مرتضی حاجی پرهیز از تندروی

دولت در حال تجربه کردن شرایطی به غایت دشوار است. از طرفی مجدانه فعالیت‌های دیپلماتیک را پیگیری می‌کند تا بلکه به طریقی گرهِ کور برجام را باز کند تا از این طریق مانع‌های اقتصادی و دیپلماسی را از سر راه کشور بردارد و بتواند شرایط را برای گذر از این ایستایی که با آن مواجه شده‌ایم، فراهم کند.
دولت‌مردان همچنین رسالت مهمی چون کاهش دغدغه‌های مردم و در نتیجه افزایش رضایت‌مندی عمومی را هم توامان روی دوش خود حس می‌کنند. شرح این شرایط نشانگر این است که دولت آقای روحانی روزهایی سخت را متحمل شده که ناگفته پیداست، در چنین حالتی بیش از هر مقطع دیگری به آرامش نیاز دارد تا بتواند در اداره امور توفیق کسب کند. متاسفانه باید اذعان داشت،‌ گروه‌های تندرو دقیقا با آگاهی از این برهه مهم و حساس تعمدا افراطی‌گری و سیاه‌نمایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا از این طریق به زعم خود مانع موفقیت «رقیب» باشند که در این راستا برای‌شان اهمیتی ندارد که مانع‌تراشی برای رقیب به منافع کشور لطمه می‌زند و کل نظام را با چالش روبه‌رو می‌کند.
به همین دلیل عمیقا باید ابراز تاسف کرد که در شروع دهه پنجم انقلاب،‌ گروهی که داعیه انقلابی بودن دارند، آشکارا با دشمنان همصدایی کرده و شرایط را برای دولت قانونی کشور دشوار می‌کنند.
به همین دلیل لازم است چهره‌های شاخص و همه‌گیر با حساسیت نشان دادن به این موضوع ورود کنند تا افراطی‌گری گروهی که همیشه اصرار و عادت به نشان دادن رفتارهای رادیکال دارند، بیش از این منفعت و مصلحت عمومی را تحت‌تاثیر رفتارهای خود قرار ندهند؛ چرا که در شرایط کنونی برای اینکه بتوانیم به مقابله با هجمه جهانی برویم، بیش از هر زمان دیگری به اتحاد و انسجام احتیاج داریم تا بتوانیم از این برهه مملو از تهدید و تحدید به سلامت عبور کنیم.


دقیقا به همین دلیل تاکید این است که مهم‌ترین مساله کشور بازسازی اعتماد بین مردم و مدیران جامعه است و فکر می‌‌کنم نیاز است به طور خاصی روی این موضوع تمرکز شود.
به این خاطر می‌توان این طور گفت باید اعتماد متقابل و کاملاً مستحکم به هدفی که محقق شده تبدیل شود. در چنین حالتی اینکه در سیاست‌ خارجی به چه صورت عمل می‌شود یا در اقتصاد طور دیگر، نگرانی وجود نخواهد داشت. چرا که بر اساس اعتمادی که مردم به تصمیم‌گیران دارند، برایشان قابل‌ قبول است که موضعی بگیرند که آن موضع را به مصلحت جامعه می‌دانند و مردم هم به دلیل همان اعتماد این مواضع را قبول خواهند داشت.
در پایان لازم به تاکید می‌دانم، کشور واقعا در فضای تقابلی با جهان قرار دارد و گذر از این شرایط به دست نمی‌آید و نخواهد آمد به جز اتحاد و همصدایی‌ای که باید به هر طریقی بین سلیقه‌های مختلف سیاسی به وجود‌‌‌ آید تا از این طریق با همه قوا و پتانسیل به رویارویی با مشکلات و موانع بپردازیم.