و ان‏شاء‏الله به دست مسئولان ارشد دستگاه‌های نظارتی اصلاح شود. وی با بیان این که دستگاه‌های نظارتی باید موجب کمک به دولت باشند، تصریح کرد: دستگاه نظارت به معنای دخالت نیست بزرگ‏ترین ضربه به نظام کشور اشتباه دخالت و نظارت است. اگر روزی به جای نظارت دخالت آمد، ضرر آن را مردم می‌بینند. وقتی دخالت زیاد شد مدیر کار نمی‌کند. نظارت برای این نیست که مانع و سرعت‏گیر درست کنیم. نظارت برای این نیست که دل مدیر را بلرزانیم. نظارت برای کمک است.
رئیس‏جمهوری گفت: من می‌گویم که هرکس در این کشور رئیس‏جمهور باشد، هر فردی در این کشور وزیر، معاون و مدیر باشد اگر دستگاه نظارتی در کار آن مداخله کند آن دولت ناموفق است و به جایی نمی‌رسد و تمام مدیران ابتکارات و خلاقیت را کنار می‌گذارند. این گونه نمی‌شود کارکرد و ما به جایی نمی‌رسیم. من از مقامات ارشد دستگاه‌های نظارتی خواهش می‌کنم مقداری تجدیدنظر کنند.
رئیس‏جمهوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با بگیر و ببند و دادگاه، فساد برطرف نمی‌شود. نمی‌خواهم بگویم چه حوادثی رخ داده است. بار مبارزه با فساد اول بر دوش دولت است، مدیران ما باید جلوی فساد را بگیرند. از چه طریق؟ از طریق توسعه دولت الکترونیک و شفافیت اداری. خورشید شفافیت را روشن کنیم ۹۰ درصد فساد از بین می‌رود.
سایر اخبار این روزنامه
اما و اگرهای آیین‌نامه رده‌بندی فیلم‌های سینمایی دیدن این فیلم برای شما مناسب نیست! ژوبین صفاری تهی‏شدن از معنای فساد و شفافیت آمریکا و طالبان به امضای توافق نهایی نزدیک شدند صلح؛ عدم قطعیت‌ بزرگ در افغانستان «ابتکار» دلایل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر را بررسی می‌کند روزهای آرام در بازار ارز بحران بریگزیت وارد فاز جدید شد موافقت ملکه انگلیس با تعلیق پارلمان «ابتکار» از نحوه شکل‌گیری و به قدرت رسیدن حزب «اعتدال و توسعه» گزارش می‌دهد قطار اعتدال روی ریل دولت درد دل دستفروشان با مدیران شهری چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت؟ گره کور دستفروشی زیرزمینی رئیس‌جمهوری: باید با دنیا حرف بزنیم ظریف با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار کرد تداوم ابتکار دیپلماتیک در شرق آسیا پارسایی: صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می‌زند روحانی در جشنواره شهید رجایی: با بگیر و ببند و دادگاه، فساد برطرف نمی‌شود تحقق اقتدار در روابط خارجه